Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door FrancA » za 20 jan 2018, 11:45

JohnHoogendoorn schreef:Meer info over de conferentie.

https://magazines.rijksoverheid.nl/lnv/ ... 7/01/index
Waar o.a. valt te lezen:

'Met duurzaam bermbeheer wil Rijkswaterstaat (RWS) bermen creëren die een natuurlijke afspiegeling zijn van de flora en fauna in de omgeving.'

Mmm.. :think:, worden bijen en andere insecten hiermee niet min of meer verbannen naar wegbermen van drukke asfaltwegen die stelselmatig worden en zijn vergiftigd met bijv. nanodeeltjes en heel veel andere giftige stoffen?

Zou dat nu echt gaan bijdragen aan een gezondere bijen- en insectenpopulatie of juist aan een verdere versnelde afname ervan?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door maartenkleijne » za 20 jan 2018, 12:00

De bijen worden niet verbannen.
Ze kunnen leven in de bermen of anders zijn ze dood.
gr,
m

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door FrancA » za 20 jan 2018, 12:35

maartenkleijne schreef:De bijen worden niet verbannen.
Ze kunnen leven in de bermen of anders zijn ze dood.
Bijen kunnen dus kiezen: doodgaan van de honger of doodgaan door vergiftiging.
Als bijen en insecten niet ook in deze wereld kunnen leven, dan kunnen mensen daar ook niet meer leven.
Wij kunnen samen leven met andere bewoners van deze wereld of anders zijn we dood.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 jan 2018, 14:08

JohnHoogendoorn schreef:Hierbij de link betreft dit onderwerp van de Rijksoverheid.
Ik heb het nu meerdere keren gelezen en verwonder mij steeds meer over de kennis .

Laten wij bovenaan beginnen .Natuur, landbouw en tuinbouw zijn afhankelijk van bijen en andere bestuivers, zoals hommels ........
Weten zij niet dat hommels tot een bijensoort behoort ?

zoals fruitbomen en groenten uit de kas en van het land ......
Voor fruitbomen ( boomgaarden ) zijn de solitaire bijen vrijwel ongeschikt omdat de actieradius slechts enkele honderden meters is . Ik heb wel eens gelezen dat slechts 70 meter van de nestgelegendheid verwijderd deze nog voldoende actief zijn ...
Groentezaden worden veelal aan de andere zijde van de wereld verbouwd ...en zo ver zullen onze bijen ook wel niet komen .

In Nederland dreigt meer dan de helft van de wilde bijensoorten te verdwijnen......
Dan zal het zaak zijn om voor deze permanent waardplanten te planten/zaaien omdat zoals gezegd zij een zeer beperkte actieradius hebben .

Doel van de Bijenstrategie is dat tot aan 2030 het aantal bijensoorten en hun verspreidingsgebieden weer toeneemt. ......
een loffelijk streven .

de instandhouding van de biodiversiteit. Bijvoorbeeld door inheemse bloemen- en akkerranden op weilanden..........
Akkerranden en weilanden zijn aan de behoefte van de eigenaar/gebruikers onderhevig en zullen altijd al na een of twee jaar verplaatst worden vanwege de vruchtwisseling , terwijl de solitaire bijen dan het daarop volgend jaar wakker worden op een plaats zonder dat hun waardplanten daar nog aanwezig zijn .

Groei van het aantal goed opgeleide imkers.......Daar zal ik maar niet op ingaan maar neem even contact op met de beroepsgroep hoe die daar over denken .

Duurzame gewasbescherming. Zo is het verboden om voor bijen schadelijke middelen voor gewasbescherming te gebruiken op aantrekkelijke gewassen voor bijen.........
Dat is het volgens mij al sinds eind zeventiger jaren .

Zo maar wat gedachten .Jaap v P

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door bee-tree » zo 21 jan 2018, 18:00

Morgen, 22 januari 2018, is het zo ver; de Nationale Bijenstrategie Conferentie.
Alle gesprekspartners laten aan de Rijksoverheid weten welke initiatieven zij nemen
tot behoud en welzijn van alles wat zich van ons "bij" mag noemen.

Er zitten veel haken en ogen aan de problematiek.
Ik haak naar naar uitvoerbare beslissingen. "Haken naar" betekent : "reikhalzend uitzien naar."

Te hopen is dat de gesprekspartners niet blijven haken in de angels van Franca, Jaap
en GerritB, die vinden dat de wilde bijen als ondergeschoven kinderen aan hun trekken
komen of het kind van de rekening worden ofwel de maatregelen hun doel voorbij schieten.

Ik deel de zorgen die verwoord zijn door Old Timer en Wies Moens.Met hun positieve houding
kan ik me voorlopig immuun maken tegen de besmettelijke visie van Gijs.V
John Hoogendoorn en Hans van der Post spreken zich nog niet uit.
Als ik Adri goed begrijp, dan moet zijn vraag in de conferentie meegenomen worden. Zj. :b10:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 jan 2018, 18:58

bee-tree schreef:Morgen, 22 januari 2018, is het zo ver; de Nationale Bijenstrategie Conferentie.
Alle gesprekspartners laten aan de Rijksoverheid weten welke initiatieven zij nemen
tot behoud en welzijn van alles wat zich van ons "bij" mag noemen.

:
Gewoon blijven hopen want hoop doet leven . ...
Misschien dat onze ...Bijenlector of een van onze ...Bijenmakelaars ...uitkomst kunnen bieden . :roll:

Jaap v P

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 21 jan 2018, 19:27

Naar mijn mening is de bewustwording in algemene zin het belangrijkste. Inhoudelijk in detail is er altijd wel iets op te merken aan het werk van commissies en vertegenwoordigers. De grondslag en de discussies voor deze initiatieven zijn cruciaal voor resultaat. Bijsturen op resultaat en inhoud kan altijd nog als er gepraat wordt en wordt gezocht naar oplossingen. De lobby op bewustwording blijkt te werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 jan 2018, 20:30

JohnHoogendoorn schreef:. Bijsturen op resultaat en inhoud kan altijd nog als er gepraat wordt en wordt gezocht naar oplossingen.
Wanneer dit dan resulteert in het lokken van insecten naar de snelwegen door middel van akkerranden .....is dit ; van de regen in de drup .

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door maartenkleijne » zo 21 jan 2018, 20:48

De insecten worden nergens vandaan gelokt, Jaap. In het omringende boerenland of stadsgebied kunnen ze niet leven.
De keuze is leven in de bermen met bijbehorende nadelen of niet leven.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Actieplan 'de Nationale Bijenstrategie' om de bijenstand te redden

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 jan 2018, 21:53

maartenkleijne schreef: De keuze is leven in de bermen met bijbehorende nadelen of niet leven.
Daar ben ik het niet mee eens . Akkerranden kunnen beter in polderlandschappen of natuurlijke binnendijken aangelegd worden dan direct naast de snelwegen . .....Dan eindigen er zeer veel insecten tegen de voorzijde van de snelrijdende voertuigen .

Ooit heb ik zelfs een zwerm van de weg ( 80 km weg ) moeten plukken , zelfs de weg af gesloten omdat zij op een halve weg lagen waar de koningin dood bij lag .....Dat is echt niet leuk !!

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten