Wat deed je vandaag in 2018?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door jossmits » ma 03 sep 2018, 08:25

Verhongeren? op dit moment in deze regio???
Ik lees net dat er veel illegale middelen tegen de buxusmot worden gebruikt. Misschien moet Anneke toch deze bijen maar eens de dode bijen verzamelen en laten onderzoeken.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 sep 2018, 12:19

jossmits schreef: Ik lees net dat er veel illegale middelen tegen de buxusmot worden gebruikt. Misschien moet Anneke toch deze bijen maar eens de dode bijen verzamelen en laten onderzoeken.

Jos
Wanneer de buxus NIET in bloei is en je spuit er gif op ....zullen de honingbijen deze niet bezoeken ..en er dus ook niet aan doodgaan .

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door jossmits » ma 03 sep 2018, 17:45

Nee, Maar Anneke veronderstelt dat het gif op de bloeiende planten ernaast is terecht gekomen. Ik denk ook niet dat dit met mogelijk gif op die buxus te maken heeft. Alleen als ze de oorzaak wil weten moet ze het laten testen. Anders is alles gissen.
Wat mij betreft is honger op dit moment in deze regio onmogelijk en gif op de buxus zeer onwaarschijnlijk.

Jos

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door crunx » wo 05 sep 2018, 19:46

Vandaag lekker door gaan met inwinteren, hoeft niet snel en veel maar een beetje stimulatie is lekker.
Zoveel zal er ook niet bij worden gevoerd.

Verder, beetje samenvoegen.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door nyckle » wo 05 sep 2018, 20:04

Vandaag ie er hier een warmtepomp geïnstalleerd. Ik ben druk bezig geweest met om buitenranden voor mijn simplex kast te maken.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door AnnekeW » wo 05 sep 2018, 21:32

jossmits schreef:Nee, Maar Anneke veronderstelt dat het gif op de bloeiende planten ernaast is terecht gekomen. Ik denk ook niet dat dit met mogelijk gif op die buxus te maken heeft. Alleen als ze de oorzaak wil weten moet ze het laten testen. Anders is alles gissen.
Wat mij betreft is honger op dit moment in deze regio onmogelijk en gif op de buxus zeer onwaarschijnlijk.

Jos
jossmits schreef:Nee, Maar Anneke veronderstelt dat het gif op de bloeiende planten ernaast is terecht gekomen. Ik denk ook niet dat dit met mogelijk gif op die buxus te maken heeft. Alleen als ze de oorzaak wil weten moet ze het laten testen. Anders is alles gissen.
Wat mij betreft is honger op dit moment in deze regio onmogelijk en gif op de buxus zeer onwaarschijnlijk.

Jos
Dank voor jullie meedenken, Jaap en Jos!
Heb inmiddels de betreffende buurman gesproken -zonder het over mijn bijen te hebben- en deze heeft inderdaad zijn buxus behandeld. Met pyrethrum, maar al op donderdagochtend en met mijn bijen ging het op vrijdag mis.
Dus acht ik de kans dat het APV is zoals Jaap suggereert mogelijk en behandel dit volk nogmaals tegen varroa zoals aangegeven wordt te doen in dit geval.
Dode bijen opsturen was geen optie meer. Er zit een flinke mierenkolonie in de compost naast de volken en die hebben in één nacht al het bewijs kwijtgemaakt. Iets om rekening mee te houden een volgende keer.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door G,A3. » wo 05 sep 2018, 22:13

Vandaag gelezen.
Onderzoek van het Imperial College Londen
Bijen 'verslaafd' aan middelen die dodelijk voor hen zijn
Hoe meer gewasbeschermingsmiddelen bijen binnen krijgen hoe meer ze ervan willen. Dit zou een probleem kunnen worden gezien het feit dat deze middelen verband lijken te houden met de wereldwijde afname van bijen.

Een nieuw onderzoek heeft nogmaals bevestigd dat bijen bepaalde gewasbeschermingsmiddelen niet alleen graag eten maar er ook 'verslaafd' aan raken.

Britse onderzoekers stelden tien hommelkolonies gedurende tien dagen bloot aan twee verschillende voedselbronnen. Eén daarvan was een suikeroplossing en de andere bevatte gewasbeschermingsmiddelen met neoncotinoïden.

"De hommels leken het voedsel met neonicotinoïden voedsel aanvankelijk links te laten liggen maar naarmate individuele hommels het voedsel met neonicotinoïden vaker proefden, ontwikkelden ze er een voorkeur voor," legt onderzoeker Richard Gill uit.

"Onze bevindingen laten zien dat hommels een voorkeur voor neonicotinoïden ontwikkelen waarbij zij symptomen vertonen die lijken op een verslaving, wat doet denken aan de verslavende werking van nicotine op de mens. Er is echter verder onderzoek nodig om dit vast te stellen in bijen."

The Independent bericht dat de diertjes na verloop van tijd vaker afkwamen op het voedsel met gewasbeschermingsmiddelen en minder op het andere en geen moeite hadden om het voedsel van hun keuze te vinden, zelfs niet nadat de voedselbronnen verwisseld waren.

Publicatiedatum: 5-9-2018

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door gijs.v » do 06 sep 2018, 06:00

Misschien een nieuwe topic van maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Jaap v.Popering » do 06 sep 2018, 07:51

G,A3. schreef:Vandaag gelezen.
"

The Independent bericht dat de diertjes na verloop van tijd vaker afkwamen op het voedsel met gewasbeschermingsmiddelen en minder op het andere en geen moeite hadden om het voedsel van hun keuze te vinden, zelfs niet nadat de voedselbronnen verwisseld waren.

Publicatiedatum: 5-9-2018
Gaan de honingbijen nu niet meer gelijk dood van de N N ....verbluffend . !

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Primus » vr 07 sep 2018, 14:48

Iets raar!!

Op 31 juli verander ik een moer van een productiekast met een jonge gekweekte moer rood 5 in een kielerkastje en met mooi gesloten broed. Controle op 24 augustus geen broed meer geen eitjes niets. Dus vermoeden moer weg of dood andere moer ingevoerd Rood 13. Op 7/9 controle gedaan geen broed geen eitjes weer niets. Maar!!! wat vind ik op de bodem de eerst ingevoerde moer loopt dan rond. Wie heeft hiervoor een verklaring dat een leggende moer ingevoerd van een klein volk niet na 38 dagen nog niet terug aan de leg is geraakt? Niettegenstaande heb ik ze nu terug vervangen door een moer uit een kielerkastje en daar rood 5 terug ingezet zodat ik toch wil weten wanneer deze terug wil aan de leg gaan. Het is uit te sluiten dat dit geen goede moer rood 5 zou zijn omdat ze een mooi aaneen gesloten broednestje had in de Kieler vooraleer ze in het productievolk werd ingevoerd.
Welke ervaren of doorwinterde imker kan dit verklaren??
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten