Biologische krokussen inkopen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:
Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Flevobij » zo 27 nov 2016, 13:13

Beste mede-imkers,

Ik wil dit jaar nog ± 500-1000 stuks krokussen aanplanten, heb nog ruimte rond mijn stand. Weersvoorspelling voorziet niet in vorst de komende weken, dus planten moet nog lukken. Vorig jaar is er ook over krokussen geschreven, zie bijgaande link.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... us#p189089 In de link spreekt Maarten Kleijne wel over muizen die de krokussen graag lusten.

Ik kan 10.000 stuks biologische krokussen met Skal certificering kopen voor Euro 0,06 per stuk. Dacht een redelijke prijs voor biologische krokussen van wat ik op internet vond. Of wellicht weet iemand een goedkoper adres voor biologische krokussen ? Morgen hoor ik wat voor ras krokus en welke maat ze hebben. Het grote aantal zorgt voor de lagere prijs, maar zoals geschreven, ik heb er maar 500-1000 stuks nodig.

Mijn vraag is wie er samen in wil kopen. Met 20 imkers x 500 stuks lukt het al. Of 10 imkers x 1000 stuks. Wel komen er nog verzendkosten bij, Euro 6,95 met Post NL per 10 kg.

Ik heb hier een aparte e-mail voor aangemaakt, krokussen2016@outlook.com. Als u interesse heeft, mailt u me dan. Graag hoor ik hoeveel u er wilt kopen. Pas bij voldoende aanmeldingen ga ik over tot aanschaf. Wel lijkt me vooruitbetaling redelijk, anders blijf ik met 10.000 stuks krokussen zitten....

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 nov 2016, 14:42

Goed initiatief! Ik heb recent al krokussen gekocht (gewoon bij de Lidl tijdens de boodschappen, niet biologisch :( ).

Jaren terug heb ik ook al eens krokussen en die zijn toen bijna allemaal opgevroten.
Nu ben ik van plan om de plantbedden af te dekken met gaas (1 cm x 1 cm) en goed aan te stampen. Zou het helpen?

vr. gr.
JP

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door peter-koi » zo 27 nov 2016, 15:32

Als ik het goed begrijp is dat 36.95 euro voor 500 crokussen.

Groet Peter

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Erick » zo 27 nov 2016, 16:29

Ik ben geïnteresseerd in 250 krokusbolletjes, dat is dan voor € 21,95 als ik het goed begrepen heb.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door joselito » zo 27 nov 2016, 16:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Nu ben ik van plan om de plantbedden af te dekken met gaas (1 cm x 1 cm) en goed aan te stampen. Zou het helpen?
Ik heb twee jaar terug een zak meegebracht van de aldi en die doen het goed. Ze hebben zich al goed voortgeplant.
Maar het gevaar komt niet van boven, denk ik Jelte, maar vanonder. Als de woelmuizen de knolletjes eenmaal gevonden hebben kun je er een kruis over maken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 nov 2016, 17:57

Ik zit in nogal buiten gebied. Grote kans dat het er wemelt van de muizen. :( :(

Ik moet maar zien. Het is dan op maar op goede hoop. Wie ziet schade door woelmuizen bij bestaande krokusknollen (die er al jaren staan)?

vr. g.
JP

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Flevobij » zo 27 nov 2016, 18:19

Hallo Erick, Peter,

De prijzen kloppen inderdaad. Kiala is goedkoper voor het verzenden, maar daar duurt de levering soms langer dan een paar dagen. Willen jullie je ook aanmelden op de outlook account, daar communiceer ik mee, via PB vond ik hier te lastig.

In 2013 kocht ik krokussen voor Euro 0,01 bij de Praxis, zie bijgaande link. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... is#p167866. Dit jaar vond ik geen afgeprijsde krokussen bij mijn lokale Praxis vestigingen, maar wellicht dat een andere Praxis ze wel afgeprijsd heeft. Vandaar dat ik op zoek ging naar een alternatief, maar alleen bij grote aantallen zijn de prijzen laag.

Ik vond krokussen ook bij deze link. http://www.greengardenflowerbulbs.nl/le ... =stock&p=3
Euro 0,029 +21% BTW + Euro 50 verzendkosten vanuit Hillegom, iets goedkoper, maar niet biologisch. Minimaal Euro 250, dat zijn ± 12.500 stuks krokussen.

Ik heb nu vier aanmeldingen en een geïnteresseerde die wil weten welk ras de krokus is. Dat hoor ik morgen.

Groeten,

Flevobij

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Dirk Blanken » ma 28 nov 2016, 20:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zit in nogal buiten gebied. Grote kans dat het er wemelt van de muizen. :( :(

Ik moet maar zien. Het is dan op maar op goede hoop. Wie ziet schade door woelmuizen bij bestaande krokusknollen (die er al jaren staan)?

vr. g.
Jelte,

Ik heb ook veel woelmuizen maar mijn krokussen bloeien ook weer elk jaar uitbundig, zelfs de spaarzame herfstkrokussen.
Het beste kan je crocus tomassianus( boerenkrocus) bestellen die zaaien zich heel goed uit en dan merk je niet dat er een paar bolletjes opgevreten worden.
Ik heb ook veel andere stinzen bolletjes zoals holwortel corydalis cava etc. en ik zie ze elk jaar weer.
Misschien mijden de woelmuizen sommige knolletjes/bollen en worden andere bolletjes daardoor ook niet aangetast.
Ook heb ik hier en daar fritillaria staan meest meleagris.
Fritillaria moet vochtig blijven dus zoveel mogelijk in de schaduw poten, maar deze soort houdt woelmuizen ook op afstand.

Ook heb ik vrij veel Daslook een uiachtige( lekker in de sla) vooral naast de sloot misschien ook een bolletje wat woelmuizen op afstand houdt.

Kruisbladwolfsmelk(Euphorbia Lathyris) schijnt ook alle knagers op afstand te houden las ik net.
Die moet ik ook maar eens aanschaffen.
Mijn voorjaar begint bij het bloeien van de stinzen.

Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Biologische krokussen inkopen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 28 nov 2016, 22:50

Dag Dirk,

net zoals jij ben ik ook dol op een bol!
Bollen zijn mss. wel mijn lievelingsplanten. Ik heb er altijd een enorme zwak voor gehad. Ik heb in Friesland wel kerkhoven afgestroopt om stinzenplanten / bijzondere bollen te vinden, maar bijna alles is daar weg. Enkel oude stinsen hebben hier en daar nog bijzondere soorten. Soit.

Ik ga ook flink bollen aanplanten komende jaren (half hectare). Maar ik ga die uitsteken in het groen. Veel gemakkelijker en meer kans dat ik dus niet met vraat zit.
Volgens mij zijn de bollen vooral kwetsbaar naar het planten omdat de grond dan los is. Als ze ineens aan de praat zijn, dan zijn ze denk ik niet meer zo vatbaar voor vraat.

Dat daslook niet zo lekker is voor woelmuizen daar kan ik me inkomen, mss idd ook Euphorbia. Maar dat je andere bollen dan gevrijwaard zijn betwijfel ik.
JP

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Biologische krokussen gezamelijk inkopen.

Bericht door Flevobij » di 29 nov 2016, 19:18

Beste mede-imkers,

Laatste stand van zaken is dat er veertien aanmeldingen zijn, aantal bollen nu 7250 stuks. Ik denk dat het dus wel gaat lukken met de aanschaf. Het gaat hoofdzakelijk om de rassen Ruby Giant, Romance en Snow Bunting. Reacties graag naar krokussen2016@outlook.com.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten