wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Bericht door peter h » zo 02 apr 2017, 15:05

Jaap. Het enige wat er is zijn moestuintjes. Zonder schuurtje. Er is verder niks want er mag niks. Het beestje heeft een naam en verder niks. Je kan het vergelijken met " je mag een hond houden maar deze mag niet kunnen blaffen" maar een hond die niet blaft maar wel kan blaffen mag niet. Dit perseel is verdeeld in 3 verschillende groepen. Bos -recreatie-natuurgebied.
gr. Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 apr 2017, 23:26

Bee-tree. Ik wilde julie dit melden om uit te kijken met aankoop van grond. In Belgie is dus mogelijk om bestemmingsplannen tegen komen waar je niks van begrijpt. Ik ben er met een makelaar geweest. Deze begreep het ook niet. Ook niet dat je in een recreatiegebied geen gebouw mag plaatsen. Op de vraag of je in het bos wel vogelhuisje mocht hangen was het antwoord ja natuurlijk.

En ja ik heb het afgeslagen. Het ligt gevoelig hier dat een Hollander hier komt vertellen wat niet klopt. De eerste reactie is mij bekend. Als het je niet aanstaat ga je toch terug. Het zal de eerste keer niet zijn.

Ik zoek verder maar het is een pracht locatie om iets voor bijen te maken.
Welcome in Belgium. The most mysterious and crazy country in the world.
Heb je even dan kan ik je nog wel wat gekke verhalen vertellen.

Hier een bijna gelijkaardige (Vlaams woord) situatie: een Fries in Vlaanderen. Je moet hier niet te lawaaierig doen :D .

Voor mij is dit gegeven nieuw. En helemaal dat ANB het bestemmingsplan mee kan opmaken (alhoewel het wel een overheidsinstantie is en dus het zou kunnen. En is dat dan nationaal of plaatselijk? Bestemmingsplan (uit 1976?) is landelijk toch?
Dat zou inhouden dat je als boseigenaar in heel Vlaanderen of België geen bijen zouden kunnen houden. Dat lijkt me toch gek en ook niet realistisch.
Wat mij stoort is dat concurrentie met honingbijen zeer lastig aan te tonen is en waarschijnlijk een minimale factor is in tegenstelling tot bijv. eutrofiëring of deficiëntie aan ongestoorde nestplaatsen!
JP

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Bericht door peter h » ma 03 apr 2017, 10:36

Het zal wel plaatselijk zijn. Hier is 100den HA natuurgebied. De gem. Kasterlee is gewoon groen. Zelf in de woongebieden is aangeplant met bijen en vlinder planten. Als je hier de mogelijk had om je bijenvolken te kunnen verspreiden dan is er eten en stuifmeel voor alle bijen. Nu wordt je verplicht om alle volken op 1 plaats te zetten. Dat geld voor alle imkers hier. En er zijn nogal wat imkers in deze gemeente.
gr. Peter

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Bericht door bee-tree » ma 10 apr 2017, 09:19

peter h schreef:Bee-tree. Ik wilde julie dit melden om uit te kijken met aankoop van grond. In Belgie is dus mogelijk om bestemmingsplannen tegen komen waar je niks van begrijpt. Ik ben er met een makelaar geweest. Deze begreep het ook niet. Ook niet dat je in een recreatiegebied geen gebouw mag plaatsen. Op de vraag of je in het bos wel vogelhuisje mocht hangen was het antwoord ja natuurlijk. :shock:

En ja ik heb het afgeslagen. Het ligt gevoelig hier dat een Hollander hier komt vertellen wat niet klopt. De eerste reactie is mij bekend. Als het je niet aanstaat ga je toch terug. Het zal de eerste keer niet zijn...
De laatste drie zinnen zijn ook HIER van toepassing BUITEN het Westen van Nederland. :lol:
Praat maar eens met Limburgers en Groningers.
Ik geef een voorbeeld van eigengereid gedrag.
Onze gerespecteerde voorzitter-uit het (Wilde :lol: ) Westen afkomstig -werd 5 jaar geleden
door een koolzaadboer verwezen naar het aangrenzende bosperceel van.....
Staatsbosbeheer. Hij kon daar wel z'n volken plaatsen.
Deze Duitse landbouwer, waar ik ook wel eens bij sta,
wil geen schade aan zijn gewas en geen verantwoordelijkheid dragen
en geen hommeles hebben, wanneer er met bijen ongelukken gebeuren op zijn eigendom.
De voorzitter - notabene voormalig politie-agent - vond de plek heel geschikt.

Maar hoe hij op het idee gekomen is om zijn 4 volken vlak naast een zitbank langs
de bosrand te plaatsen begrijp ik nog steeds niet.
Er passeerden zo nu en dan enkele ruiters en wandelaars met honden,
Het is een recreatiebos.
Niet verwonderlijk dat B. op de vingers werd getikt, maar wonderwel
konden de kasten blijven staan.
Onze sympathieke,
goed gebekte en charmante voormalige politie-agent kreeg wel
de fikse VERMANING :lol: :lol:
om het volgend jaar op het eigendom van de al even aardige en gelijkgeaarde boer
te gaan staan. Zjef :b10:

P.S. Dat krijg je met 'hollènjers en pruuse' zeggen ze in Limburg.
Groningers spreken van 'import en vrumd volk'.

Stadsimker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 15:39
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zuid-West Drenthe
Contacteer:

Re: wordt dit onze nieuwe bedreiging?

Bericht door Stadsimker » ma 10 apr 2017, 09:39

Met veel genoegen wil ik u allen wijzen op de gemeente Apeldoorn. In het kader van deregulering is alles omtrent de plaatsing van bijenvolken uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gehaald. Je kunt in je tuin/op eigen terrein gewoon bijenvolken plaatsen. Indien de omgeving overlast ervaart, aantoonbare overlast, dan dient daarvoor een oplossing te worden gezocht. Binnen de bebouwde kom van Apeldoorn zijn dan ook meerdere imkers actief. Tot in het centrum van de stad aan toe. Steek per gemeente als imkers de koppen bij elkaar en start een lobby.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten