Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door Flevobij » vr 23 feb 2018, 11:56

Beste allen,

Graag zou ik jullie meningen/suggesties willen vernemen m.b.t. de wintertros en het mogelijk los van het voer raken door de voorspelde koude periode. Normaal ben ik nooit bezorgd om mijn volken in de winter, voer zit er nog genoeg in de kasten, volken zijn sterk. Maar door de relatief zachte winter hebben de meeste volken al een broednest nu.
Op het forum, op Imkerpedia en in mijn imkerboeken staat niet veel informatie over de tijdsduur van het losraken en verhongeren.Ik ben van plan om preventief Apifonda via het voergat op de dekplank te leggen, eventueel isolatie, maar wellicht dat het niet nodig is als de kou maar kort aanhoudt.

Imkerpedia zegt het volgende: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... n_het_voer
"Het bijenvolk heeft al vroeg in de winter (bij relatief zachte omstandigheden) een broednest aangezet. Als er dan later toch nog weer een hevige koudeperiode invalt, dan wordt de wintertros (gecentreerd om het broed) weer kompakter. In zo'n geval kan het gebeuren dat het broednest te ver van de voedselvoorraad af zit. Het volk moet dan tijdig de keus maken om het broed in de steek te laten. Het kan dan ook gebeuren dat het volk zich splitst. Als de kou dan te lang duurt zal het gedeelte bij het broed sterven en, als daar de moer bij zit, later ook de rest van het volk".

Mijn vragen:
Hoe snel kan een volk verhongeren doordat het los van de tros raakt ? Gebeurd dit al binnen een paar dagen, een week, twee weken ?
Wat doen jullie zelf voor jullie volken voor deze koude tijd, bijvoeren, isolatie, kleine volken in een schuur, niets doen of nog andere opties ?

Bij voorbaat dank, met beste groet,

Flevobij

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 feb 2018, 12:22

Meestal weten bijenvolken heel goed zo'n koude dip te overbruggen.
Ze kunnen wel tegen een stootje. Voor deze koude inval hebben de volken zich nog kunnen ontlasten.
Verder je vraag: Hoe snel kan een volk verhongeren doordat het los van de tros raakt ? Gebeurd dit al binnen een paar dagen, een week, twee weken
Een honingmaag is in de zomer na drie dagen leeg.( zwerm) In de winter? een dag? Bijenvolken naar schuur verplaatsen is niet de oplossing. Dan kunnen ze van de tros losraken.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door A.A. Staals » vr 23 feb 2018, 16:50

Pak voer opleggen helpt niet als er nog voer boven de tros zit.
IMG_0250.JPG
Dit volkje kreeg midden januari (voor de zekerheid) een pak voer. Ze hebben er flink aan gezeten,maar zijn nu helemaal los van deze pak voer.

ad staals

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door Primus » za 24 feb 2018, 14:44

Mijn gedacht is dat volken zich nu als het tijdens de dag minder koud is zich perfect organiseren om genoeg voer bij de tros te hebben. Natuurlijk moet het wel aanwezig zijn. wat Ad hier op de foto laat zien is daar het bewijs van.... zodra de temperatuur een beetje oploopt tijdens de dag zijn de bijen daar om voedsel op te halen. Dus niet te veel paniek, volken die van het voer afraken door de kou zijn eerder zeldzaam. Maar het is nog winter en als ik vergelijk met de winters van de jaren '80 is dit toch maar een beetje kou. Conclusie: als je volken voer genoeg in de kast hebben niet panikeren en er vooral afblijven want daar doe je wel kwaad mee als ze in in de kou staan.
MVG CP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door maartenkleijne » za 24 feb 2018, 16:10

Van het voer afgaan ken ik alleen als volgt: tegen het einde van de zit geraken de bijen aan de dekplank, er is nog zat voer links en rechts. De bijen kiezen een richting en verliezen daadoor als tros contact met de helft van het voer. Als ze bv rechts gekozen raken ze steeds verder van het voer ter linker zijde verwijderd. Als de troszit duurt tot voorbij dat het voer rechts op is, kunnen ze van honger sterven terwijl links nog bijna de helft van het voer aanwezig is. Het komt weinig, zeker tegenwoordig, want als in het voorbeeld het voer rechts opraakt kunnen ze op een paar warmere dagen met z'n allen naar links verhuizen.
Toch is het een doemscenario, want het is een afschuwelijk gezicht als je een paar ramen ziet met veel bijen die alleen hun staarten nog uit laten steken, omdat ze diep in de lege cel van honger zijn gestorven, terwijl twee ramen verder nog volop voer aanwezig is, tot een halve broedkamer vol aan toe.
gr,
m

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door depauws » zo 25 feb 2018, 08:21

Maarten en anderen.
Als er eenmaal een broednest is dan is verhuizen van links naar rechts nogal moeilijk.
Zou het mogelijk zijn dat bijen tijdens wat warmere dagen het voer verplaatsen naar de honingband rond het broednest?
Uiteraard zal bij langere kou-periode die honingband op geraken....
Bijen vinden meestal wel een oplossing, interventies van de imker om iets te forceren zijn bijna altijd tegen-natuurlijk.
Groeten

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 25 feb 2018, 08:25

Komende week een oostelijke stroming met wat vorst. Volgend weekend is dat alweer voorbij met een zuidelijke stroming en op de dag temperaturen tussen de 8 en 10 graden. Nog even geduld bijen het voorjaar komt eraan.
Bijlagen
temperatuur-1.jpg

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door Flevobij » zo 25 feb 2018, 21:53

Beste reageerders,

Bedankt voor jullie reacties, ben toch weer een stuk wijzer geworden. Ik ben het met Primus eens dat vooral door de stijging van de temperatuur overdag door de sterke zon de bijen wel bij het voer blijven komen. Zo lang dat voer inderdaad maar boven het volk zit. Door de warmte van de tros is het daar het warmst, niet aan de zijkanten van de kasten.

Ik heb gisteren op de volken waarvan ik vond dat het nodig was ± 400 gr. Apifonda op het voergat van de dekplank gelegd. Op mijn houten dekplanken heb ik twee voergaten met plexiglas. Daardoor kon ik zien waar volken wat hoger zaten en waar niet.
Wat ook opviel was dat sommige volken zeer druk lopende bijen hadden en sommige hele traag bewegende bijen.

Ik ken het doemscenario dat Maarten Kleijne beschreef. Na het volgen van de basiscursis liet onze praktijkleraar een kast zien met allemaal dode bijen in de kast, in de raten, kast nog vol met voer. Dat was een pijnlijk gezicht.
Dus de Apifonda geeft me iets meer geruststelling om dit te voorkomen.....

Nogmaals bedankt, deze kou nog even uitzitten, hopelijk geen koude maart/april meer.

Met beste groet,

Flevobij

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door Erick » zo 25 feb 2018, 22:29

Flevobij schreef:...........deze kou nog even uitzitten, hopelijk geen koude maart/april meer.......
:think: je weet wat er gezegd wordt: maart roert zijn staart en april doet wat hij wil.......... :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Tros raakt los van het voer door strenge kou.

Bericht door maartenkleijne » ma 26 feb 2018, 21:11

Ze komen nu niet van de tros om suikerdeeg op te halen, dus je kan net zo goed even wachten op beter weer.......
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten