Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 sep 2017, 14:27

G,A3. schreef:Precies wat ik altijd wel gedacht heb. De kreet dat dat de bijen verdwijnen ,die o.a. geuit werd door de natuur en milieu organisaties, stichtingen en onderzoeksinstellingen had alleen tot doel om een geldstroom aan subsidies en giften op gang te brengen het geen ook zeer goed geslaagd is. Zo worden wij voor de pecunia gebruikt. :be5: G,A3.
:clap: :clap: :clap:
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door AnnekeW » ma 11 sep 2017, 15:25

Hans van der Post. schreef:
G,A3. schreef:Precies wat ik altijd wel gedacht heb. De kreet dat dat de bijen verdwijnen ,die o.a. geuit werd door de natuur en milieu organisaties, stichtingen en onderzoeksinstellingen had alleen tot doel om een geldstroom aan subsidies en giften op gang te brengen het geen ook zeer goed geslaagd is. Zo worden wij voor de pecunia gebruikt. :be5: G,A3.
:clap: :clap: :clap:
Vanuit eigen observatie heb ik gezien dat er, zeg de laatste 15 jaar, beduidend minder gecrashte insecten op mijn voorruit zaten en dat de fruitbomen en lindes niet zo gonsten van de bijen als voor die tijd. Sinds vorig jaar zie ik een kleine verbetering en gelukkig maar!
De verschillende organisaties hebben a.d.h.v. tellingen geconstateerd dat er minder insecten waren, het was niet zomaar uit de lucht gegrepen. De verbetering komt wel te snel achter hun bevindingen aan om te kunnen zeggen dat het dankzij hen is dat er weer meer vliegvolk is, het lijkt mij eerder een normale curve, dat we in het dal van de curve zaten enkele jaren geleden en dat we de insecten daar nu weer uitklimmen? Maar om nou te stellen dat zij het voor de subsidies enz deden vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Tenslotte zij er ook echt alarmerende verhalen uit China waar fruitbomen dus echt met de hand bevrucht worden door het gebrek aan bestuivers, dus de "paniek" kwam wel ergens vandaan.

Hoe dan ook, laten we blij zijn allemaal dat het weer aantrekt! :be8:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 11 sep 2017, 15:53

AnnekeW schreef:. Tenslotte zij er ook echt alarmerende verhalen uit China waar fruitbomen dus echt met de hand bevrucht worden door het gebrek aan bestuivers, dus de "paniek" kwam wel ergens vandaan.

:
Dat men in China bomen handmatig bestuift is niet omdat er niet voldoende insecten voorhanden zijn ,een ras welke moeilijk bevruchting tot stand komt .. ....Ook in Nederland bestuift men wel handmatig maar dan weer om een andere reden .

Jaap v P

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door AnnekeW » ma 11 sep 2017, 17:50

Jaap v.Popering schreef:
AnnekeW schreef:. Tenslotte zij er ook echt alarmerende verhalen uit China waar fruitbomen dus echt met de hand bevrucht worden door het gebrek aan bestuivers, dus de "paniek" kwam wel ergens vandaan.

:
Dat men in China bomen handmatig bestuift is niet omdat er niet voldoende insecten voorhanden zijn ,een ras welke moeilijk bevruchting tot stand komt .. ....Ook in Nederland bestuift men wel handmatig maar dan weer om een andere reden .

Jaap v P
Want peren zijn moeilijk te bestuiven? Daar heb ik namelijk een poos geleden een reportage over gezien. Kleine boeren die in hun boomgaard de bomen in moesten om perenbomen te bevruchten.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door G,A3. » ma 11 sep 2017, 19:51

Anneke wat betreft de wilde bijen in de akkerbouwgebieden geef ik je gelijk. Door de schaalvergroting in de akkerbouw is de opp. zogenaamde kleine natuur ,bermen van slootjes e.d. of het aantal bloeiende onkruidendoor betere bestrijding , sterk verminderd .Echter de opp. grootschalige natuurgebieden is echter zeer sterk vergroot. G,A3.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door AnnekeW » ma 11 sep 2017, 20:33

G,A3. schreef:Anneke wat betreft de wilde bijen in de akkerbouwgebieden geef ik je gelijk. Door de schaalvergroting in de akkerbouw is de opp. zogenaamde kleine natuur ,bermen van slootjes e.d. of het aantal bloeiende onkruidendoor betere bestrijding , sterk verminderd .Echter de opp. grootschalige natuurgebieden is echter zeer sterk vergroot. G,A3.
Het zou toch goed zijn als de zoals jij dat zo mooi "kleine natuur" noemt ook wat meer vorm krijgt. Ook voor de landbouw (en de boeren) zou dat beter zijn.
En niet alleen de wilde bij, maar ook de honingbij gaat echt beter. Hier is sinds 2 jaar een insecticide genaamd "cruiser" op het koolzaad verboden en sindsdien zie en hoor ik echt meer bijen in de m.n. fruitbomen, wilgen en lindes. Omdat ze daar zo massaal bijeenkomen hoor je het verschil duidelijk met een paar jaar geleden.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door Hans » di 12 sep 2017, 08:54

Abelhas schreef:Die neonicotinoiden werken in kleinere hoeveelheden, maar dat betekent dat de werking berust op een keten waardoor effect en impact niet meer helder zijn. Dat het op een zaadje wordt toegepast om later het gewas te beschermen is leuk bedacht, maar dit soort lange ketens van oorzaak-gevolg leiden het ecosysteem tot onvoorspelbare complexiteit.
Juist deze nuance lijkt mij belangrijk. Wat doet dit met de bijen en de natuur over enkele tientallen jaren. Dat het nu niet tot sterfte leidt, zegt niets. Een ecosysteem kan veel hebben, maar zakt bij te hoge langdurige belasting door het ijs. Eenmaal te laat is het te laat. Het risico is m.i. te groot.

Laat het boerenverstand zijn van een leek, maar gif kan nooit goed zijn voor de bijen. Hoe dan ook.

Ik ben blij dat mijn bijen in het bos staan, bij een akker waar een biologische boer werkt en waar de rand is ingezaaid met bijenplanten. Het bloeit nu nog.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door G,A3. » di 12 sep 2017, 14:26

Dat gif gebruikt werd/wordt was/is goed voor boeren, burgers en buitenlui dit i.v.m. voedsel zekerheid en veiligheid maar we moeten wel onderzoek blijven doen naar milieu vriendelijker middelen en methoden. Bijen sterfte krijg je enkel wanneer je bloeiende gewassen spuit met een
insektiecide en alleen dommerikken doen dit..
Het is wel gemakkelijk gezegt dat de boeren voor kleinschalige natuur moeten zorgen, maar als je als jonge beginnende boer een miljoen of meer moet
lenen en als dan 1 vierkante meter 9-10euro kost en voor hem financieel niets opbrengt dan alleen de bijen houders subsidieeren dan is de keus vlug gemaakt. G,A3.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door bee-tree » di 12 sep 2017, 14:36

Misschien hebben wij in het forum de volgende informatiesites gemist uit België.
www.wervel.be|downloads\https:||wervelkrant2011-3.pdf.
Behalve een artikel over de voedselproductie gaat het over de "verdwijnziekte"
dat die niet het gevolg is van contact van de bijen met één enkel type nicotinoïed,
maar contact met een 'cocktail', dus een mengsel in het bijenseizoen. Zj. :b10:

P.S. Er zijn brochures te bekomen over bloemzadenmengsels voor verbetering
van de "bijenwei" door imkers samen met boeren, om bijen te kweken die zó
gezond zijn dat zij gif kunnen afbreken in hun lichaam,
vóórdat gif schade berokkent aan de synapsen tussen zenuwcellen,
waarin impulsoverdrachtstoffen (neurotransmitters) kwetsbaar zijn.

www.wervel.be|boerenvoorbijen

www.west-vlaanderen.be|bijen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuw onderzoek neonics en bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » di 12 sep 2017, 16:15

Wel ja nog meer van die onzin.
Gewoon zorgen voor een zeer lage varroa druk en er zijn geen problemen met verdwijnen en andere virussen in het bijenvolk.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten