Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » ma 09 okt 2017, 22:10

tomer schreef:
victort schreef:En gisteren voor de laatste maal honing geslingerd, een kleine 20 kilo! Nu alles schoon de opslag in :be8:
Victor, van hoeveel volken heb je deze 20 kg geoogst? Ik ben benieuwd hoeveel mosterdzaadhoning ze per volk ongeveer gehaald hebben.
Die 20kg kwam van 2 volken waarvan 14 kilo kwam van het volk naast het mosterdveld.

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » ma 09 okt 2017, 22:13

Primus schreef:Beste Victort,

Gij hebt het kapitaal in handen waar héél de wereld zo naar op zoek is aub geef het door dan kunnen al de imkers stoppen met al de producten om hun bijen toch maar in leven te houden.

MVG CP

ps. ik ben nog maar 44 jaar imker en strijd al sinds 1985, helaas zonder weinig succes tegen varao.
Beste CP, ik wil best graag in de toekomst wat afleggers van mijn volken maken, maar stel dan ook wat eisen aan deplek waar ze naartoe gaan. Zo is, in mijn visie, 4 max 5 volken per stand het maximum om overbevolking tegen te gaan. Er moet biologisch evenwicht zitten tussen beschikbare ruimte en hoeveelheid bijen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 okt 2017, 08:54

victort schreef:
, maar stel dan ook wat eisen aan deplek waar ze naartoe gaan. Zo is, in mijn visie, 4 max 5 volken per stand het maximum om overbevolking tegen te gaan. Er moet biologisch evenwicht zitten tussen beschikbare ruimte en hoeveelheid bijen...
Op ons dorp zijn wij met een imker of 12 met in totaal een slordige 200 volken , zonder noemenswaardige bijensterfte .

Jaap v P

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » di 10 okt 2017, 09:21

Jaap v.Popering schreef:
victort schreef:
, maar stel dan ook wat eisen aan deplek waar ze naartoe gaan. Zo is, in mijn visie, 4 max 5 volken per stand het maximum om overbevolking tegen te gaan. Er moet biologisch evenwicht zitten tussen beschikbare ruimte en hoeveelheid bijen...
Op ons dorp zijn wij met een imker of 12 met in totaal een slordige 200 volken , zonder noemenswaardige bijensterfte .

Jaap v P
En de volken worden niet behandeld tegen Varoa mijten ?

MVG CP

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree » di 10 okt 2017, 09:51

tomer schreef:
victort schreef:En gisteren voor de laatste maal honing geslingerd, een kleine 20 kilo! Nu alles schoon de opslag in :be8:
Victor, van hoeveel volken heb je deze 20 kg geoogst? Ik ben benieuwd hoeveel mosterdzaadhoning ze per volk ongeveer gehaald hebben.
Tomer, jij gelooft Victor wél.
Hoe kom ik daarbij ?
Awel, omdat me zonet de naam van Rudi Jansen,
befaamd Emslander Duits imker, te binnen schoot. Rudi was niet zo blij
dat zijn volken op nota bene 8 oktober 2016 de kamers vol stopten
met mosterdnectar nadat hij klaar was met inwinteren.
De koninginnen moeten namelijk op open raat overwinteren.
Ik heb zijn reactie vermeld in het topic "Voeren" op 8 oktober 2016.
Tomer, jij hebt er als laatste op 10 oktober 2016 jouw bevindingen in beschreven.
Zo weet ik dat jij ten aanzien van Victor geen 'thomist' :o bent. Abejas-árbor

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » di 10 okt 2017, 12:21

Dat er volop nectar van mosterdzaad gehaald wordt op warme dagen, daar twijfel ik niet aan. Net zoals op de foto van Victor staat het eerste veld mosterdzaad hier op 50 meter van mijn kasten. Ik heb eerder schrik voor overvolle broedkamers dan voor te weinig wintervoorraad. Ik heb er geen honingkamers op staan zoals Victor, dus alles komt in het broednest terecht... Zo'n late dracht maakt het inwinteren ingewikkeld.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 okt 2017, 17:52

Deze middag een uitwendige controle van mijn volken uitgevoerd . Ik hecht er belang aan om met enige regelmaat al mijn volken aan de achterkant op te tillen . Wanneer er dan een kast tussen staat waarvan ik denk dat hij wat aan de lichte kant is til ik even de dekplank ....zo ook deze middag . In het midden zag ik maar een smalle strook verzegeld voer en heb even een raampje er uit getild . De middelste drie open broed en dat zal waarschijnlijk ook in de onderbak zo zijn . .......En dan maar denken dat de herfst er aankomt ........Ik denk dit volk nog enkele kilo's te gaan bijvoeren ondanks het veld met bladrammenas direct voor mijn stal .
55 .jpg

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » di 10 okt 2017, 17:56

Primus schreef:
Jaap v.Popering schreef:Op ons dorp zijn wij met een imker of 12 met in totaal een slordige 200 volken , zonder noemenswaardige bijensterfte .
Jaap v P
En de volken worden niet behandeld tegen Varoa mijten ?

MVG CP
Dat is inderdaad de grote vraag :-)

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » di 10 okt 2017, 17:58

Jaap v.Popering schreef:Deze middag een uitwendige controle van mijn volken uitgevoerd . Ik hecht er belang aan om met enige regelmaat al mijn volken aan de achterkant op te tillen . Wanneer er dan een kast tussen staat waarvan ik denk dat hij wat aan de lichte kant is til ik even de dekplank ....zo ook deze middag . In het midden zag ik maar een smalle strook verzegeld voer en heb even een raampje er uit getild . De middelste drie open broed en dat zal waarschijnlijk ook in de onderbak zo zijn . .......En dan maar denken dat de herfst er aankomt ........Ik denk dit volk nog enkele kilo's te gaan bijvoeren ondanks het veld met bladrammenas direct voor mijn stal .
Maar waarom dan? Je schrijft zelf dat er nog natuurlijk voer is voor de bijen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 okt 2017, 18:46

victort schreef:.Maar waarom dan? Je schrijft zelf dat er nog natuurlijk voer is voor de bijen...
Gele mosterd en bladrammenas voldoende .....maar de dagen worden steeds korter en kouder zij zullen echt niet zo veel kilo's nectar meer verzamelen . Ik had liever gezien dat het broed niet zo hoog op de raten gezeten zou hebben ,om deze tijd een gordel van een cm of 10 aan voedsel boven hun hoofd vind ik beter .

Jaap v P

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten