Darren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Darren

Bericht door G,A3. » zo 30 okt 2016, 15:43

Zat gisteren voor mijn paar kasten en zag veel darren voor de kasten en ook er veel in en uit vliegen. Er was veel dracht ,het leek wel zomer. Tot min grote verbazing zag ik ook darren met bolletjes geel stuifmeel aan de achterpoten naar binnen gaan. Volgens Bijenhouden.nl verzamelen darren geen voedsel ,dus mijn vraag is HOE ZIT DAT??????????????

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 30 okt 2016, 18:06

Dat is onmogelijk. Darren halen geen nectar en geen stuifmeel. Dat er nog darren vliegen is niet onmogelijk. Bij mij op de thuisstand waar drie Buckfast volken staan op een warme zonnige plek vliegen ook nog een paar darren. Een week of twee geleden werd er bij het volk wat nog veel broed heeft voor deze tijd van het jaar nog darrenbroed geruimd. De volken vliegen nog volop op een gele mosterd perceel dat is ingezaaid voor groenbemesting een paar honderd meter hiervandaan. Op de andere standen vliegen geen darren meer. Daar staan de volken meer op het open veld waardoor de temperatuur gemiddeld een graad of 5 lager is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door ErikS » zo 30 okt 2016, 20:31

Was ik toch maar naar Specsavers gegaan...... ;-)

Je hebt waarschijnlijk naar een volk staan kijken met kleine bijen, dat kan voorkomen bij hele oude raat en met bijen die groot zijn uitgegroeid, kan bij een overvloed van dracht en een krimpend broednest. Daarom lijken de groten extra groot, heb geen andere verklaring.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door Dirk Blanken » ma 31 okt 2016, 18:52

Ik zou een fotootje willen zien!

Ik zie graag science fiction!

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door Hans van der Post. » ma 31 okt 2016, 23:00

Citaat G,A3: Volgens Bijenhouden.nl verzamelen darren geen voedsel ,dus mijn vraag is HOE ZIT DAT??????????????

Als je op de site www.imkerpedia.nl gaat kijken zoek dan de afbeeldingen op dan vind je dat een dar nauwelijks een tong heeft en aan de achterpoten ontbreken de haren die het korfje vormen waar het stuifmeel wordt vervoerd.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten