Wat deed je vandaag in 2018?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door johanwichink » wo 21 feb 2018, 10:39

Teake de Jong schreef:Ik wil het eerdaags een keer uitproberen met een paar kokers siliconenkit op een paar stukken multiplex, ben een beetje bang dat betonplex door zijn gladheid minder zal hechten, dat is m.i. ook èèn van de vereiste eigenschappen van betonplex, goed loslaten 8-)

Teake
Ik heb in het betonmultiplex sleuven gefreesd met een zwaluwstaartfreesje en transparante siliconenkit van de Acti... gebruikt deze is een stuk soepeler dan de sanitair kit, gaat prima geen probleem.
Johan

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Teake de Jong » wo 21 feb 2018, 20:17

Bedankt Johan, dat is een mooie oplossing!
Met zo'n zwaluwstaart frees geef je de kit inderdaad duidelijk meer houvast, we hebben trouwens dezelfde huisleverancier als het om de nodige kitsoorten gaat :be9:
Hoe lang heb je de kit laten drogen voordat je de was eruit hebt gesmolten?

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door johanwichink » wo 21 feb 2018, 21:06

Teake de Jong schreef:Bedankt Johan, dat is een mooie oplossing!
Met zo'n zwaluwstaart frees geef je de kit inderdaad duidelijk meer houvast, we hebben trouwens dezelfde huisleverancier als het om de nodige kitsoorten gaat :be9:
Hoe lang heb je de kit laten drogen voordat je de was eruit hebt gesmolten?

Teake
Hoelang ik het heb laten drogen weet ik niet meer maar zeker wel 2 weken, in die tijd het scharnier aangebracht, zijkanten en voorkant afgewerkt enz. Het hoeft ook niet in 1 dag af.
Johan

Lippe

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Lippe » za 24 feb 2018, 19:04

Vandaag nog even wezen kijken bij de bijen, alles zag er goed uit. Er was 1 volk die wat dieper in de kast zat, de rest tegen de plastic folie, maar nog mooi vooraan in de kast. Geen voedselgebrek dus en ze zaten ook nog goed tegen het voer.
Gelijk even gekeken hoe de boswilg er voor stond. Zie bijgaande pic. Locatie deventer
Bijlagen
E22C7A46-0D4A-48BA-AEB1-37833C7B47FA.jpeg

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Wimmels » wo 28 feb 2018, 21:12

Vandaag de bijna laatste stappen van een winterproject.

Heb een eigenbouw broedstoof gebouwd waar ook honing in verwarmd kan worden. De regelaar regelt temperatuur en humiditeit.

Het enige wat rest is het inpakken in isolatie en de voorste plaat afhangen met scharnier/magneet en kijkgat plaatsen.

Ik imker met dadant kasten en vind het telkens een flink gedoe met kooitjes in en uit ramen halen, dus wou een broedstoof waar een complete dadant broedraam in past. Als je dan toch bezig bent heb ik genoeg ruimte gemaakt om 6 complete broedramen hier in te kunnen passen.

Middels een grote ventilator wordt de lucht intern rondgepompt. De lucht wordt boven afgezogen, en via een kanaal aan de onderkant middels een geperforeerde bodem terug geblazan. Dit zal een evenredig temperatuur verdeling geven wat voorkomt dat de bovenkant van de stoof beduidend warmer is dan de bodem.
Bijlagen
142707FF-4DAD-447A-9771-DC4B0D58E678.jpeg

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door H.J.Booij » do 01 mar 2018, 12:21

Ziet er prachtig uit. Ik heb hetzelfde gedaan. Alleen kan ik nog niet de vochtigheid regelen. Hoe heb jij dat gedaan?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door G,A3. » do 01 mar 2018, 14:30

Zat nog een oud berichtje te lezen.(en zie ook de andere artikelen die op onderstaande pagina vermeld staan)

http://www.vilt.be/vlaams-bijenteeltpro ... -honingbij

Ik heb voornoemde professor de Graaf van de universiteit in Gent afgelopen zomer ook gemaild dat ik in bezit was van een volk dat al meer dan 10 jaar zonder varrao bestrijding in leven bleef , misschien ook mede mogelijk door de roofmijten op de bodem, doch ondanks het aantrekken van 2 extra medewerkers door de professor heb ik niets vernomen. N.a.v. een mail wisseling met mevr C.v.Rosmalen waarin zij zei dat men op dat moment niet direkt bezig was met vhs bijen maar dat men op de universiteit de transitie van bijenvolken naar vhs bijenvolken volgde. Ik werd verwezen naar de HS.in den Bosch waar men met een bijengroep onderzoek met/naar roofmijten in bijenvolken zou doen ,doch op mijn mailtje nog geen antwoordt.
Onze bijenconsulent de heer A Strijkstra van de HS.Leeuwarden toen ook nog even gemaild doch hij dacht na nadere informatie ingewonnen te hebben dat het hebben van roofmijten niet werkt in een bijenvolk omdat de temperatuur in het broednest voor roofmijten te hoog zou zijn en hij was van oordeel dat bijenvolken die niet tegen varrao behandeld werden na 3 jaar het lootje legden.
Hans v.d.Post hierboven het antwoord op een van jouw openstaande vraag. G,A3.

P.S. Voor de koude inval konstateerde ik dat alle 4 de volken nog leefden.

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Wimmels » do 01 mar 2018, 17:03

H.J.Booij schreef:Ziet er prachtig uit. Ik heb hetzelfde gedaan. Alleen kan ik nog niet de vochtigheid regelen. Hoe heb jij dat gedaan?
Dankjewel!

Dit is een controller die ook de humiditeit kan meten en waar een uitgang op zit waar je een verwarmings element in een bak water mee aan kan sturen. In feite kun je met deze controller een waterkoker aansturen

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Teake de Jong » do 01 mar 2018, 21:35

Heel mooi gemaakt!
Kan je de luchtvochtigheid regelen, bijv. een vaste vocht% instellen en houdt hij deze vast?

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door p.zwartepoorte » do 01 mar 2018, 21:42

Mijn nieuwe broedstoof vind hem nu al geweldig
Bijlagen
FB_IMG_1519936891705.jpg
FB_IMG_1519936885280.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten