Wordt het nog Lente?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wordt het nog Lente?

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 feb 2018, 01:35

Gelezen op het forum voor Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie: "het wordt niks met de winter", gelukkig over drie dagen is het de kalendervoorjaar 2018. :dance:

Dick Bravenboer
Het kan vriezen, het kan dooien...

....ik neem, een beetje laf, mijn toevlucht tot mijn 'eigen' topic. Met weermodellen heb ik niets, ik snap ze niet en voel weinig behoefte me erin te verdiepen. Als simpele ziel in deze hanteer ik een eenvoudig principe: hoe extremer de prognose, hoe onwaarschijnlijker de uitkomst. Op het wintertopic is dit echt vloeken in de kerk. Zeker momenteel nu hooggespannen verwachtingen bijna overspannen zijn geworden. Laten we het nuchter beschouwen: tot in het weekend vriest het licht en komt het overdag nog gewoon boven nul. Vervolgens kan het lokaal tot een enkele ijsdag komen. Ik heb al meerdere voorzichtige commentaren gezien en gelezen over wat er daarna gaat gebeuren.
Hoe dan ook: hier in de regio Rotterdam zal het mogelijk hooguit vijf graden vriezen. IJsdagen lijken niet waarschijnlijk. De zon zal hoe dan ook spelbreker zijn bij de ijsaangroei.
Op mijn aanwijzen hebben we een aantal maaiklussen op drassige terreinen uitgesteld in de verwachting van en hoop op dragend ijs. Zolang dat ijs niet dragend is heb je er eerder last dan gemak van. Je trapt er doorheen, zakt er doorheen met je machines; dat is zwoegen en afzien.
Over een week weten we meer. Hopelijk blijk ik het dan mis hebben gehad. Helaas heb ik bij voorbaat de smaak van een dooie mus in mijn mond.

Virtuele vorstperiode...

....zo voelt het voor mij nog momenteel. Eigenlijk zoiets als dat "je de huid van de Russische beer niet moet verkopen voordat deze geschoten is". Nog steeds is er sprake van tenenkrommend tergend trage treuzelkou. Ook vannacht weer net iets kouder dan de voorgaande nachten, maar vandaag overdag gewoon weer dik in de plus. In mijn beleving is alles wat er in de nachten is aangevroren, overdag gewoon weer afgedooid. Alleen op beschutte plekken heb ik iets een langzame ijsaangroei waargenomen. Voor mij voelt het gewoon nog niet als de aanloop naar een ‘onvervalste’ vorstperiode. Wat de modellen en pluimen vertellen, de prognoses, is in mijn beleving echt ‘virtueel’.
Aan de andere kant is het weer zelf subliem, naar mijn beleving. Ik houd van zo’n schrale oostenwind, ook al moet ik er na werktijd op de fiets (langs ondermeer de Kralingse Plas) tegenin tornen. Met oostenwinden heb ik, fysiek, meer moeite dan met een aanlandige bries. Bij een huiskamerbijeenkomst bij Leen de Koning kaartte een deelnemer die een fervente fietser is dit een keer aan. Hij had dezelfde ervaring als ik: oostenwinden zijn zwaarder om tegenin te trappen dan westenwinden, Leen kwam met een mogelijke verklaring: de luchtdruk. Bij oostenwind hebben we meestal een hogere luchtdruk dan bij westenwind. Een hogere luchtdruk betekent ook meer luchtweerstand. Ik herinner me nog dat weekend in maart 1991 toen in ons land de luchtdruk naar recordlage waarden rond 950 mbar (toen nog) daalde. Er werd toen een kampioenschap in het Thialfstadion in Heerenveen georganiseerd. Er werd verwacht dat er scherpere tijden zouden worden neergezet dankzij die extreem lage luchtdruk. Alsof de schaatsbaan een stukje was opgetild. Er valt natuurlijk nooit echt na te gaan of dat zo werkt.
Hoe dan ook, naar mijn gevoel had ik met die kracht 8 uit westelijke richtingen eerder dit seizoen, op de fiets, niet meer moeite dan met die kracht 4 uit het oosten momenteel. Al met al beleven we een uiterst gevarieerde en boeiend winterseizoen. Met extreem sombere en extreem zonnige periodes. Kurkdroog en kletsnat weer. Een paar stormen, sneeuwdagen, voorjaarsachtige temperaturen en op de valreep nog een koude-periode.

Geplaatst: 24 feb 2018 om 20:46

Dick Bravenboer
Voor die uitgestelde maaiwerkzaamheden zal maandag nog te vroeg zijn. Maaien over ijs zal op zijn vroegst donderdag kunnen, schat ik in. Belangrijk voor de werkplanning begin volgende week. Ik blijf het onbevredigend vinden dat deze aanloopperiode zo lang duurt. Er is ongetwijfeld een goede verklaring voor maar in mijn (ongetwijfeld romantisch verkleurde) herinnering had je in die goeie ouwe tijd transportkou die in een dag of wat over ons land walsde.

Geplaatst: 24 feb 2018 om 23:23
Dick Bravenboer
Zo zoetjesaan maak ik me op voor een forse kater. Een koudeperiode verschrompelt tot twee nachtjes matige vorst in het midden van de week, zonder ijsdagen en met een onvervalste, definitieve dooi vanaf vrijdag. Het is een 'doemscenario', hopelijk doemdenken dat zal worden gelogenstraft. Het gaat gewoon veel te traag en ik krijg het gevoel dat de hele boel aan het kantelen is.
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wordt het nog Lente?

Bericht door Astrid Schoots » zo 25 feb 2018, 10:05

Heel interessante discussie Hans, dank je.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wordt het nog Lente?

Bericht door Astrid Schoots » vr 09 mar 2018, 16:08

Dag Buzz,
dat is een mooi en vlijtig grafiekje, ik had ik niet gedacht dat het er zo regelmatig zou uitzien..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wordt het nog Lente?

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 mar 2018, 15:45

BuzzLightyear schreef:Vanaf het weekend weer nachttemperaturen van -7 en overdag rond 2 graden. Dit gedurende 5 dagen. Kan dit een probleem zijn voor de volken die nu veel broed hebben aangezet?
Als het volk voldoende voedsel heeft niet. En verder de zon overdag op de kast zorgt ervoor dat het binnen pas laat in de nacht wat koeler wordt. Broed houd warmte vast en suiker/honing ook Als het nu overdag ook vijf dagen lang 7 graden zou vriezen.......... ja dan heb jij en andere imkers een probleem.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten