Wat deed je vandaag in 2018?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door mick » za 08 sep 2018, 20:54

Vandaag etiketten zitten plakken, morgen is het hier een dier- en hobbymarkt. Nemen voor de zekerheid 50 potten mee, vorige keer hadden we er 18 verkocht. Je weet nooit hé :wink:
etiketten pakken.jpg

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door nyckle » za 08 sep 2018, 21:18

Op bijen bezoek geweest bij mijn buurman. Prachtige stal! Ik had me wel goed ingepakt. Na al die jaren nog steeds niet steekvast.

Ik gedroeg me voorbeeldig (denk ik). Toch was er een dametje, die het nodig vond om in mijn broekspijp te kruipen en me in mijn knie te steken. :be5:

Ja, en dan moet die broek toch even uit achter een bosje, om de angel te verwijderen.

Ik hoop toch dat ik niet een al te slechte indruk heb gemaakt.....

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Wimmels » zo 09 sep 2018, 11:23

nyckle schreef:Op bijen bezoek geweest bij mijn buurman. Prachtige stal! Ik had me wel goed ingepakt. Na al die jaren nog steeds niet steekvast.

Ik gedroeg me voorbeeldig (denk ik). Toch was er een dametje, die het nodig vond om in mijn broekspijp te kruipen en me in mijn knie te steken. :be5:

Ja, en dan moet die broek toch even uit achter een bosje, om de angel te verwijderen.

Ik hoop toch dat ik niet een al te slechte indruk heb gemaakt.....
Altijd leuk om iemand te spreken die in de buurt woont en dezelfde hobby heeft! Het is een vreemd gevoel inderdaad als er een bij de broekspijp op kruipt.

Je bent altijd welkom!

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door nyckle » zo 09 sep 2018, 11:52

Het gewicht van mijn kast viel mij toch wat tegen. Volgende week maar een kleine inspectie.
Ja, Wim, met laarzen aan. :-)

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » wo 19 sep 2018, 08:43

Afbeelding Vanaf 20 juli hebben wij de volken gemonitord gedurende het behandelen van de volken tegen Varroa met Thymol.
Wekelijks is bijgehouden hoeveel mijten er zijn gevallen. Opvallend was dat in het begin van de periode er meer mijten in het broed zaten dan op de bijen (weinig mijtenval). Andere jaren was dat vaak andersom (meer mijtenval in het begin). Dat kan erg misleidend zijn bij een kort durende behandeling waarbij alleen de mijten op de bijen worden aangepakt. De mijten in het broed ontlopen dan de behandeling. Daarom behandelen wij de volken gedurende 8 weken vanaf ongeveer 20 juli tot in september tot er geen mijten meer vallen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 12 okt 2018, 10:01

Ik heb gisteren nog even een volk gecontroleerd ...en ik vind het een schoolvoorbeeld hoe dit volk het gedaan heeft .
Deze twee ramen hangen naast elkaar ....broed in alle stadia ...een dikke stuifmeelgordel ...en het wintervoedsel op de juiste plaats . Volgens mij kan de winter komen .
IMG_7644.jpg
IMG_7641.jpg

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Teake de Jong » vr 12 okt 2018, 22:13

Ziet er heel mooi uit!
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door AnnekeW » za 13 okt 2018, 15:02

Prachtig Jaap!
Mijn bijen zijn heel blij bezig op dit moment. Het is vandaag 28 graden, de klimop staat vol in bloei en aangezien er hier enkele oude solitaire eiken en populieren staan die er van wortel tot kruin mee bedekt zijn is dat fantastisch! De velden tegenover mijn kasten staan vol met paardenbloemen en wat echt een feestje is: er zijn verschillende percelen binnen 2 km van hier ingezaaid met groenbemesters: phacelia, wikke, klaver, mosterd, radijs... en al dat moois komt nu net in bloei! Hopelijk laat de eerste echte nachtvorst nog even op zich wachten :be9:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Tieme » ma 15 okt 2018, 08:05

Het is toch typisch dat er zo op het einde van het jaar toch nog weer een paar noodoperaties uit te voeren zijn door omstandigheden die ik zelf in de hand heb gewerkt.

Zo was een miniplus verzamelvolk moerloos geworden nadat ik een andere moer had proberen in te voeren. Er zat een leggende moer in, maar dat was een F1 en dat heb ik liever niet. Nu heb ik er weer een nieuwe op ingevoerd. Nu maar hopen dat het goed gaat.

En een ander volk waar ik volgend jaar graag van na wil telen heb ik op de valreep nog versterkt met een 6-ramer. Het zou jammer zijn als het volkje te slap bleek voor de horrorwinter die sommige mensen verwachten (dit op basis van de goede mast van tamme kastanjes, eikels en beuken).

Verder lijkt het nu toch wel echt klaar te zijn voor de winter.....

Lippe

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Lippe » ma 15 okt 2018, 10:20

Ik heb afgelopen zaterdag met 27,5 graad de voerbakken van de volken gehaald en het plastic teruggeplaatst. Ook nog een laatste hiveclean behandeling voor de zekerheid gedaan. Flesje is nu ook mooi leeg.
Voor de zekerheid de kap opgedaan, maar die kon ik direct weer af doen. Alle volken waren poeslief en vlogen niet eens op. Heb verder geen ramen gelicht, maar wat me nog opviel is dat de volken met jonge moeren van dit jaar veel groter waren dan die van vorig jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten