Verdwijnziekte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 nov 2016, 19:01

Met enige regelmaat hoor je de klacht na het constateren van een volk welke verdwenen is ....Ik heb toch goed bestreden tegen de varroa mijt .

Ik wil even een andere zijde hier over belichten

In gebieden waar voor de bijenvolken vooral in de nazomer en herfst nauwelijks of geen stuifmeel te halen valt is het voor de bijen onmogelijk om voedsel voor hun larven te produceren . Het gevolg hiervan is dat zij de gelegde eitjes gaan verwijderen en er geen jonge bijen meer geboren gaan worden .
Wanneer dat in de nazomer en herfst het geval is zullen er onvoldoende of geen winterbijen geboren worden . In de vroege lente is dan het beeld van je volk gelijk aan dat van een zwaar besmet volk met varroa , en zitten er ook vrijwel geen bijen meer in .
Let even op je omgeving of er voldoende bloemen in je omgeving zijn waar stuifmeel op gehaald wordt . Een volk heeft ongeveer 50 kg stuifmeel per jaar nodig om zich in stand te kunnen houden .

Ik geef je een praktijkvoorbeeld welke elke imker wel na kan bootsen .

Wanneer je een bijenvolkje voor de bestuiving van een (bloem)gewas in een afgesloten ruimte plaatst waar niet voldoende stuifmeel verzameld kan worden om hun broed te verzorgen is het broednest na verloop van enkele weken helemaal uit je volk verdwenen , en zal hieraan ten onder gaan .
Wanneer men echter zodra het broed gestopt is een vol raam met stuifmeel uit een ander volk in hangt beginnen zij gelijk weer met het aanzetten hiervan en kan het volk weer verder .

Op onderstaande foto zo een afgesloten veld met Impatiens walleriana ( vlijtig liesje ) welke onvoldoende stuifmeel op te halen is .
48 vlijtigliesje 27.JPG

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Ruinerweg » vr 11 nov 2016, 08:26

Jaap,

je constatering is geheel juist, naast de varroa is de voedselsituatie voor de bijen van levensbelang!
Met name het stuifmeel, DE bron van voedingsstoffen.
In gebieden met veel intensieve landbouw is het voor de bijen zwaar!

Groet, Roel

www.ruinerimers.nl

Grote bijenboelavond in 2017 op vrijdagavond 17 maart in Zaak Kuik in Ruinen!

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Astrid Schoots » vr 11 nov 2016, 09:07

Ja Jaap, goed om extra op stuifmeel te wijzen, want de focus is vaak eenzijdig op varroa.
En juist met rijke stuifmeeldracht kunnen bijen de andere twee poten van de gevarendriehoek (dus varroa en pesticiden naast drachtarmoede) beter de baas!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Hans van der Post. » vr 11 nov 2016, 09:48

Citaat Roel: In gebieden met veel intensieve landbouw is het voor de bijen zwaar!
Kunnen we ons niet de vraag stellen; "Moeten we willen dat er ook in die gebieden bijen te houden is?"
Ik vind van niet.
Toen bijen zelf konden bepalen waar ze zich huisvesten bleef het volk bestaan als er voldoende voedsel was en anders was het natuurlijke experiment mislukt. Zo'n gebied bleef dan zonder bijen.

Wij willen bijen houden in gebieden waar het eigenlijk niet kan!
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 nov 2016, 10:03

Helemaal gelijk .Hans .

Ik heb er wel meer de vergelijking gemaakt dat; wanneer een schaapherder zijn kudde laat weiden op een groot parkeerterrein . zal hij binnen de kortste keren de dierenbescherming aan zijn broek hebben .......En bijenvolken plaatsen waar in de verste verte geen bloempje te bespeuren valt klaagt de bijenhouder dat zijn volken doodgaan .

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 nov 2016, 10:13

Astrid Schoots schreef: En juist met rijke stuifmeeldracht kunnen bijen de andere twee poten van de gevarendriehoek (dus varroa en pesticiden naast drachtarmoede) beter de baas!
Waarvan de Varroa met het stuifmeeltekort de belangrijkste factoren zijn .

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Primus » vr 11 nov 2016, 10:39

Hans van der Post. schreef:Citaat Roel: In gebieden met veel intensieve landbouw is het voor de bijen zwaar!
Kunnen we ons niet de vraag stellen; "Moeten we willen dat er ook in die gebieden bijen te houden is?"
Ik vind van niet.
Toen bijen zelf konden bepalen waar ze zich huisvesten bleef het volk bestaan als er voldoende voedsel was en anders was het natuurlijke experiment mislukt. Zo'n gebied bleef dan zonder bijen.

Wij willen bijen houden in gebieden waar het eigenlijk niet kan!
Hans,
Eigenlijk stel ik hetzelfde vast in gebieden die wel een draagvlak hebben voor x aantal bijenvolken. Door de explosieve groei van het aantal imkers stel ik vast waar vroeger enkele imkers in een dorp bijen hielden er nu soms wel een tiental of meer zijn geworden. Met de bijenhype van de laatste jaren is dit een probleem waar veel imkers niet bij stilstaan.

MVG CP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door ErikS » vr 11 nov 2016, 10:44

Hans van der Post. schreef:Citaat Roel: In gebieden met veel intensieve landbouw is het voor de bijen zwaar!
Kunnen we ons niet de vraag stellen; "Moeten we willen dat er ook in die gebieden bijen te houden is?"
Ik vind van niet.
Toen bijen zelf konden bepalen waar ze zich huisvesten bleef het volk bestaan als er voldoende voedsel was en anders was het natuurlijke experiment mislukt. Zo'n gebied bleef dan zonder bijen.

Wij willen bijen houden in gebieden waar het eigenlijk niet kan!
Hans, principieel heb je een punt. Maar ;-) vaak is de dracht / stuifmeel in een groot deel van het jaar voldoende maar in een bepaalde periode niet, zoals bij mij bij op 2 locaties, het najaar en het stuifmeel, daar is denk ik 4 en 8 volken een natuurlijk maximum.
Als een imker aan huis bijen wil houden moet hij/zij dan niet redeneren, hoeveel volken kan ik in een gepaalde periode in het jaar hier gezond houden? Bijenhouden kan wel maar met mate.

grtz

erik.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Hans » vr 11 nov 2016, 11:25

Ik had twee kasten staan in een 'groene' omgeving. Het leek heel natuurlijk en veelbelovend, net buiten een dorpje. De bijen konden er echter niets halen en ontwikkelden slecht. Prachtige stand maar ik kan er niets mee.

Bijen willen houden waar het niet kan lees ik. Tja, ik denk dat die omgeving vroeger voor insecten beter was. Nu worden daar zelfs de paardenbloemen doodgespoten en hebben de insecten zelfs dat niet meer. Het enige wat ik zag was sporkenhout en boterbloemen, maar geen vorm van diversiteit.

Als ik dan lees dat in steden als Amersfoort en Rotterdam enorme oogsten worden binnengehaald en volken daar goed ontwikkelen, dan is dat toch wel bijzonder. Je zou verwachten dat het platteland het beter doet. Ik heb zelf nu ervaren hoe arm gebieden met intensieve landbouw zijn voor bijen. Stonden er in die groene Sahara maar een paar lindebomen. Zelfs in het Lindenlaantje staan ze niet :cry:

Het is niet:'wij willen bijen houden waar het niet kan', maar: wij nemen steeds meer leefgebied af door het te verarmen of te asfalteren. Door de bijen zie ik steeds meer hoe wij bezig zijn met hun en onze leefomgeving.

Ik sta nu met 9 volken in een bos achter een hek. Rijke dracht, op fietsafstand en heel weinig varroadruk want geïsoleerd. Besef dat ik geluk heb gehad maar ook hoe slecht wij met de omgeving omgaan want het is voor veel imkers lastig om een 'goede' stand te vinden en dat heeft niet alleen te maken met overlast. Dat bos is beschermd gebied. Anders was dat waarschijnlijk ook al aangetast geweest.

Maar wat Jaap dus aangeeft kan ik helemaal onderschrijven. Best lastig in te schatten voor de imker in sommige situaties. Het lijkt soms 'groen', maar is toch arm.

Gr.
Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 11 nov 2016, 12:28

Er is zeker een probleem, meer het probleem is veel complexer dat Jaap schijft. Ook in tamelijk drachtrijke gebieden kun je jaren hebben met zeer ongunstige weersomstandigheden en pollentekorten. Enkele jaren terug constateerde ik in Antwerpen dat er nauwelijks pollen in augustus in de volken zaten. Je kunt daar als imker op inspringen. Bijvoorbeeld door stuifmeelramen in het voorjaar apart et zetten of bij te voeren (met eiwitten).

Een bevriende stadsimker die zegt inmiddels dat het niet zo goed in de stad te imkeren is, maar dat het juist zo slecht is in het buitengebied. En ik denk ook dat dit de enige juiste conclusie is. Het buitengebied is echt desastreus uitgekleed door de landbouw. Een en al monograscultuur. Met alle miljarden steun is van een bloemrijker gebied NIKS van terecht gekomen. Er is nog maar een miniscule factie aan boeren die dit probleem erknt en er iets aan doet en die bijvoorbeeld overgaan naar minder intensief boeren.
Ik heb jaren lang in Friesland en Groningen geïmkerd. In de zomer kunnen bijen daar nauwelijks rondkomen vanwege deze redenen en moet de imker bijvoeren. Niet de schuld van de bijen of een 'natuurlijke lage draagkracht', maar van de mens!

Oplossing: drachtverbetering. Wil je drachtverbetering toepassen dan is dit niet gemakkelijk. Het zorgt voor een continue inzet van imkers en andere belangengroepen. Tegenwoordig is elke m2 in beheersdoelen en bestemmingsplannen vastgelegd (ook bij natuurorganisaties). Er is heel weinig ruimte om hier iets aan te kunnen doen. Heel veel gemeentes zijn tegen het planten van bomen in het buitengebed omdat dit lastig is qua onderhoud. Als individuele imker(vereniging) kun je maar beter op hele kleine schaal iets proberen te bereiken. Kleine maar doeltreffende projectjes. Allemaal geen positief nieuws.
vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten