Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » zo 04 jun 2017, 22:22

hahahaha......zolang kunnen ad en Primus niet wachten :D

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » ma 05 jun 2017, 20:36

Eerste filmpje gemaakt met nieuwe camera :)

https://www.youtube.com/watch?v=bfBszNzGAFM&t=5s

Er is een hoop mogelijk met dat dingetje....binnenkort als ik uitgedokterd heb hoe alles werkt, maak ik een filmpje van een inspectie :)

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » ma 05 jun 2017, 21:43

Alex Mönch schreef:Eerste filmpje gemaakt met nieuwe camera :)

https://www.youtube.com/watch?v=bfBszNzGAFM&t=5s

Er is een hoop mogelijk met dat dingetje....binnenkort als ik uitgedokterd heb hoe alles werkt, maak ik een filmpje van een inspectie :)

Ad zal net als ik in blijde verwachting zijn :dance:

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door frankwillems » di 06 jun 2017, 21:08

Alex,

Hoeveel raams zijn je kasten?
Kan ook veel verklaren natuurlijk.

Vgrt Frank

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » wo 07 jun 2017, 17:29

10 raams Dadant broedkamers(Dadant Blatt) met honingkamers erop met 9 ramen per honingkamer :)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Kroese » di 13 jun 2017, 17:45

Vandaag bij het vangen van bevruchte moeren kwam ik deze afgestoken hoornaar tegen op de bodem van een Kieler.
Hij is al een tijdje door, om dat de kleur al helemaal donker was.

Ik heb in ieder geval bijen die het huisje goed verdedigen.. :be5: :be5: :D
hoornaar.jpg
hoornaar2.jpg

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door gijs.v » di 13 jun 2017, 18:27




Gijs met Tapatalk

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » wo 14 jun 2017, 00:13

Dat belooft wat! 21 potten uit 1 kleine HK geslingerd vandaag. Mooiste moment van de zomer!#varroaresistent #rauwehoningAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door willem » wo 14 jun 2017, 05:58

victort schreef:Dat belooft wat! 21 potten uit 1 kleine HK geslingerd vandaag. Mooiste moment van de zomer!#varroaresistent #rauwehoningAfbeelding
Gefeliciteerd, een mooie oogst en zo leuk verpakt :)
Voor eigen gebruik is dat natuurlijk geen probleem. Om weg te geven dubieus.
Voor de verkoop totaal ongeschikt, op de tweede pot van links staat b.v. een houdbaarheids datum van 20-4-2014.
Zeer geschikt plaatje voor hoe het niet moet. Dus als er geen rechten zijn dan wil ik dat plaatje graag gebruiken.
Wat bedoel met de kreet: #rauwehoning ?
Groeten, Willem :violin:

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » wo 14 jun 2017, 21:20

willem schreef:Gefeliciteerd, een mooie oogst en zo leuk verpakt :)
Voor eigen gebruik is dat natuurlijk geen probleem. Om weg te geven dubieus.
Voor de verkoop totaal ongeschikt, op de tweede pot van links staat b.v. een houdbaarheids datum van 20-4-2014.
Zeer geschikt plaatje voor hoe het niet moet. Dus als er geen rechten zijn dan wil ik dat plaatje graag gebruiken.
Wat bedoel met de kreet: #rauwehoning ?
Ach Willem, ieder heeft recht op zijn mening en op zijn dagelijkse glaasje azijn. Geschikt of ongeschikt voor weggeven of verkopen laat ik aan de geïnteresseerde gebruikers. Ik weet dat Egyptenaren het niet zo nauw namen met allemaal dezelfde potjes en die honing duizenden jaren nadien nog gewoon geschikt was voor consumptie.
Met rauwe honing bedoel ik rauw in de breedste zin des woords: Als je voorgaande berichten van mij had gelezen had je het wellicht al zelf kunnen begrijpen (ik heb een ruim aantal van jouw berichten wel gelezen en je komt over als een verzuurde man die zijn ‘waarheid’ aan iedereen wil opleggen en denkt te weten ‘hoe het hoort’. Uiteraard is dit slechts een aanname van me en ben je best gezellig en innemend aan de bar met een glas mede:-)), maar ik laat de bijen bepalen wat goed is en doe hierin zo weinig mogelijk (sturende) ingrepen, maar ga uit van gezond boerenverstand:
-Bijenziektes komen door intensieve bijenhouderij in combinatie met weinig biodiversiteit, monoculturen, pesticiden en veel verstoring door intensieve imkerij
-Het drachtgebied van bijen is gemiddeld 5 km: Meer dan een drie tot viertal volken op 1 stand is dus, in mijn ogen, overbevolking, juist ook gezien de factoren die ik hierboven benoemde...dit werkt ziektes juist in de hand en maakt ze resistenter...
-Overwintering op suikerwater is niet natuurlijk, evenals het bijvoeren met allerlei voorhande zijnde pakjes met (industrieel) gemaakte hulpmiddelen
-Zwermbeperking is juist een methode van de bijen om ziekten te bestrijden en het volk jong en vitaal te houden, benoem je er als imker dus niet mee en laat je volken zwermen....dan maar wat minder honing om te verkopen, weg te geven, of zelf op te eten...
-Varroabestrijding is een gevolg van intensieve bijenhouderij en de methoden om dit enigszins te beperken (oxaalzuur o.i.d.) zijn alles behalve natuurlijke ingrepen die moeder natuur zou doen en maken ziektes juist sterker en resistenter...
-Teveel filtering en soms verhitting van honing haalt juist alle goede bestandsdelen uit honing en maakt het eenheidsworst…

imho ben je als imker dus onderdeel van het probleem, als je bovenstaande zaken doet en absoluut geen oplossing…

Zo, dus ja Willem, dat is mijn mening, je hoeft er ook niet op te reageren, ik denk er nu eenmaal zo over (door het te zien in een 30jarige imkerervaring van mijn oom en mijn eigen ervaring)
Ik denk dus dat de vorm van de potjes die je gebruikt niet heel erg relevant is….Ja, wel, tenzij je ze niet ontsmet….als dat is wat je bedoelde kan je bovenstaande verhaal als irrelevant beschouwen…:-) Fijne avond en een goed imkerjaar!
PS: Als ik ietwat stellig overkom, no offense…het is maar een mening…en ik respecteer de jouwe! Je mag mijn plaatjes overigens zeker gebruiken als je mijn mening er ook bij vertelt..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten