Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door mick » wo 20 feb 2019, 07:44

BuzzLightyear schreef:
Weet iemand waar ik de 5,1mm kunstraat simplex kan bestellen? Kan op de bekende NL webshops/bijenwinkels niets vinden
http://www.imkereibedarf-muhr.de/Mittel ... nde-Prima/

Hier heb ik ook al wel eens besteld, kan je ook bio bestellen met certificaat van zuiverheid en zo. Wel duurder dan.

BuzzLightyear
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica F1 en Bastaard
Contacteer:

Bericht door BuzzLightyear » wo 20 feb 2019, 11:50

mick schreef:
BuzzLightyear schreef:
Weet iemand waar ik de 5,1mm kunstraat simplex kan bestellen? Kan op de bekende NL webshops/bijenwinkels niets vinden
http://www.imkereibedarf-muhr.de/Mittel ... nde-Prima/

Hier heb ik ook al wel eens besteld, kan je ook bio bestellen met certificaat van zuiverheid en zo. Wel duurder dan.
Bedankt. Mooi die drie gradaties was. Ook bij de Mittelwaende-Prima krijg je een rapport over het residu erbij. Behalve bij standaard. Ik denk dat ik voor Prima was ga en dan duits normaal. Bijna simplex formaat. Dan zou ik 10mm van de zijkant moeten snijden en 2mm van de onderkant.

http://www.imkereibedarf-muhr.de/Mittelwandpreise/ Info over standaard, prima en eko.

flayed
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Apis mellifera mellifera
Contacteer:

Bericht door flayed » wo 22 mei 2019, 23:04

Dag Samen,

Stand van zaken, op dit moment zijn mijn volken grotendeels op 5,1 mm celmaat overgezet, verwachte dat dit sneller gaat maar helaas.
Dus blijf ik dit jaar gewoon verder op 5,1mm celmaat imkeren en begin pas volgend jaar met de celmaat 4,8mm.
De bijen bouwen, ook met sterke dracht de celmaat 5,1mm goed uit, wel was er een volk dat problemen had met de hoogte van de cel waar de bij uit geboren moest worden, mmm.
Verder bij de volgende raamuitbouw geen problemen, was mogelijkerwijze eenmalig, ik vermoed dat er op dat moment veel te halen viel.
Komende week zullen er ook bevruchtings kastjes gevuld worden met bijen waar waswafels inzitten van 5,1mm, deze volkjes wil ik proberen nadat de moer bevrucht is en alles in orden is, daarna overzetten in bijenkasten met waswafels van 4,8mm die ze dan kunnen uitbouwen.
Zodus heb ik over twee maanden enkele kleine volken op 4,8 mm celwanden, die ik dan ook op een broedkamer wil laten overwinteren.

Mvg John
www.resistantbees.com/index.html
www.apis-mellifera-mellifera.de/nigra--schwarze-melliferavariante/koch-mauensee-nigra-nigra/index.html
www.nordbiene.de/die-dunkle-biene-apis-mellifera-mellifera-schwarze-braune-biene-landbiene-heidebiene-waldbiene.html

Plaats reactie