Opwarming van de aarde

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door crunx » do 21 jun 2018, 23:11

Zie het aan de kasten op verschillende standen;
Heel simpel; op de plekken waar water is gevallen is de zomerdracht goed.

Dat kan een verschil zijn van een paar km maar ook van een volle of een (bijna) lege HK

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Hans van der Post. » do 21 jun 2018, 23:19

Hier aan de kust lijkt het wel bijna woestijn klimaat wat betreft neerslag hoewel paar keer halve mm neerslag.
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Franschman » vr 22 jun 2018, 09:36

Köppen,een Duitse klimatoloog ontwierp een klimaatsysteem dat nu in het middelbaar onderwijs gangbaar is. Het werkt met een lettersysteem waarbij de eerste letter iets zegt over de temperatuur de tweede, klein geschreven letter, zegt iets over de neerslag. Voorbeeld: Af tropisch regenwoudklimaat temp <30, hele jaar neerslag. Het resultaat zijn klimaatgordels op aarde die zich door reliëf en omvang van het continent wel laten beïnvloeden.

Verwacht wordt dat doot klimaatsverandering Nederland een meer sub-tropisch klimaat gaat krijgen een Cs klimaat in het Köppensysteem. De s staat voor sommertrocken, droge zomers zoals we nu kennen rond de Middellandse zee en die daar soms leiden tot bosbranden en het op rantsoen stellen van water in huishouden landbouw en industrie.
( Diverse geografen menen dat water de Witte olie. gaat worden in landen rond Middellands zee. Zoet water wordt daar zo schaars dat het kostbaar wordt als aardolie en gaat leiden tot geopolitieke veranderingen en zelf wateroorlogen! In de Gazastrook en de Westoever van de Jordaan doet dat probleem zich al voor doordatI er meer grondwater wordt weggepompt dan er door neerslag wordt aangevuld,

Voorts gaat neerslag in Nederland heftiger en in korte tijd vallen ,zodat droge hete perioden ontstaan maar anderzijds wateroverlast in heftige neerslagperiodes
Ook wind krijgt een ander voorkomen, heftiger en met windstoten.
Één en ander gaat betekenen dat de klimaatgordels zich naar het noorden gaan opschuiven. Het afsmelten van landijskappen,zeeijs en permafrostzones zijn een
voorteken van deze ontwikkeling die zijn weerga niet kent. :o

Het voorkomen van steeds meer exoten van zowel flora als fauna uit zuidelijker klimaatzones vormen het bewijs voor dit, op wereldschaal werkend proces.
Gaan wij ook invasies krijgen van Killerbees..... :o :lol:

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niko » vr 22 jun 2018, 12:25

Dag iedereen,

Hier wil ik toch even reageren, want wat ik op dit forum lees vind ik bijzonder onrustwekkend.

1. "Dit weer van vandaag en ze zeggen dat de aarde "opwarmt"
Het weer op een dag zegt niets over het klimaat. Als je naar de Alpen rijdt ga je soms even bergaf, maar dat wil niet zeggen dat je bestemming even hoog ligt als je vertrekpunt.

2. "Klimaatverandering is een van de grootste onzin die er is!"
Er is een algemene consensus onder wetenschappers dat ons klimaat opwarmt, en het is ook gewoon waarneembaar.
Graag verwijs ik je naar de data van de NASA: https://climate.nasa.gov/vital-signs/gl ... mperature/
Nu, met wie denkt dat 98% van alle wetenschappelijk onderzoek een 'hoax' zou zijn (om welke reden dan ook) ga ik niet in discussie. Daar is geen beginnen aan.

3. "Chemtrails zijn grote onzin."
Helemaal mee eens.

4. "Zo is het een feit dat er meer ijsberen dan ooit zijn, het ijs gemiddeld op de ijspolen lekker aangroeit en meer CO2 vooral voor een groenere aarde zorgt."
Dat zijn helemaal geen feiten, integendeel. In sommige gebieden zijn de ijsbeerpopulaties inderdaad aangegroeid, maar de algemene trend toont een dalend aantal. https://www.newscientist.com/article/dn ... ncreasing/
De polen smelten. De Noordpool zou rond 2040 (binnen amper 22jaar!) zelfs helemaal ijsvrij zijn. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2973159

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door maartenkleijne » vr 22 jun 2018, 15:32

Er zijn ook heel goede dracht-planten die juist erge droogte nodig hebben om goed te presteren voor de bijen, zoals Solidago virgaurea Echte guldenroede.
Ik heb in Spanje gezien dat het hele landschap bruin en verdord was door de droogte behalve goudgele Echte guldenroede plekken, die gouden plekken wolkten dan van de vlinders en de bijen.
Niet voor niets wordt ze in sommige talen 'goudmaagd' genoemd
gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door tomer » vr 22 jun 2018, 15:53

Niko, ik deel uw ongerustheid...
Mensen die schreeuwen dat de klimaatverandering onzin is, bedoelen dit waarschijnlijk sarcastisch, dat hoop ik toch.
Het zou toch vreemd zijn dat een volk dat onder de zeespiegel leeft de klimaatverandering niet serieus neemt... :think:
Ik wil hiermee niemand beledigen, maar ben benieuwd of je koppig kan blijven ontkennen wanneer het water nog eens een meter stijgt.
In de toekomst krijgen we nog een extra stroom migranten: mensen die hoger land zoeken. Onze Belgische Ardennen zijn hiervoor ideaal. :be5:
Of die klimaatverandering goed is voor bijen of voor andere diersoorten, dat kan misschien tijdelijk zo zijn, maar algemeen kan je zeggen dat de wereld naar de kl**** is.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door maartenkleijne » vr 22 jun 2018, 16:08

Op de middelbare school deden we met de biologieleraar een project over herbebossing van de Sahara.
Bleek goed te doen te zijn.

Tot de aardrijkskundeleraar ons terug floot.
Hij zei: "Pas op, als de Sahara bebost wordt, verandert het klimaar aldaar, dan kan de grondwaterspiegel minstens 500 meter stijgen, dat is fijn voor de Sahara, maar niet voor Rotterdam, want dan valt de Noordzee droog'.

Eenzijdig kijken naar de klimaat-verbetering is net zoiets als de varroa -of de imker- eenzijdig de schuld geven van alles wat er met de bijen fout kan gaan.
gr,
m

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niko » di 26 jun 2018, 09:46

"Al miljoenen jaren veranderd het klimaat. We hebben ijstijden gekend en warme perioden. Ook zonder invloed van de mens veel grotere veranderingen dan waar wij ons nu druk om maken."

Dat is waar, maar de piek in de hoeveelheid CO2 waar we nu mee te maken hebben (en de daaraan verbonden opwarming) is wel bijzonder stijl in vergelijking met klimaatveranderingen uit het verre verleden. Daar is de mensheid -gedeeltelijk- voor verantwoordelijk. De natuur zal zich wel herstellen (de niches van uitgestorven planten en dieren zullen worden ingevuld door andere en nieuwe soorten), daar maak ik me an sich geen zorgen om.

Alleen vind ik het persoonlijk moeilijk om er onbewogen bij te blijven. Een vis zal zich prima thuis voelen in het ondergelopen Nederland, maar de generaties die na ons komen zullen wel ook met die andere omgeving moeten leren omgaan... en dat zal niet altijd van een leien dakje lopen.

Mijn excuses voor het off-topic gaan, trouwens.
Maar inderdaad... ook voor honingbijen (en imkers) is dit onderwerp toch iets om over na te denken.

Mitra

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Mitra » di 26 jun 2018, 10:56

Ik mis de zure regen van de jaren 90 :wink:
Inderdaad laten dit draadje lekker sluiten, de temperatuur van de bossen stijgen, de honingberg smelt en de ijsberen fuseren met de bruine beer.....
Laat de natuur lekker zijn werk doen, dat doet zij al 6000 jaar las ik hier ergens :wink:
Let's follow the chemtrails in the sky!! :be1:

Ik ga weer virtueel imkeren :dance:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door bee-tree » wo 27 jun 2018, 06:53

Ondertussen dat wij discussiëren of klimaatveranderingen plaatsvinden
door de mens en\of de kosmos, treft onze overheid zoals Rijkswaterstaat
maatregelen om "het tij te keren".

Eén indrukwekkend project is het Marconiproct en de dijkverhoging bij Delfzijl,
die ik afgelopen zaterdag bezocht heb. Zie de onderstaande foto.
delfzijl dijk.jpg
De Deltadijk langs de Eemsdelta
tussen Delfzijl en de Eemshaven
is men bezig 2 meter hoger
te maken.
Zie ook de volgende You Tube film via de trefwoorden:
Drone View Marconiproject en dijkverhoging Delfzijl. 6 april 2018
of via https:||www.youtube.com|watch?v=mTb552G2EiU

Dijkverhoging vindt ook plaats bij Ameland;
Dijkversterking op Texel en bij Bergen aan de Maas in Limburg. Zj.Bee :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten