Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door buzzer » di 29 aug 2017, 17:32

Dank Hans. :clap: :clap:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Suus » wo 13 sep 2017, 08:25

Gisteren de bijenkasten vastgezet vanwege de aankomende storm. Spandbanden door grondpennen in de grond en over de kast naar de grondpen aan de andere kant. Nu hopen dat het houdt.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » ma 09 okt 2017, 11:12

victort schreef:Vandaag nog een aflegger gemaakt omdat een kast uit zijn voegen barstte en ik een nieuwe locatie heb aangeboden gekregen. Laten we hopen dat het lukt nog zo laat...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Twee weken geleden heb ik deze aflegger gecontroleerd en het leek alsof de nieuwe koningin nog niet bevrucht wa (wel koningin gezien, echter geen broed) Gister de laatste controle van het jaar uitgevoerd en er was brias! Truc geluk t dus!
En gisteren voor delaatste maal honing geslingerd, een kleine 20 kilo! Nu alles schoon de opslag in :be8:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 okt 2017, 11:30

En na het slingeren nu inwinteren??
!Hans.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » ma 09 okt 2017, 11:53

Hans van der Post. schreef:En na het slingeren nu inwinteren??
Inwinteren in de zin van: laatste controle en honingkamers laten uitlikken ja. Wellicht laat ik de hk erop aangezien er nog een indian summer aankomt er er heel veel mosterdzaad staat te bloeien.
Dat witte stipje achteraan is de bijenstand. Als de dames de hk nog volgooien laat ik hem staan (ze hebben sowieso een extra hk met honing voor de winter) groet victorAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » ma 09 okt 2017, 12:02

victort schreef:
Hans van der Post. schreef:En na het slingeren nu inwinteren??
Inwinteren in de zin van: laatste controle en honingkamers laten uitlikken ja. Wellicht laat ik de hk erop aangezien er nog een indian summer aankomt er er heel veel mosterdzaad staat te bloeien.
Dat witte stipje achteraan is de bijenstand. Als de dames de hk nog volgooien laat ik hem staan (ze hebben sowieso een extra hk met honing voor de winter) groet victorAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
gij gelooft nog in Sinterklaas zeker? In oktober halen de bijen geen volle honingkamers meer en als je ze nu nog niet hebt ingewinterd ben je al te laat. Zoiets zouden ze beter in de cursussen leren, zodat imkers niet moeten gaan experimenteren.
MVG CP

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » ma 09 okt 2017, 12:19

Primus schreef:gij gelooft nog in Sinterklaas zeker? In oktober halen de bijen geen volle honingkamers meer en als je ze nu nog niet hebt ingewinterd ben je al te laat. Zoiets zouden ze beter in de cursussen leren, zodat imkers niet moeten gaan experimenteren.
MVG CP
Goedgelovig of niet, experimenteel of niet, ongeschoold of niet. Wij hebben 30 jaar ervaring dat het wel degelijk op deze manier kan. Maar ja, ik doe ook al 30 jaar niet aan varroabestrijding, inwinteren en andere bedrijfsmethoden. Feit is dat ze al 30 jaar overleven en varroavrij zijn. Ik heb nu eenmaal de overtuiging dat bijen beter weten hoe ze zich aan moeten passen dan mensen, intensieve bijenhouderij is onderdeel van de wereldwijde bijensterfte. Maar goed, ik ga met mijn mening en ervaring vaak op de tenen staan van mensen die weten hoe het hoort of zou moeten zijn...:-)...probeer het onbekende gewoon eens...:-) Ik heb in dit topic gewoon verteld wat ik vandaag heb gedaan...Fijne middag!

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » ma 09 okt 2017, 13:55

victort schreef:
Primus schreef:gij gelooft nog in Sinterklaas zeker? In oktober halen de bijen geen volle honingkamers meer en als je ze nu nog niet hebt ingewinterd ben je al te laat. Zoiets zouden ze beter in de cursussen leren, zodat imkers niet moeten gaan experimenteren.
MVG CP
Goedgelovig of niet, experimenteel of niet, ongeschoold of niet. Wij hebben 30 jaar ervaring dat het wel degelijk op deze manier kan. Maar ja, ik doe ook al 30 jaar niet aan varroabestrijding, inwinteren en andere bedrijfsmethoden. Feit is dat ze al 30 jaar overleven en varroavrij zijn. Ik heb nu eenmaal de overtuiging dat bijen beter weten hoe ze zich aan moeten passen dan mensen, intensieve bijenhouderij is onderdeel van de wereldwijde bijensterfte. Maar goed, ik ga met mijn mening en ervaring vaak op de tenen staan van mensen die weten hoe het hoort of zou moeten zijn...:-)...probeer het onbekende gewoon eens...:-) Ik heb in dit topic gewoon verteld wat ik vandaag heb gedaan...Fijne middag!
Beste Victort,

Gij hebt het kapitaal in handen waar héél de wereld zo naar op zoek is aub geef het door dan kunnen al de imkers stoppen met al de producten om hun bijen toch maar in leven te houden.

MVG CP

ps. ik ben nog maar 44 jaar imker en strijd al sinds 1985, helaas zonder weinig succes tegen varao.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door G,A3. » ma 09 okt 2017, 19:35

CP Probeer het volgend jaar ook eens met een zwerm en op eigen honing overwinteren en er verder niets aan of mee doen. Het kost je wel honingopbrengst want alleen het teveel oogsten . Op de universiteit Gendt gingen volken die men haalde bij imkers omdat ze sterk Varrao resistent? waren en verplaatste naar de universiteitsimkerei alsnog, naar verloop van tijd, aan Varrao ten gronde. Ik werk op dezelfde wijze als Viktort.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » ma 09 okt 2017, 21:07

victort schreef:En gisteren voor de laatste maal honing geslingerd, een kleine 20 kilo! Nu alles schoon de opslag in :be8:
Victor, van hoeveel volken heb je deze 20 kg geoogst? Ik ben benieuwd hoeveel mosterdzaadhoning ze per volk ongeveer gehaald hebben.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten