Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door szx2js » zo 26 feb 2017, 16:21

Ter overdenking:

Wikipedia info: Composition floral foam
Floral foam contains toxic elements, including formaldehyde, barium sulphates and carbon black. These elements are carcinogenic, and prolonged exposure may cause cancer. Florists who come into repeated contact with floral foam are at the highest risk of side effects. [7]
Exposure to floral foam can cause eye, skin and respiratory tract irritation. Inhaling dust or fumes is especially damaging and can cause several respiratory issues. Skin frequently exposed to formaldehyde may become hypersensitive, resulting in contact dermatitis. [8]

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » zo 26 feb 2017, 17:48

Misschien dan zachtboard gebruiken, dat zijn geperste houtvezeltjes waaraan geen lijm wordt toegevoegd.

Maar of dat nog op de markt is, het is nl. brandgevaarlijk voor bijvoorbeeld plafonds?

De bijen zullen het zachtboard niet zo snel afbreken als oasis.
Ik gebruikte dunne platen zachtboard wel voor het bestrijden met mierenzuur op enige afstand van het broednest op een gaasrooster op 5 cm afstand.
Direct op de ramen met broed ontstond toch wat schade aan het broed.
Het zelfde kan ontstaan bij gebruik van thymol direct boven het broednest.

Ik heb 10 jaar thymol gebruikt in verdampertjes boven in ramen op plaats 3 van beide zijden en dat voldeed goed totdat de thymol niet meer echt thymol was die ik kreeg toegestuurd en ook slecht verdampte.
Maar ja thymol is duur en dus is er veel te verdienen als je de kluit belazerd zoals we weten met de wasaffaire.

Ik wist niet dat oasis zoveel schadelijke stoffen bevatte, het leek mij altijd volkomen onschadelijk maar dat zal voor veel stoffen gelden.

Dirk.
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op zo 26 feb 2017, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dertiende

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 26 feb 2017, 18:16

Elke vorm van bestrijden van de Varroa heeft een keerzijde. De levenscyclus van bijen is totaal anders dan van mensen en in verhouding erg kort. Voor mijn gevoel is het veilig om de Oasis te gebruiken. Een keuken dweil van foam in blokjes knippen werkt ook goed. Persoonlijk vindt ik het een voordeel dat de bijen de Oasis ruimen. Daardoor komen meer bijen met de Thymololie in aanraking. Voor mijn gevoel werkt het dan beter. Maar ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 feb 2017, 20:09

Het is al jaren bekend dat oasis chemisch is en zelf chemisch afval. Mag zeker niet bij gft afval!

Als je een winterbehandeling correct uitvoert lijktmij deze behandeling overbodig. Maar als je het toch doet doe het dan met karton? Lijkt mij ook prima te werken.

Vr. Gr.
JP

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Gait » ma 27 feb 2017, 02:22

Karton is ook mijn idee. Bierviltjes?

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Paul67 » ma 27 feb 2017, 11:48

Het lijkt me nogal omslachtig om het zo te doen. Dus dan is de overweging dat het kostenbesparend is?

Bierviltjes worden wel gebruikt om mierenzuur op te druppelen en zo op de toplatten te leggen.
Ik heb zelf altijd van die dikkere schuimen vaatdoekjes of schoonmaakdoekjes gebruikt.
Werkt prima en je hebt er nauwelijks werk aan.

Gr P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Bart de Coo » ma 27 feb 2017, 12:55

Met uw welnemen heb ik op verzoek van een forumdeelnemer een klein gesprek over hommelkastjes verplaatst naar de rubriek over andere insecten. Het ging over hommelkastjes. Op die manier moet het makkelijker terug te vinden zijn.

Misschien toch aardig om daar even op te wijzen. Als je wilt dat iets teruggevonden kan worden, dan zal dat veel makkelijker gaan als je een onderwerp start met als naam daarin verwerkt, een duidelijk en voor de hand liggend trefwoord.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Imkerij Witharen » di 28 feb 2017, 21:47

Gisteren de 2 dode volken opgeruimd. Het voer wat niet beschimmeld is apart gezet voor later gebruik.
Alles uitgeborsteld en schoon gekrabd.
De rest (16 volken) is alive and kicking!
De ramen waar de laatste bijen op zaten incl. broednest (schimmel) weggedaan en apart gezet om te smelten.
Verder de voorraad honingkamers bekeken en 2 weggegooid (verbrand!) ivm boktor die er grote gaten in gemaakt had en hele stukken er uit vielen.
Ik had 1 kast gekregen, die gemaakt is van inlands hout (LARIX) daar zat de oorsprong van de Boktor..
bij 2 BK's beide ook gaatjes in de zijkant.. zelfde hout...
Met de cirkelzaak er een deel afgezaagd en er Honingkamers van gemaakt.
Toch nadenken of dit hout geschikt is voor bijenkasten (!)

Inmiddels weer 12 HK's klaar en 8 vol met uitgebouwde raat. Heb goede was besteld, als dit er is, kunnen de andere ramen ingesmolten worden.

De Broedkamers die ik op reserve heb, staan ook klaar. Schoon en deels met uitgebouwde ramen en deels met nieuwe ramen en kunstraat.
Moet nog een stuk of 40 extra insmelten, maar daar is geen acute haast bij.
Voor het verdere seizoen (mei/juni) nog geen voorbereidingen gedaan.

Verder gisteren een aantal extra bodems gemaakt van een paar 18mm cederplanken die ik nog had liggen.(overgehouden van de dakkapel op ons huis)
Dan loop ik wat minder gauw vast in de zomer. De vliegplanken zitten er inmiddels ook aan, moet alleen nog mooi gaas scoren.
Iemand nog een betaalbaar idee?
Ik had een beperkt aantal bodems (12) en een zelfde aantal 7raams kasten. Ik kwam geregeld een grote kast tekort.. Dat hoop ik nu te hebben opgelost.

Zo langzamerhand wordt de hobby een steeds groter 'bedrijf' wat best veel werk vergt, maar het blijft erg leuk om te doen.
Ben me aan 't voorbereiden op koninginneteelt. Heb vorig jaar 3 P-moertjes gekocht en overwinterd in 7raams kasten. Deze vlogen gisteren ook en haalden allen stuifmeel. Blij dat t gelukt is ze te overwinteren.

Binnenkort de broedstoof schoonmaken en testen of alles nog werkt. (alles is zelfgemaakt, ook de electronische temperatuur regelaar)
Het is een klein kastje waar 2 HK ramen met teeltlatten in passen. Hij heeft inmiddels al een aantal jaren zijn diensten bewezen.

Nog even en we kunnen er weer tegenaan! Heb er zin in!

Jannes

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door debijenboer » wo 01 mar 2017, 20:11

Vanmiddag dacht ik even de onderste broedkamer van 1 volk weg te halen zodat de dames alleen de bovenste zouden bezetten. Maar dat werd me niet in dank afgenomen. Er zaten nog wat bijen in de onderste kamer en die vielen mij massaal aan. Wat een agressie, was gewoon niet leuk meer. Toch snel nog een raampje getild om te kijken of er broed was. Zag wel cellen met allemaal witte inhoud maar geen mooie larfjes en geen gesloten broed. Zou het kunnen zijn dat er geen moer aanwezig is en ze daarom zo agressief zijn. De witte inhoud zou dan toch kunnen komen van eierleggende werksters? Als dit het voorteken is voor het nieuwe seizoen ziet het er voor mij niet goed uit. Nu al gestoken in mijn wang, ze kropen zo mijn pak in.
Geert (debijenboer)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » wo 01 mar 2017, 21:22

debijenboer schreef:Vanmiddag dacht ik even de onderste broedkamer van 1 volk weg te halen zodat de dames alleen de bovenste zouden bezetten. Maar dat werd me niet in dank afgenomen. Er zaten nog wat bijen in de onderste kamer en die vielen mij massaal aan. Wat een agressie, was gewoon niet leuk meer. Toch snel nog een raampje getild om te kijken of er broed was. Zag wel cellen met allemaal witte inhoud maar geen mooie larfjes en geen gesloten broed. Zou het kunnen zijn dat er geen moer aanwezig is en ze daarom zo agressief zijn. De witte inhoud zou dan toch kunnen komen van eierleggende werksters? Als dit het voorteken is voor het nieuwe seizoen ziet het er voor mij niet goed uit. Nu al gestoken in mijn wang, ze kropen zo mijn pak in.
Er moet nu zeker al gesloten werksterbroed zijn
Ik rook ook amper maar als je helemaal niet rookt dan kunnen ze zich wel eens verdedigen, geef ze eens ongelijk.
Voortaan moet je gewoon een pijpje paraat hebben.

Jij maakt uit wat er gebeurd, eenmaal begonnen moet je het afmaken ev met wat meer rook.

Ik rook alleen bij de oortjes en meestal is er dan rust zodra ik merk dat ze agressief worden gaat er een streep rook over het hele volk.
Dat is vaak al voldoende en kan je rustig doorwerken.

In het vroege voorjaar eileggende werksters komt niet vaak voor, vaker een niet bevruchte koningin maar dan is er bultbroed.
Vaak heb je dan ook poeperij zeker als het kleine volkjes zijn.
Ik denk dat je hele kleine volkjes beter in het voorjaar af kunt zwavelen zeker als ze binnenshuis poepen.

Soms heb ik volken die meer dan een bak bezetten met een darrenbroedige koningin.
Die koningin moet dan verwijderd worden en verenigd met een gezond volkje zo vroeg mogelijk want als je wacht tot 15 graden ben je te laat.
Dan heeft het volk 6 ramen met darrenbroed en is het het kruit verschoten.

Vroeg je volken even controleren op goed broed en er verder van af blijven.

Dirk.
dertiende

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten