Uitwintering voorjaar2018

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Uitwintering voorjaar2018

Bericht door jaap » di 06 mar 2018, 10:08

goeden dag allen imkers.even een berichtje van Texel. na de vorst vlogen de bijen alweer er lustig op los.al mijn volken hebben de winter over leeft.
dat viel mij mee omdat ik hier en daar wat berichten heb gelezen over bijen sterfte.
gr Jaap Jager Texel.
jager

Lippe

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door Lippe » di 06 mar 2018, 13:04

Op mijn stal in Deventer waar 7 volken staan heeft 1 volk het niet overleefd. Dit volk was al zeer klein in december en had ik al overgeslagen voor de winterbehandeling. Na de eerste vorst was het volk dood.

Nu de echte vorstperiodes voorbij zijn verwacht ik geen volken meer te verliezen, tenzij het door honger komt, maar daar heeft de imker zelf de controle over.

Ik heb zelf geen berichten over wintersterfte gelezen, tenminste geen opvallende berichten.

De NBV enquete spreekt over een vergelijkbaar jaar ten opzichte van 2017, waar de sterfte op 14% uit kwam. Dit jaar wordt een sterfte verwacht tussen 10% en 15%.

https://www.bijenhouders.nl/bijen-en-we ... -2017-2018

Groeten,
Raymond

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door Tieme » di 06 mar 2018, 17:12

Zoals het zich nu laat aanzien ben ik 2 volken van de 21 grote kwijt en 3 van de 7 miniplus. Die laatste zijn aan verschillende oorzaken ten onder gegaan. een was van het voer af geraakt. een had een muis en de andere is me niet helemaal duidelijk. Van de grote volken is er nog een die het denk ik niet redt.

Het totale sterftecijfer is bij mij dan 18%.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door crunx » di 06 mar 2018, 19:09

Tieme schreef:Zoals het zich nu laat aanzien ben ik 2 volken van de 21 grote kwijt en 3 van de 7 miniplus. Die laatste zijn aan verschillende oorzaken ten onder gegaan. een was van het voer af geraakt. een had een muis en de andere is me niet helemaal duidelijk. Van de grote volken is er nog een die het denk ik niet redt.

Het totale sterftecijfer is bij mij dan 18%.
Spijtig te horen, maar dat kan nou eenmaal gebeuren.

Vanwaar dat je denkt dat een groot volk het niet red?
En hoe is die muis naar binnen gekomen? Ingang met de verkeerde hoogte of is ergens een nieuwe ingang ontstaan?

reobedsnah
Berichten: 23
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:28
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door reobedsnah » wo 07 mar 2018, 00:26

Bij mij geen uitval: 2 volken in het onbeschutte bos en 4 thuis in Lelystad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door tomer » wo 07 mar 2018, 00:33

Hier alle 10 nog in leven en vliegen goed. 2 volken in zesramers zijn wel vrij klein. De andere volken zijn sterk hebben een broednest (warme plastiek folie).

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door harry mouris » wo 07 mar 2018, 08:38

Bij mij ook alle 9 volken goed de winter doorgekomen, inclusief mijn zorgenkindje.. Een zesramer met P-moer met maar 2 straatjes bijen (kwam erg laat beschikbaar van Ameland). Dit volkje heb ik tijdens de vorst in een schuur gezet en een pak apifonda gegeven. Mijn gedachte was dat de temperatuur in de schuur iets minder scherp zou zijn en dat daardoor de tros iets minder compact zou worden zodat ze bij de apifonda kunnen komen. Lijkt dus goed uitgepakt te hebben. :dance: :dance:
Laatst gewijzigd door harry mouris op wo 07 mar 2018, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door Tieme » wo 07 mar 2018, 09:23

Uitval van de grote volken bij mij komt door Varroa.

De muis is in de miniplus via de grote opening naar binnen gegaan. Ik had het moerrooster er deze zomer uitgehaald en niet weer teruggeplaatst. Maar dat de miniplus zijn omgewaaid tijdens de storm heeft ook echt niet geholpen....

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door Toxiq » wo 07 mar 2018, 10:49

reobedsnah schreef:Bij mij geen uitval: 2 volken in het onbeschutte bos en 4 thuis in Lelystad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hier ook beide volken overleefd, staan op het dakterras (ook in lelystad)

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Uitwintering voorjaar2018

Bericht door JohnHoogendoorn » wo 07 mar 2018, 15:33

Vandaag de laatste stand bezocht van de 4 winterstanden. Alle volken zijn goed de winter doorgekomen. De volken zijn groter dan gemiddeld. De meeste volken bezetten de bovenbakken van hoek tot hoek. Nu maar hopen dat de temperaturen een vroege voorjaarsinspectie toelaten. Dan kunnen we nog wat broedkamerramen wisselen voordat ze broed hebben. Deze resultaten hebben wij in de ruim 40 jaar imkeren nog niet eerder meegemaakt. Daarom gaan wij met ruim 20 volken naar de wilgen. Kijken of de volken een goede oogst wilgenhoning kunnen binnenhalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten