Info mbt oude was

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Info mbt oude was

Bericht door crunx »

Imkers,

Ik ben in de gelgenheid om een partij bijenwas te kopen. Nu wil ik deze gaan gebruiken voor raten van te maken, nu is deze was (gefilterd en al)
Maar naar mijn mening een beetje aan de bruine kant (voorbij oranje. Zeker niet zo donker als in dit filmpje;

https://www.youtube.com/watch?v=SmEzpWAP5R0


Gaat dit goed? Of weigeren de bijen dit uit te bouwen, en kan ik dit hooguit gebruiken voor het maken van kaarsen?
Aangezien iemand een filmpje d'r over heeft gemaakt en ook echt aan het walsen zijn, zul je denken dat het niet erg is..


Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Info mbt oude was

Bericht door Hans van der Post. »

Crunx heb je nu het afgelopen jaar het forum niet bezocht? duizenden imkers in Europa hebben vorig jaar was gekocht die de bijen niet goed uitbouwden en er slechte broednesten ontstonden. NIET KOPEN!!!
!Hans.
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Info mbt oude was

Bericht door crunx »

Dacht eigenlijk dat hij het te hard had laten gaan met smelten.

Dacht namelijk ook dat dat in dit filmpje was gebeurd aangezien dat al "behoorlijk oud"is
Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Info mbt oude was

Bericht door Thyas »

Beste Crunx,

Of je de partij koopt is geheel aan jou...... feit blijft natuurlijk dat er afgelopen jaar wel een hoop te doen is geweest over malafide praktijken t.a.v. kunstraat en dus ook de "was" door mensen die alleen maar geld willen verdienen.
Vragen die je je kunt stellen: ken je de persoon waar je het van koopt? Waarom wordt de was verkocht terwijl het toch waardevol bezit is om goede bijenwas te hebben? Waar komt de was vandaan? Als een goede bekende bv stopt met imkeren en je vertrouwt deze persoon dat zou ik wel overwegen het over te nemen. Gelukkig heb ik zelf genoeg om me met eigen was te bedruipen. Als je het nog een keer of twee rustig laat smelten en bezinken zal het vanzelf geler worden. De koffie in het filmpje is half was half bagger, inderdaad wel erg extreem, dacht zeker dat zwarte bij ook zwarte was verlangde :lol: ...... Als je het zoals Hans zegt sowieso niet overneemt dan kun je ook niet tegen de lamp lopen en je volken een genadeklap bezorgen, ook wat voor te zeggen.Alternatieven genoeg.
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Info mbt oude was

Bericht door crunx »

Nou ik heb even een sampletje laten binnenkomen om het zelf even te testen. Het was ondanks acties niet meer geel te krijgen. Ik denk dus dat het op een manier is gegaan zoals in het filmpje... Te veel warmte.

Ik heb er 3 kaarsjes van gemaakt, en dat was het.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten