Onderzoek naar honingbijen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » do 29 mar 2018, 12:57

Beste imkers,

Ik ben een student van het Helicon in Velp en ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeer project.
Ik ben bezig met een onderzoek waarin ik kijk of er mogelijkheden zijn om de honingbij populatie te kunnen vergroten. Dit omdat het erg slecht gaat met de bij in Nederland en dat door het domino effect dat hierdoor ontstaat ook het flora bestand in gevaar komt wanneer deze trend zich voort blijft zetten.

Uit onderzoek is tot op heden gebleken dat de honingbijen in het onderzoeksgebied het in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober erg zwaar hebben door een tekort aan voedselaanbod. Dit omdat bomen die een deel van het voedselaanbod vormen dan geen tot weinig voeding bieden.
Dit houdt in dat er maatregelen moeten worden getroffen om de populatie honingbijen in mijn onderzoeksgebied te vergroten. Toch ben ik zelf geen expert als het om het houden van bijen gaat. En het lijkt mij geweldig om tips en advies van jullie echte bijenkenners te mogen ontvangen !!!

ik houd mij op dit moment bezig met de volgende vraagstukken.

- zijn er drachtplanten (planten waar bijen hun voedingstoffen vandaan halen) die ook in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober de bijen kunnen voorzien van voedsel ? en is het ook mogelijk om deze plantensoort aan te planten en of in potten te houden ?
- Hoe groot is het percentage voedsel dat bijen uit bomen halen ten opzichte van het voedsel dat bijen uit planten, struiken en bloemen halen? (hb- waarde = waarde dat aangeeft hoe aantrekkelijk het gebied is voor de bij)
- Hoe zorgen imkers ervoor dat hun bijenvolken de ''moeilijke maanden'' overleven?
- Zijn er in jullie omgeving verenigingen die zich bezighouden met het verbeteren van de natuurwaarde voor de honing bij?
- Zijn er in jullie omgeving volkstuinen beschikbaar gesteld waar het toegelaten is om bijen te houden ?
- Hoeveel biomassa is er nodig om 1 bijenvolk te onderhouden ? (hoeveel bomen en planten kunnen 1 bijenvolk onderhouden ?)
- vertonen 2 bijenvolkeren van de zelfde soort territoriaal gedrag naar elkaar wanneer er sprake is van concurrentie in het voedselaanbod ?

Ik ben erg nieuw in het onderwerp houden van bijen en het kan dus zijn dat ik domme vragen stel. Toch hoop ik dat u met begrip en goede wil zult reageren op mijn vragen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door FrancA » do 29 mar 2018, 15:34

Bijenonderzoek schreef:Ik ben bezig met een onderzoek waarin ik kijk of er mogelijkheden zijn om de honingbij populatie te kunnen vergroten.
Dit omdat het erg slecht gaat met de bij in Nederland en dat door het domino effect dat hierdoor ontstaat ook het flora bestand in gevaar komt wanneer deze trend zich voort blijft zetten.
Gaat het slecht met de honingbij populatie in Nederland? Is dat wel zo?
Over welke honingbij heb je het dan?, over de inheemse 'zwarte bij' of een van de vele soorten 'apis mellifera domestica' ?
Van die laatste soorten zijn er best nogal wat momenteel..

Er zijn heel veel boeken in de handel over bijenhouden en op http://imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Hoofdpagina vind je een schat aan informatie.
Lees je eens in.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door JohnHoogendoorn » do 29 mar 2018, 20:09

Goedenavond student van Helicon,

Helaas staat je naam niet bij het bericht dus ik kan je niet persoonlijk aanspreken.

Ik adviseer je om contact op te nemen met de NBV in Wageningen. De NBV kan je in contact brengen met een ervaren imker bij jou in de buurt. Een ervaren imker kan veel vragen van je lijstje beantwoorden.

Wellicht wil je zelf imker(es) worden?
Kijk dan ook even op onze BLOG om kennis te maken met de bijen.
https://buckfastimkers.wordpress.com/

Met vriendelijke groeten,
John Hoogendoorn

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door bee-tree » vr 30 mar 2018, 00:08

Bijenonderzoek schreef:Beste imkers,
Uit onderzoek is tot op heden gebleken dat de honingbijen in het onderzoeksgebied het in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober erg zwaar hebben door een

ik houd mij op dit moment bezig met de volgende vraagstukken.

1,- zijn er drachtplanten (planten waar bijen hun voedingstoffen vandaan halen) die ook in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober de bijen kunnen voorzien van voedsel ? 2. Is het ook mogelijk om deze plantensoort aan te planten en of in potten te houden ?
3.Hoe groot is het percentage voedsel dat bijen uit bomen halen ten opzichte van het voedsel dat bijen uit planten, struiken en bloemen halen? (hb- waarde = waarde dat aangeeft hoe aantrekkelijk het gebied is voor de bij)
4.- Hoe zorgen imkers ervoor dat hun bijenvolken de ''moeilijke maanden'' overleven?
5.- Zijn er in jullie omgeving verenigingen die zich bezighouden met het verbeteren van de natuurwaarde voor de honing bij?
6.- Zijn er in jullie omgeving volkstuinen beschikbaar gesteld waar het toegelaten is om bijen te houden ?
7.- Hoeveel biomassa is er nodig om 1 bijenvolk te onderhouden ? (hoeveel bomen en planten kunnen 1 bijenvolk onderhouden ?)
8.- vertonen 2 bijenvolkeren van de zelfde soort territoriaal gedrag naar elkaar wanneer er sprake is van concurrentie in het voedselaanbod ?



Ik ben erg nieuw in het onderwerp houden van bijen en het kan dus zijn dat ik domme vragen stel. Toch hoop ik dat u met begrip en goede wil zult reageren op mijn vragen.
Jij maakt het ons behoorlijk moeilijk met zoveel goede vragen , beste ......?
Ik moet het kort houden van de forumredactie. Anderen zullen je in de komende
vrije dagen ook wel willen helpen. Ik heb jouw vragen genummerd.
Op vraag 1 is mijn voorlopig antwoord: Plaats in het zoekvenster ,
rechtsboven in je scherm de woorden "Drachtbomen, Drachtplanten"
Je kunt dan 942 bijdragen van forumleden vinden.De jouwe staat er ook bij.
Lees eens de bijdrage van Hennie Oude Essink. Het topic heet : Advies aan Gemeente:
Welke boom geschikt voor dracht. dat hij heeft uitgebracht op 4 juli 2012
Vraag 2. Ja, als men bereid is er veel zorg aan te besteden.
Vraag 3. Gok : fifty fifty.
Vraag 4. Per volk 10 kilo honing laten houden en 20 kilo suiker geven en alnaargelang
het stuifmeelaanbod in de tuinen en parken een paar kilo stuifmeelsuikermengsel.
Vraag 5. Ja, ik geef een recent voorbeeld; In een streekkrant stond het volgende bericht:
"De imkervereniging Oostermoer in Gieten heeft van de gemeente Aa en Hunze
een perceel grond van 1100 vierkante meter gekregen om er een bloementuin van
te maken voor bijen en vlinders enz. De tuin wordt vrij toegankelijk om mens en natuur
dichter bij elkaar te brengen. Elders zijn ook zulke projecten.
Vraag 6. Ja, maar niet in mijn gemeente. Wel is hier voor de imkers die in de
bebouwde kom wonen een bijenpark in een recreatiebos op loop- en fietsafstand.
Vraag 7. Een dikke, niet geknotte :o :mrgreen: , Linde van 30 jaar oud is voor
één volk voldoende om een honingkamer te vullen met 12 kilo, indien het broeierig
warm is gedurende 10 dagen en de Lindeboom met zijn voeten in het grondwater
staat.. Je wilt zeker ook weten hoeveel stuifmeel 'n normaal volk per jaar nodig heeft
om jongen te laten ontstaan. Hou je vast ! Gemiddeld 40 kilo.
En ook 40 kilo honing om raten te maken en de boel warm te houden in de winter
en als brandstof om te kunnen vliegen
Vraag 8. Tussen de bijenvolken bestaat net zo veel broodnijd als tussen de
grootmachten Rusland, Verenigde Staten, China en Europa. :naughty:
(en Engeland apart als de Brexis een feit wordt ) :hive: Abejas-árbor :b10:

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » vr 30 mar 2018, 15:13

FrancA schreef:
Bijenonderzoek schreef:Ik ben bezig met een onderzoek waarin ik kijk of er mogelijkheden zijn om de honingbij populatie te kunnen vergroten.
Dit omdat het erg slecht gaat met de bij in Nederland en dat door het domino effect dat hierdoor ontstaat ook het flora bestand in gevaar komt wanneer deze trend zich voort blijft zetten.
Gaat het slecht met de honingbij populatie in Nederland? Is dat wel zo?
Over welke honingbij heb je het dan?, over de inheemse 'zwarte bij' of een van de vele soorten 'apis mellifera domestica' ?
Van die laatste soorten zijn er best nogal wat momenteel..

Er zijn heel veel boeken in de handel over bijenhouden en op http://imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Hoofdpagina vind je een schat aan informatie.
Lees je eens in.
Beste FrancA,

Heel erg bedankt voor uw reactie,
Misschien had ik mijn stelling inderdaad anders moeten formuleren.
Sinds 2006 is er veel aandacht geweest over het feit dat het niet goed met de bijen en hommels in Nederland ging. Dit kwam doordat er veel pesticide werd/wordt gebruikt en door de opkomst van de Varroa-mijt. Op dat moment was er sprake van massale bijensterfte. Sindsdien zijn er maatregelen getroffen waardoor het in middels al wel weer wat beter gaat met de hommels en de bijen. Toch is het aantal wilde populaties bijen in Nederland, Belgie en delen van Duitsland enorm afgenomen.

Er zijn al veel mensen die bezig zijn met het verbeteren van de omstandigheden voor de wilde bijen (dit kunnen allerlei soorten zijn). Dit heeft meer te maken met het verbieden van pesticiden en het tegen gaan van parasieten.
Ik wil met mijn project een andere weg inslaan. Het is namelijk mijn doel om een projectplan op te richten waarin er JUIST wordt gefocust op het houden van bijen en zo door de gevolgen hiervan een bijdrage te leveren aan het verhogen van de natuurwaarden.
Uit onderzoek blijkt dat ook de flora van Nederland te leiden heeft onder de afname van wilde bijen met als gevolg dat door de achteruit van de drachtplanten het nog moeilijker wordt voor de hommels en bijen. Ik geloof erin dat dat proces kan worden tegengegaan door het houden van honingbijen in deze gebieden. Op die manier kan er veel meer bestuiving plaatsvinden en zal er meer vegetatie gaan groeien. Dit zal uiteindelijk ook in het voorbeeld zijn voor de wilde bijen en hommel populatie.

Zo wil ik graag een projectplan opstellen voor een soort volkstuin/gemeentetuin.
Het plan is dat In deze tuin kassen met bijen, maar ook drachtplanten worden gehouden (deze drachtplanten kunnen dan gepot of aangeplant worden) daarnaast heeft het gebied waarin ik werk het probleem dat er in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober geen drachtplanten aanwezig zijn die in bloei staan. Hierdoor kan de honingbijenpopulatie niet goed gedijen. Het potten of aanplanten van drachtplanten die in deze maanden wel bloeien kunnen wellicht een oplossing bieden (denk hierbij aan de najaars krokus, gele krokus, vleesbes, groot afrikaantje, witte klaver. dit zijn allemaal voorbeelden van planten die in deze maanden bloeien en die ook nog eens een hoog HB- waarde hebben) Die drachtplanten worden dichtbij de bijenkassen gehouden zodat de honingbijen hier liever voedingsstoffen uit halen in plaats van dat ze het gaan halen op plekken waar misschien wel met pesticiden is gewerkt.

Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat dit project wordt ondersteunt en gesubsidieerd/gesponsort door de gemeente en mensen op vrijwillige basis hier mogen imkeren. Er zijn namelijk veel mensen die best wel zouden willen imkeren, maar daar simpelweg geen ruimte voor hebben omdat zij bijvoorbeeld in een flatappartement wonen. Zoals ik heb vernomen uit verschillende informatiebronnen foerageren honingbijen op slechts 300m van hun kas. Maar kunnen ze ook uitvliegen tot een afstand van 3km en tijdens dit uitvliegen bestuiven zij ook de planten. Hierdoor kan het gebied van ca. 3km (en soms zelfs verder) dus beter bestoven worden. Dit zal dan uiteindelijk ook weer in zijn voordeel werken op de vegetatie die als drachtplant dienen bij verschillende wilde bijen en hommels en misschien wel andere insectensoorten die deze planten juist als waardplant gebruiken. Doordat het insectenbestand vergroot zou dit dan weer aantrekkelijk kunnen zijn voor vogels. ect. op deze manier zal de soortendiversiteit en daarmee de natuurwaarde verhoogt worden.

wil graag helpen aan het verbeteren van de omstandigheden van de hommels en bijen in het wild, de vegetatie, en bewustwording van mensen tegenover de bij. en daarbij mijn steentje bijdragen in het verhogen van de soortendiversiteit en natuurwaarde.

Ik heb nu al een hele tekst geschreven en ik heb het gevoel dat ik nog steeds niet alles aan bod heb gehad, vandaar dat ik in mijn vorige post erg kort was over de stelling van mijn project. Ik hoop dat deze tekst u meer inzicht zal geven over het stellen van mijn vragen op dit forum.

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » vr 30 mar 2018, 15:15

Jij maakt het ons behoorlijk moeilijk met zoveel goede vragen.

Heel erg bedankt voor uw informatie !!!!!
Ik vind het echt geweldig dat er zo veel wordt gereageerd op mijn vragen.
Ik weet ook zeker dat ik meer kan met deze informatie en als er tips en adviezen zijn dan wil ik ze heel graag horen !!!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door ErikS » vr 30 mar 2018, 17:30

Ik gebruik even de bijdrage van de onvolprezen Beetree voor de nummering. Antwoorden schrijf ik erbij.

mvg,

Erik.

ik houd mij op dit moment bezig met de volgende vraagstukken.

1,- zijn er drachtplanten (planten waar bijen hun voedingstoffen vandaan halen) die ook in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober de bijen kunnen voorzien van voedsel ? 2. Is het ook mogelijk om deze plantensoort aan te planten en of in potten te houden ?
jawel, zie de site drachtplanten http://www.drachtplanten.nl/
3.Hoe groot is het percentage voedsel dat bijen uit bomen halen ten opzichte van het voedsel dat bijen uit planten, struiken en bloemen halen? (hb- waarde = waarde dat aangeeft hoe aantrekkelijk het gebied is voor de bij) Bijen oogsten stuifmeel, nectar en propolis. Dat hangt volledig af van de locatie. Voor de bijen maakt het niet uit waar het voedsel vandaan komt. Voor mij zou ik zeggen half om half, woon in een oude woonwijk.
4.- Hoe zorgen imkers ervoor dat hun bijenvolken de ''moeilijke maanden'' overleven? Bijen bouwen zelf wintervoorraad op. De imker zorgt voor een wind en waterdichte kast.
5.- Zijn er in jullie omgeving verenigingen die zich bezighouden met het verbeteren van de natuurwaarde voor de honing bij? jawel, en ook van de solitaire bij.
6.- Zijn er in jullie omgeving volkstuinen beschikbaar gesteld waar het toegelaten is om bijen te houden ? jawel, ben zelfs uitgenodigd.
7.- Hoeveel biomassa is er nodig om 1 bijenvolk te onderhouden ? (hoeveel bomen en planten kunnen 1 bijenvolk onderhouden ?), vuistregel is max 4 -8 kasten per vierkante km. Dan kun je de biomassa uitrekenen.
8.- vertonen 2 bijenvolkeren van de zelfde soort territoriaal gedrag naar elkaar wanneer er sprake is van concurrentie in het voedselaanbod ? nee. Er is wel een kans op roven van de voorraad.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door FrancA » zo 01 apr 2018, 12:24

Bijenonderzoek schreef:Zo wil ik graag een projectplan opstellen voor een soort volkstuin/gemeentetuin.
Het plan is dat In deze tuin kassen met bijen, maar ook drachtplanten worden gehouden (deze drachtplanten kunnen dan gepot of aangeplant worden) daarnaast heeft het gebied waarin ik werk het probleem dat er in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober geen drachtplanten aanwezig zijn die in bloei staan. Hierdoor kan de honingbijenpopulatie niet goed gedijen. Het potten of aanplanten van drachtplanten die in deze maanden wel bloeien kunnen wellicht een oplossing bieden (denk hierbij aan de najaars krokus, gele krokus, vleesbes, groot afrikaantje, witte klaver. dit zijn allemaal voorbeelden van planten die in deze maanden bloeien en die ook nog eens een hoog HB- waarde hebben) Die drachtplanten worden dichtbij de bijenkassen gehouden zodat de honingbijen hier liever voedingsstoffen uit halen in plaats van dat ze het gaan halen op plekken waar misschien wel met pesticiden is gewerkt.
Je plan lijkt me aardig voor honingbijen van bijenhouders in de directe omgeving en wellicht ook ten behoeve van solitaire bijen, maar de inheemse honingbij ondersteun je er niet mee.

De inheemse honingbij heeft zich door evolutie goed aangepast aan drachtarme perioden.
Het is de genetische vermenging met geteelde bijensoorten die de inheemse honingbijpopulatie met name doet verdwijnen. Daardoor gaan genetisch niet meer zuivere inheemse honingbijen veel te vroeg in het jaar en in drachtarme perioden broeden.

Enkel door afgeschermde gebieden en/of uiterst gecontroleerde teelt kan de inheemse honingbij overleven.
Deze aanpak wordt met name gepraktiseerd op een aantal eilanden.

Als je weet dat een dar gemakkelijk 20 km vliegt om te kunnen paren is het van belang dat de afstand die ze moeten overbruggen (bijv. d.m.v. een waterscheiding) breed genoeg is om darren te ontmoedigen die kant op te vliegen.

Een behoorlijk onbenullig en ten aanzien van insecten moorddadig initiatief om de bijenstand verder om zeep te brengen is al gestart:

https://www.greenity.nl/nieuws/nieuws/d ... voor-bijen

In het kort is het plan om veel bloemen aan te planten in de bermen langs (snel-) wegen.

Hiermee worden bijen, hommels en veel andere insecten veroordeeld tot geplet tegen de autoruit te worden afgevoerd.
Bij dezelfde aanpak is dat dodelijke effect in andere landen al waargenomen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door ErikS » zo 01 apr 2018, 20:50

Wat hierboven staat is de persoonlijk mening van een van de leden van het forum. Iedereen heeft het recht zijn mening te ventileren op het forum maar ik wil hierop wijzen omdat de vraagsteller geen ervaren imker is die meningen en feiten kan onderscheiden.
De post heeft als onderwerp het onderzoek naar honingbijen. Graag terug naar topic.

MvG, Erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door FrancA » ma 02 apr 2018, 10:31

Reactie weggenomen door de beheerder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten