Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » do 16 mar 2017, 21:22

Ja Joselito, dat is toch typisch voor een forum...niet aantrekken, de onzin overslaan en goede raad blijven geven aan wie het kan gebruiken!

Vandaag 17°C, snelle voorjaarsinspectie gedaan in de zon. Aan de zijkant begonnen en enkel het eerste raam broed uitgenomen.
De 3 Dadant zesramers hebben allemaal werksterbroed en eitjes op 3-4 ramen. Er zat nog veel eten in de kasten, ook veel nieuwe (wilgen)honing en stuifmeel. Ruimte gegeven door een raam eten weg te nemen en een waswafel naast het broednest te hangen.
Ook bij enkele ramen de gesmolten en misvormde raat weggesneden. Dat wordt darrenraat snijden volgende maand.
Vooral de piepschuim zesramer van Stehr was sterk ontwikkeld. Er zaten meer bijen in, dan wanneer ik ze heb ingewinterd!
Ik zal ze binnenkort overzetten naar een grote kast, want het lijkt erop dat ze dringend ruimte nodig hebben. Of zou ik er een honingzolder opzetten zodat ze die al kunnen uitbouwen? tussen de ramen en de plexiglas zat al veel braamraat met honing.
Vanavond zag het er zo uit:
Bijlagen
P3160031.JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » do 16 mar 2017, 23:06

Ja dat wordt ruimte geven niet te lang wachten.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » vr 17 mar 2017, 00:41

Wat ik raar vind is dat ze dit pas sinds vandaag doen, dus sinds ik een raam heb gewisseld met een waswafel. Ze hebben nu toch niet plots minder ruimte dan gisteren?
Het mooie warme weer is voorlopig voorbij, dus de ramen overhangen naar een grotere kast zal waarschijnlijk even moeten wachten. Daarom dacht ik voorlopig gewoon een honingzolder erop te zetten, dan hebben ze meer plaats en kunnen ze alvast 6 honingramen uitbouwen. Ik heb wel geen koninginnenrooster voor deze kast, dus als de ramen eenmaal uitgebouwd zijn, zou ik ze eruit halen en vervangen door nieuwe kunstraat om te laten uitbouwen. Is dat een goed idee? Bouwen ze nu al goed?

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Steve_Delannoye » vr 17 mar 2017, 05:18

Hier wordt al flink gebouwd door de sterke volken. Ik zou die uitgebouwde ramen laten zitten. De koningin zal binnenkort die extra ruimte wel nodig hebben. Op de eerste warme dag kan je dan de ramen herschikken in een grote kast.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 17 mar 2017, 10:09

Ik heb maar een enkel volk nagekeken. Een groot volk had al veel darrenbroed.
Voorlopig heb ik besloten om nog maar even niks te doen, aangezien er nu koude dagen op komst zijn. Wanneer deze koude periode over is, schiet ik ook in actie.

Vr. gr.
JP

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door peter h » vr 17 mar 2017, 14:19

Gisteren de onderbakken er onderuit gehaald. Overal nog teveel voer in de bovenbakken. Overal nu 4 ramen voer en 2 ramen stuifmeel langs het broed. De stuifmeelramen komen van de onderbak.
gr. Peter

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » vr 17 mar 2017, 14:33

Steve_Delannoye schreef:Hier wordt al flink gebouwd door de sterke volken. Ik zou die uitgebouwde ramen laten zitten. De koningin zal binnenkort die extra ruimte wel nodig hebben. Op de eerste warme dag kan je dan de ramen herschikken in een grote kast.
Ik heb er daarnet snel een honingkamer opgezet. Gisteren heb ik de braamraat van de plexiglas afgekrabt en vandaag was er al terug braamraat gebouwd, dus ze bouwen inderdaad wel goed. Ik wil de honingramen eruit halen op het moment dat ze uitgebouwd en nog niet belegd zijn. Anders heb ik broed op de honingkamerramen (=helft van broedkamerramen). Ze hebben nu beneden ruimte voor broed ik kan daar evt nog een raam eten uitnemen en wisselen met een waswafel. Maar tegen dat het zover is zal het weer wel terug beter zijn en kan ik ze gewoon in een grote kast zetten.
Ik zie duidelijk het voordeel van piepschuim kasten (sterkere ontwikkeling tov de houten kasten), maar ik heb gisteren ook de nadelen gezien: 2 km verder zit een imker met piepschuim kasten en spechten hebben in bijna elke kast grote gaten gemaakt. Er hangt nochtans een net over. Zeker 6 van zijn 9 volken zijn dood. Hij geeft ook enkel een mierenzuurbehandeling in de zomer en komt de hele winter niet kijken naar zijn bijenstand...
Bijlagen
2017-03-11 17.57.56.jpg

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door harry mouris » zo 19 mar 2017, 20:20

Vandaag maar eens een stuk van de groentetuin omgespit. Uitjes gepoot, spinazie gezaaid. De bijenstand is naast de groentetuin. Ondanks de harde wind en geen zon werd er zowaar toch nog gevlogen: er kwam een beetje stuifmeel binnen. Ziet er allemaal goed uit. Vrijdag heb ik de tweede broedbak onder geplaatst bij alle volken. Nu maar wachten op warm weer en de fruitbloesem.

:dance:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » do 23 mar 2017, 19:28

Vandaag een 20 tal raszuivere volkjes op 3 á 4 bakjes Mini-Plus overgezet naar 6 ramers of 10 ramers Segeberger over gezet.
Prachtige volkjes op 10 á 15 ramen Mini-Plus.
Dat worden straks volkjes op 6 á 9 ramen segeberger met voornamelijk jong uitgebouwde raat.

Eén koningin was vervangen door een F1 en bij ééntje was ik plotseling de koningin kwijt?? er af gevallen voortaan nog beter opletten.

Morgen de rest doen, prachtig weer er voor.

Daarna selecteren.
De twee beste aanhouden.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 mar 2017, 20:02

Eén koningin was vervangen door een F1 en bij ééntje was ik plotseling de koningin kwijt?? er af gevallen voortaan nog beter opletten.
Ik heb dat ook wel eens....ik kan mezelf dan wel voor de kop slaan. Meestal vind je haar terug met rustig te zoeken: niet bewegen/stappen (je kunt haar dood trappen!) En zeker als ze gemerkt is. Tip: ik laat de deksel en dekplank eraf zodat de koningin er weer in kan lopen. Soms gebeurt dat (zeker bij jonge koninginnen). Volgende dag opnieuw controleren (ook op hoopjes bijen ergens naast de kasten). Maar nu zijn te nachten te koud en overnachten buiten de kast is een doodvonnis.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten