Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Joke Kra
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2017, 15:57
Contacteer:

Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Joke Kra » zo 21 mei 2017, 16:12

Beste forumleden, ik weet absoluut niets van bijen en wil ook geen volk houden, maar vraag jullie om hulp omdat ik met een probleem zit.

Ik heb een dubbelwandig kippenhok en merkte vrijdag dat één van mijn kippen het hok niet meer in wilde.
Ik had al eens wat bijen in de buurt van het hok waargenomen, maar vandaag kwam ik erachter dat zij via de luchtgaten van het hok de dubbele wand in kruipen. Deze luchtgaten heb ik afgeplakt met duct-tape, maar nu gaan ze langs een andere weg tóch naar binnen. Ik kan het niet goed zien en kan er ook niet goed bij. Steeds zie ik maar 2 bijen tegelijk af en aan vliegen, maar ik weet natuurlijk niet of dat steeds dezelfde zijn :?

De enige manier om te kijken wat er aan de hand is, is door een deel van het dak te verwijderen.
Maar wat staat mij dan te wachten? Een hele zwerm boze bijen?

Heeft iemand van jullie een idee wat hier gaande is? Is dit nog een pril stadium van een nest in aanbouw of zit ik straks met een heel volk opgescheept?
Kan ik zelf (vrouw 65) het dak verwijderen of moet ik hier een deskundige bij gaan roepen?
Graag jullie advies! Bij voorbaat dank.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Abelhas » zo 21 mei 2017, 16:46

Het helpt als u vertelt in welke regio u woont. Wellicht is er een imker in de buurt die wil helpen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door ErikS » zo 21 mei 2017, 16:56

Hallo Joke,

Je kunt de lokale imkervereniging bellen, die hebben meestal een zwermvangst dienst.
De site van NBV geeft de lokale verenigingen. https://www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/bijenzwerm

Brandweer en politie kunnen je ook verder helpen.

grtz

erik.

Joke Kra
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2017, 15:57
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Joke Kra » zo 21 mei 2017, 18:37

Bedankt! Er zitten blijkbaar 2 imkers op ca. 10 km. van mijn woonplaats.

Toch wil ik graag weten wat er aan de hand kan zijn, want anders laat ik een imker misschien helemaal voor niets komen.
Zijn de paar bijen die ik steeds zie zgn. "verkenners" of zoiets? Is er een nest in aanbouw denken jullie?

Mijn zoon heeft het aangedurfd het dak van het kippenhok te halen. Maar helaas kunnen we van bovenaf niets zien, omdat de dubbele wand aan de bovenkant is afgewerkt en dicht zit. Toch horen we gerommel en gezoem in de dubbele wand. Als een imker wil zien wat erin zit, zullen we het hok moeten slopen en weer in elkaar zetten. Dat is een behoorlijk gedoe, want het is al een heel onhandig hok! Vandaar dat ik eerst wil weten wat er aan de hand kan zijn. Dat is ook mijn eigenlijke vraag.
Iemand een idee?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 mei 2017, 19:50

Je schrijft ..... Deze luchtgaten heb ik afgeplakt met duct-tape, maar nu gaan ze langs een andere weg tóch naar binnen......einde citaat . Dat zal je een berg overlast bezorgd hebben . Ik zou dat gelijk verwijderen zodat de bijen hun oude gang weer kunnen maken . Wanneer er dan een flink aantal bijen in en uit vliegen zal daar zeker een zwerm ingetrokken zijn .
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op ma 22 mei 2017, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Hans » zo 21 mei 2017, 21:13

Misschien domme vraag, maar je weet zeker dat het geen hommelnestje is? Omdat het steeds maar om een paar bijen gaat die je waarneemt.

Mijn vader werd vaak gebeld voor een bijenzwerm wat achteraf een hommelnest bleek te zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Hans van der Post. » zo 21 mei 2017, 21:58

Daarom graag een foto van de "bijen" die rond vliegen rond het kippenhok.
Film kan niet hier op het forum worden geplaatst.
!Hans.

Glenn1ap
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 20:38
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Glenn1ap » zo 21 mei 2017, 21:58

Een foto of filmpje kan ook al veel duidelijkheid brengen ;)

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door renske » ma 22 mei 2017, 11:01

Als er een zwerm honingbijen in zit, zie je echt veel bijen vliegen, niet een paar zo nu en dan. Als de zon er op staat, zou je een veel bijen in en uit moeten zien vliegen. Het lijkt meer op een nestje van hommels of wilde bijen. Een foto zou inderdaad helpen om te kijken wat er aan de hand is.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door ronaldd » ma 22 mei 2017, 16:39

Zijn ze rond en harig dan zijn het hommels, lang geel zwart wespen, bijen zullen het niet zijn, die komen in een zwerm toe met duizenden, wespen en hommels starten een nest met één koningin
ronald

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten