Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door crunx » vr 03 mar 2017, 02:46

Beste Imkers,

Een groot gedeelte van ons forum zal bekend zijn met het "kleine cel- imkeren".
En voor dat dit een discussie wordt over de (mogelijke) nut hier van. Die zijn er al genoeg op het internet

Ik ben slechts benieuwd wie hier op het forum zijn bijen op 4.9 celmaat z'n bijen heeft staan.

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mar 2017, 09:28

Heb je al eens gemeten hoe groot de cellen zijn die bijen zonder kunstraat bouwen?
Dit is groter dan de 4,9.
Verder zou je eens op het forum moeten zoeken daar is al eerder een verwoede discussie gevoerd.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door joselito » vr 03 mar 2017, 09:40

Ik heb vorige week met iemand gesproken die een wafeltoestel gehad had met kleine cellen. Al spoedig had hij het terug verkocht. De bijen raakten van slag als ze deze cellen moesten bouwen. Een gedeelte was normaal uitgebouwd maar de rest was darrenraat of onregelmatige cellen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door ErikS » vr 03 mar 2017, 09:52

Blijkbaar zit er een overgangsperiode in.
Is ook logisch, een bij die een lijf heeft dat past bij de grote celmaat (ben zelf bijna 2 meter en 110 kg ;-)) heeft fysiek een probleem met bouwen in een cel van 4.9, ca 20% te klein.
Dit duurt een aantal generaties bij en gaat in stappen.
Ook de koningin moet fysiek haar achterlijf in de kleine cel kunnen steken om het ei netjes te kunnen leggen. Bij grote koninginnen lukt dat niet.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door szx2js » vr 03 mar 2017, 10:33

Ik heb me afgelopen winter zeer uitvoerig ingelezen op dit onderwerp en weet inmiddels ook wat de valkuilen en succesfactoren zijn. Er zijn diverse imkers, die komend jaar de overgang op beperkte schaal zullen gaan maken.
Samen met een collega imker wil ik dit jaar 15 volken overzetten naar 4,9 mm. Mijn imkercollega heeft jaren geleden al de tussenstap naar 5,1 mm gemaakt. Met dit grotere aantal volken wil ik toeval zo veel mogelijk uitsluiten en ook valide conclusies kunnen trekken.
Op het NBV-Bijenblog zal er over de omzetting en de ontwikkelingen in deze volken gepubliceerd worden.
Echt geïnteresseerden mogen me een PB sturen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door joselito » vr 03 mar 2017, 10:50

ErikS schreef:Dit duurt een aantal generaties bij en gaat in stappen.
Is dat zo? 100 jaar geleden gebeurde het tegenovergestelde. Prof. Ursmar Baudoux kweekte grotere bijen door de cel te vergroten. Maar als men deze bijen nadien terug vrij liet bouwen kregen de cellen terug de grootte van natuurbouw. Je kan volgens mij er zo iets bij de bijen niet in kweken.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door joselito » vr 03 mar 2017, 10:53

szx2js schreef: Er zijn diverse imkers, die komend jaar de overgang op beperkte schaal zullen gaan maken.
Bedoel je dit jaar?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mar 2017, 11:30

Terug naar kleine bijen? (1) - library.wur.nl
https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... 1827/11330
professor Ursmar Baudoux uit België. Hij begon in 1893 met de vergroting van de werkstercellen. ... Baudoux heeft over zijn experimenten veel gepubliceerd.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door ErikS » vr 03 mar 2017, 12:06

joselito schreef:
ErikS schreef:Dit duurt een aantal generaties bij en gaat in stappen.
Is dat zo? 100 jaar geleden gebeurde het tegenovergestelde. Prof. Ursmar Baudoux kweekte grotere bijen door de cel te vergroten. Maar als men deze bijen nadien terug vrij liet bouwen kregen de cellen terug de grootte van natuurbouw. Je kan volgens mij er zo iets bij de bijen niet in kweken.
Erin kweken gaat uiteraard niet maar op aanwezige eigenschappen selecteren en doorkweken gaat wel. Kinderen van lange ouders zijn vaak ook langer als gemiddeld, of denk aan de varianten honden die zijn gekweekt. Ook Baudoux heeft meerdere generaties nodig gehad voor zijn kweekprogramma.
Op facebook bij "Imkeren met passie voor bijen" is ook een hele post geweest over de voordelen van kleinere cellen.

Persoonlijk heb ik de gewoonte met stroken kunstraat te werken (bv honingkamermaat in een broedkamerraam of zelfs een broedkamerformaat in drieen en dan als basis voor honingkamers gebruiken) maar altijd een deel van de raam open te laten, kunnen de dames hun eigen plan trekken. Ik ga eens een aantal van die ramen opzoeken en nameten op celgrootte.

Ik heb overigens gemerkt dat celgrootte een relatief begrip is. Door het uithangen van de kunstraat is de zeskant vaak geen zeskant meer maar in de verschillende richtingen van een andere maat. Zal ik ook proberen op te meten.

grtz erik.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door szx2js » vr 03 mar 2017, 12:32

Joselito,
Met komend jaar bedoel ik het komend seizoen, in april begin ik het project met 1 miniplusvolkje en in mei volgen 10 broedafleggers.

Erik, Bijen, die in grote cellen geboren worden, zullen ook grote natuurbouw cellen produceren. Na jaren in uitsluitend natuurbouw (bijv in TBH) zullen de natuurlijke cellen wel iets kleiner worden, maar nog geen 4,9 mm. De celgrootte is dan variabel. In de kern van het broednest het kleinste.

Echter als je 2 generaties bijen geboren laat worden vanuit kleine 4,9 mm cellen, dan worden er daadwerkelijk kleinere bijen geboren (kleinere cel, minder voeding nodig etc.). Je moet overigens de (gewone) moer dwingen in deze kleine cellen eitjes te leggen, maar ze doet het wel als ze tijdelijk tussen 2 moerroosters opgesloten zit.

Daarna laat je de grote haalbijen gedeeltelijk afvliegen (is misschien niet nodig) en geeft de nieuwe generaties kleine huisbijen wastafels van 4,9 mm.

Die kunnen ze dan ook daadwerkelijk uitbouwen.

Deze ervaring komt van anderen, maar dit seizoen zal ik het dus zelf meemaken en erover verslag doen d.m.v. foto's en video's.

Het begin is het lastigste want je moet beginnen met uitgebouwde kleine cellen en hoe kom je hier aan?

Heb je die niet, dan kun je via een tussenstap met 5,1 mm beginnen. Maar denk eraan, eerste kleinere bijen opkweken, daarna kunnen ze pas kleinere wastafels uitbouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten