Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

Beste imkers,
Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive. Ik gaf ze meteen 1:1 suikerwater mee. Ik heb ook een raam broed in de TBH gehangen. Na een kwartier waren alle bijen in de kast. Echter de volgende dag waren zij weggevlogen. Ik was vreselijk teleurgesteld en nam in dezelfde week daarover contact met de verkoper op.
Ik betaalde 375.= euro inclusief vervoer. Maar zonder kasten. Ik heb om een compensatie gevraagd, maar krijg dat niet.
Alleen vervelende en kleinerende reacties.
Mijn vraag aan het panel is dan ook, welke rechten heb ik als consument bij het aankopen van een bijenvolk?
En zijn er anderen die dezelfde ervaring hebben en hoe is dat opgelost?
Alvast heel veel dank voor uw reacties
Groet van M. de Leeuw
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door ErikS »

een goed leggende koningin zou niet moeten kunnen vliegen dus dit klinkt als een koningin van dit jaar. iets meer info.;-)

Is het volk teruggevlogen naar de oude locatie denk je? of uit "wanhoop" gaan zwermen?

Hoe groot is de verplaatsing geweest?
en had je een goede standplaats? uit de zon enz.

grtz,

erik.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Jaap v.Popering »

MdeLeeuw schreef:Beste imkers,
Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive. Ik gaf ze meteen 1:1 suikerwater mee.
Betekend dit dat jullie een 20 raams volk , met ( pak weg ) een raam of 12 broed in een lege ruimte afgeslagen hebben , en dan gelijk gevoerd ....en over een afstand verplaatst . ?
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door A.A. Staals »

MdeLeeuw schreef: Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive.
Naar mijn mening kan de verkoper geen enkele garantie geven bij het op deze manier kopen van een bijenvolk. Veel zal afhangen van de deskundigheid van koper. Biologisch imkerij heeft geen enkele meerwaarde, behalve dat je een fors bedrag hebt neergeteld voor het volk.

ad staals
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Kroese »

A.A. Staals schreef:behalve dat je een fors bedrag hebt neergeteld voor het volk.
ad staals
"fors" Dat is zachtjes gezegd, daar kun je 3 volken voor kopen op 10 Ramen, met broed / voer en alles wat er op zit.
En dan nog alle bijen afslaan in een lege kast, met de moer misschien op de bodem geslagen, die vervolgens de kast is uitgelopen?
Of is die moer op het raam (met broed??) gezet?
Maar misschien is het wel een bijzondere raszuivere teeltmoer geweest? :think:
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door renske »

Dit is wel heel zuur. ik denk dat je weinig rechten hebt. Het zijn toch levende dieren, die hun eigen gang gaan. Een hond sluit je op in huis, maar dat kan met bijen niet. De moer kan ook altijd overlijden bij transport of overhangen. Volgens mij is de methode hier niet helemaal goed, maar dat moeten meer ervaren imkers maar zeggen. Maar daar is meer info voor nodig. Waar is het broed van het volk gebleven dan? Zijn ze zonder broed in de TBH gegaan en zonder uitgebouwd raat? Dan kan de moer niet leggen, hebben ze geen stuifmeel en geen raat om voer of stuifmeel op te slaan. Hoever weg is het volk verplaatst? Als de methode niet goed is, kan je daar misschien nog iets mee. Inderdaad erg duur, normaal € 10 per raam, met misschien nog extra voor een hele goede moer.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Hans van der Post. »

Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive. Ik gaf ze meteen 1:1 suikerwater mee.

Als de biologische imkerij zo heeft gehandeld heeft hij/zij niets van bijen gesnapt. Als je zo'n operatie doet zoek je eerst de moer op en sluit haar in een moerhuisje. DAN past bijen afslaan. Laat de nieuwe kast(TBH) tot donker op de pek staan waar de oorspronkelijke bijenkast stond! Zoals andere al schreven wel een hele dure koop voor twintig ramen afgeslagen bijen - eigenlijk een hele grote zwem. :think:
Ik vind dit flessentrekkerij :!:
De eigenlijke vraag: welke rechten heeft de imker die een bijenvolk koopt? Geen!
Bijenvolken kopen doe je op zicht. Als een volk je niet bevalt koop je deze niet.
!Hans.
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

A.A. Staals schreef:
MdeLeeuw schreef: Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive.
Naar mijn mening kan de verkoper geen enkele garantie geven bij het op deze manier kopen van een bijenvolk. Veel zal afhangen van de deskundigheid van koper. Biologisch imkerij heeft geen enkele meerwaarde, behalve dat je een fors bedrag hebt neergeteld voor het volk.

ad staals
Hoi Ad,
Het zou de verkoper sieren het leed te delen.
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

ErikS schreef:een goed leggende koningin zou niet moeten kunnen vliegen dus dit klinkt als een koningin van dit jaar. iets meer info.;-)

Is het volk teruggevlogen naar de oude locatie denk je? of uit "wanhoop" gaan zwermen?

Hoe groot is de verplaatsing geweest?
en had je een goede standplaats? uit de zon enz.

grtz,

erik.

De afstand is te groot om terug te vliegen. Maar ik denk dat ze zijn gaan zwermen.
De Imker komt uit de omgeving van Rotterdam, Delft(nabij Natuurgebied Ackerdijkse plassen) en Sardinie (IT)
Een bevruchte Koningin zou inderdaad door haar gewicht niet kunnen vliegen!!!????
Mijn TBH staat op mijn imkertuin op het Nieuwe Bijenpark te Amsterdam op een vrij zonnige plek in de ochtend.

Onderstaand bericht kreeg ik van de verkoper:

datum 31 maart 2016
Beste,
Gisterenmiddag heb ik mijn volken geïnspecteerd en het ziet er goed uit.
U bent de eerste waarvoor ik een volk ga voorbereiden.
De F1 2016 bevruchte moeren, heb ik op zijn vroegst in eind april/halverwege mei 2016.
Hiermee, kan ik vervolgens mee gaan splitsen.
U hebt me veel geduld gewacht en wil dit graag belonen :)
De heb enkele zeer sterke volken op 20 broedramen.
De moeren zijn vol aan de leg en zie ook dat stuifmeel naar binnen wordt gehaald.
Is een 20 raams volk interessant voor jullie?
Of gaat de voorkeur toch naar een 11 raams voor eind mei?
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

Hans van der Post. schreef:
Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive. Ik gaf ze meteen 1:1 suikerwater mee.

Als de biologische imkerij zo heeft gehandeld heeft hij/zij niets van bijen gesnapt. Als je zo'n operatie doet zoek je eerst de moer op en sluit haar in een moerhuisje. DAN past bijen afslaan. Laat de nieuwe kast(TBH) tot donker op de pek staan waar de oorspronkelijke bijenkast stond! Zoals andere al schreven wel een hele dure koop voor twintig ramen afgeslagen bijen - eigenlijk een hele grote zwem. :think:
Ik vind dit flessentrekkerij :!:
De eigenlijke vraag: welke rechten heeft de imker die een bijenvolk koopt? Geen!
Bijenvolken kopen doe je op zicht. Als een volk je niet bevalt koop je deze niet.
Ik heb er veel van geleerd Hans, maar dat neemt niet weg dat ik iets meer symphatie van de verkoper verwacht. Deze handelt in zwarte honingbijen via marktplaats en garandeerde mij zie onderstaand bericht:
Bij het maken van de afleggers, zorg ik voor een bevruchte moer vervang, zodat je over een bevruchte moer van 2016 beschikt. Ik ben een Biologische Imker, dus mbt het markeren/knippen, verzoek ik je vriendelijk om zelf zorg voor te dragen. Ik hoop dat je hiervoor begrip hebt. Ik zorg dat jouw volk (uiteraard met BRIAS) sterk genoeg is, om ervoor de zorgen dat je zonder moeite de winter van 2016 in kunt gaan. Verder kun je me altijd mailen voor advies. Indien je nog vragen hebt, kun je me altijd mailen.
Mail naar onderstaande adresgegevens;
Helaas geeft mijnheer nu niet meer thuis en krijg ik nare reacties!!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten