Onderzoek naar honingbijen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:28

Hallo, FrancA en Erik (omdat jullie vooral actief reageren op mijn topic)

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie, ik heb lekker pasen gevierd en nu is het voor mij weer tijd om aan de slag te gaan !!
Heel erg bedankt voor de informatie. Ook de informatie van FrancA over het feit dat gehouden honingbijen zich gaan mengen met de wilde honingbij vind ik erg interessant. FrancA legt uit dat je daardoor juist de wilde honingbij niet ondersteund (dit tegenover het feit dat er wel een aantal voordelen aan mijn plan zitten) maar roept ook vragen bij mij op.

Ik heb namelijk gelezen dat op een bepaald punt bijenpopulaties zich als het ware opsplitsen wanneer het volk te groot wordt of wanneer er een nieuwe koningin is ontstaan. Deze nieuwe groep zal uitvliegen en zich ergens anders gaan vestigen.

Nou is mijn vraag: kan het zijn dat juist deze nieuwe groep honingbijen uitvliegt en als het ware verwilderd na mate van tijd omdat er dan simpelweg geen andere bijenkast wordt aangeboden en dus gedwongen is zich ergens in het wild te vestigen ?

Ik snap dat de manier van denken misschien een beetje cru is, maar omdat bijen zich snel vermenigvuldigen is er misschien sprake van micro-evolutie
? (dit zijn kleine veranderingen binnen een diersoort die erg snel plaatsvinden omdat ze zo snel en veel voortplanten) kan het zijn dat een deel van deze uitgevlogen populatie niet aangepast genoeg is en dat een deel hiervan zal sterven in de zware maanden. Maar kan het niet zo zijn dat enkele generaties verderop de verwilderde honingbijen hierop aangepast zullen zijn ??

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:37

Hallo, FrancA

Ik heb inderdaad gelezen over dergelijke projecten.
Voor mij is het nog erg moeilijk om hier mijn mening in te vormen. Ik weet simpelweg nog niet genoeg over alle factoren die hier een rol in spelen.

Zo heb ik mensen gesproken die met deze projecten bezig zijn. Zij geven aan dat wat FrancA aangeeft inderdaad zal gaan gebeuren in het begin. toch zal dit naar verloop van tijd minder worden doordat het bijenvolk als het ware zich aanpast aan hun situatie.
Problemen die ik vooral in deze projecten zie voorkomen zijn
- hoe reageren bijen op uitlaatgassen
- uitlaatgassen hebben invloed op honing
- als het zomer is en er juist op die plek een file ontstaat is er een probleem, dit omdat mensen vaak zoete dingen in hun auto bewaren.

meer weet ik eigenlijk niet over deze projecten, ik ben namelijk bezig met mijn eigen project hahahaha.
Dit is niet waar mijn topic oorspronkelijk over ging, toch wou ik het even laten weten.

Ik hoop dat wij ons hierna weer kunnen focussen op de vraagstukken die ik betreffende mijn project heb gesteld.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door ErikS » di 03 apr 2018, 10:40

Het proces dat je beschrijft is de opbouw van het volk in het voorjaar dat tot zwermdrift leidt. Volken splitsen zich, of misschien beter gezegd, planten zich zo voort.
De meningen zijn heel verdeeld binnen de imkerwereld. Van de natuur volledig zijn gang laten gaan tot zwermen tot elke prijs voorkomen. Dat is ruwweg van BD imkerij tot de commerciële bestuivingsimkers. Naast de simpele overweging dat ik in de stad zit met bijen en gewoon geen zwermen wil gezien de buren en mijn werk. Een getal dat vaak wordt genoemd is dat een op de acht zwermen als zelfstandig volk overleeft.

Evolutie bij bijen is een lastig begrip, ook hier veel meningen. De praktijk is dat een generatie per jaar reeel is, bijen hebben meerdere generaties per jaar maar die planten zich niet voort, de koningin wordt bevrucht en legt eitjes.
Gezien de trage voortplantingssnelheid van bijen en het tempo waarin klimaat, parasieten en omgeving veranderen is uitgaan van (micro-)evolutie als proces om de bij te verbeteren/zich te laten aanpassen een weg met grote risico's.

Naar mijn mening is de weg van goede huisvesting, (schoon, goed geventileerd, raatvernieuwing), voldoende dracht (jaardoor, nectar, stuifmeel en water) en brede genetische basis (sterke bijenvolken en bijen passend bij de lokale situatie) de weg die we het beste kunnen gaan. En alle teeltprogramma's kunnen en zullen daar nog een steentje bovenop doen.

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:42

JohnHoogendoorn schreef:Goedenavond student van Helicon,

Helaas staat je naam niet bij het bericht dus ik kan je niet persoonlijk aanspreken.

Ik adviseer je om contact op te nemen met de NBV in Wageningen. De NBV kan je in contact brengen met een ervaren imker bij jou in de buurt. Een ervaren imker kan veel vragen van je lijstje beantwoorden.

Wellicht wil je zelf imker(es) worden?
Kijk dan ook even op onze BLOG om kennis te maken met de bijen.
https://buckfastimkers.wordpress.com/

Met vriendelijke groeten,
John Hoogendoorn
hallo john hoogendoorn,

Heel erg bedankt voor de informatie. mijn excuses voor de late reactie.
Ik ga vandaag nog contact opnemen met NBV.

Hartelijk dank !!!

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:49

ErikS schreef:Het proces dat je beschrijft is de opbouw van het volk in het voorjaar dat tot zwermdrift leidt. Volken splitsen zich, of misschien beter gezegd, planten zich zo voort.
De meningen zijn heel verdeeld binnen de imkerwereld. Van de natuur volledig zijn gang laten gaan tot zwermen tot elke prijs voorkomen. Dat is ruwweg van BD imkerij tot de commerciële bestuivingsimkers. Naast de simpele overweging dat ik in de stad zit met bijen en gewoon ging zwermen wil gezien de buren en mijn werk. Een getal dat vaak wordt genoemd is dat een op de acht zwermen als zelfstandig volk overleeft.

Evolutie
Hallo, Erik

hahaha in de tussentijd heb ik inderdaad gemerkt dat de meningen hier erg verdeeld over zijn.
Ik ga meer onderzoek plegen over het 1 op 8 getal. Het houdt namelijk in dat het wel mogelijk is om een volk te kunnen laten verwilderen. als hier echter 7 volken voor nodig zijn die hiervoor moeten sterven is het natuurlijk de vraag of het wel rendabel is.

Misschien dat ik het plan zou kunnen uitbreiden met enkele perkjes die drachtplanten hebben die in deze zware maanden wel in bloei staan.( zo heb ik deze vooral in mijn plan in de tuin geplaatst) maar misschien moet het plaatsen van de desbetreffende drachtplanten uitgebreider aangepakt worden en dat dit misschien het percentage bijenvolken dat het overleefd vergroot. Ik hoopte eigenlijk vooral juist het aantal bijenvolken dat het niet overleeft te verkleinen door een centraal punt de maken (volkstuin) waar deze drachtplanten dus wel aanwezig zijn in de moeilijke maanden.

groetjes, Mark

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:53

bee-tree schreef:
Bijenonderzoek schreef:Beste imkers,
Uit onderzoek is tot op heden gebleken dat de honingbijen in het onderzoeksgebied het in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober erg zwaar hebben door een

ik houd mij op dit moment bezig met de volgende vraagstukken.

1,- zijn er drachtplanten (planten waar bijen hun voedingstoffen vandaan halen) die ook in de maanden februari, maart, augustus, september en oktober de bijen kunnen voorzien van voedsel ? 2. Is het ook mogelijk om deze plantensoort aan te planten en of in potten te houden ?
3.Hoe groot is het percentage voedsel dat bijen uit bomen halen ten opzichte van het voedsel dat bijen uit planten, struiken en bloemen halen? (hb- waarde = waarde dat aangeeft hoe aantrekkelijk het gebied is voor de bij)
4.- Hoe zorgen imkers ervoor dat hun bijenvolken de ''moeilijke maanden'' overleven?
5.- Zijn er in jullie omgeving verenigingen die zich bezighouden met het verbeteren van de natuurwaarde voor de honing bij?
6.- Zijn er in jullie omgeving volkstuinen beschikbaar gesteld waar het toegelaten is om bijen te houden ?
7.- Hoeveel biomassa is er nodig om 1 bijenvolk te onderhouden ? (hoeveel bomen en planten kunnen 1 bijenvolk onderhouden ?)
8.- vertonen 2 bijenvolkeren van de zelfde soort territoriaal gedrag naar elkaar wanneer er sprake is van concurrentie in het voedselaanbod ?



Ik ben erg nieuw in het onderwerp houden van bijen en het kan dus zijn dat ik domme vragen stel. Toch hoop ik dat u met begrip en goede wil zult reageren op mijn vragen.
Jij maakt het ons behoorlijk moeilijk met zoveel goede vragen , beste ......?
Ik moet het kort houden van de forumredactie. Anderen zullen je in de komende
vrije dagen ook wel willen helpen. Ik heb jouw vragen genummerd.
Op vraag 1 is mijn voorlopig antwoord: Plaats in het zoekvenster ,
rechtsboven in je scherm de woorden "Drachtbomen, Drachtplanten"
Je kunt dan 942 bijdragen van forumleden vinden.De jouwe staat er ook bij.
Lees eens de bijdrage van Hennie Oude Essink. Het topic heet : Advies aan Gemeente:
Welke boom geschikt voor dracht. dat hij heeft uitgebracht op 4 juli 2012
Vraag 2. Ja, als men bereid is er veel zorg aan te besteden.
Vraag 3. Gok : fifty fifty.
Vraag 4. Per volk 10 kilo honing laten houden en 20 kilo suiker geven en alnaargelang
het stuifmeelaanbod in de tuinen en parken een paar kilo stuifmeelsuikermengsel.
Vraag 5. Ja, ik geef een recent voorbeeld; In een streekkrant stond het volgende bericht:
"De imkervereniging Oostermoer in Gieten heeft van de gemeente Aa en Hunze
een perceel grond van 1100 vierkante meter gekregen om er een bloementuin van
te maken voor bijen en vlinders enz. De tuin wordt vrij toegankelijk om mens en natuur
dichter bij elkaar te brengen. Elders zijn ook zulke projecten.
Vraag 6. Ja, maar niet in mijn gemeente. Wel is hier voor de imkers die in de
bebouwde kom wonen een bijenpark in een recreatiebos op loop- en fietsafstand.
Vraag 7. Een dikke, niet geknotte :o :mrgreen: , Linde van 30 jaar oud is voor
één volk voldoende om een honingkamer te vullen met 12 kilo, indien het broeierig
warm is gedurende 10 dagen en de Lindeboom met zijn voeten in het grondwater
staat.. Je wilt zeker ook weten hoeveel stuifmeel 'n normaal volk per jaar nodig heeft
om jongen te laten ontstaan. Hou je vast ! Gemiddeld 40 kilo.
En ook 40 kilo honing om raten te maken en de boel warm te houden in de winter
en als brandstof om te kunnen vliegen
Vraag 8. Tussen de bijenvolken bestaat net zo veel broodnijd als tussen de
grootmachten Rusland, Verenigde Staten, China en Europa. :naughty:
(en Engeland apart als de Brexis een feit wordt ) :hive: Abejas-árbor :b10:
Hallo, Bee-Tree

Ik schrok helaas van het bericht dat ik van uw kreeg.
Ik heb inderdaad geen reactie gestuurd op uw bericht. Dit terwijl uw bericht echt ontzettend waardevolle informatie bevatte.
Het feit is dat ik een student bent, daarnaast druk ben met de fijne kneepjes van het samenwonen aan het leren ben (is niet hele waardevolle informatie maar toch) en dat ik vanuit verschillende hoeken zoveel reacties krijg van mensen die heel positief reageren op mijn project dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wens u alsnog een hele fijne dag, ik wil graag dat u weet dat uw informatie enorm nuttig is.
en ik hoop alsnog dat ik met dit bericht u iets minder boos op mij heb kunnen maken.

Groetjes, Mark

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 10:55

Bijenonderzoek schreef:
bee-tree schreef:
Bijenonderzoek schreef: Hallo, Bee-Tree

Ik schrok helaas van het bericht dat ik van uw kreeg.
Ik heb inderdaad geen reactie gestuurd op uw bericht. Dit terwijl uw bericht echt ontzettend waardevolle informatie bevatte.
Het feit is dat ik een student bent, daarnaast druk ben met de fijne kneepjes van het samenwonen aan het leren ben (is niet hele waardevolle informatie maar toch) en dat ik vanuit verschillende hoeken zoveel reacties krijg van mensen die heel positief reageren op mijn project dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wens u alsnog een hele fijne dag, ik wil graag dat u weet dat uw informatie enorm nuttig is.
en ik hoop alsnog dat ik met dit bericht u iets minder boos op mij heb kunnen maken.

Groetjes, Mark
Daarnaast wil ik u graag erop wijzen dat ik op 30 maart wel een reactie naar u heb gestuurd. Ik ben echter vergeten uw te quoten.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door bee-tree » di 03 apr 2018, 11:48

Pas nu las ik dit bericht van je .Wat je boos noemt Mark. Komt streng over als boos ?
Straks zal ik het 5 regelig PB (=persoonlijk bericht) nog eens doorlezen.
De lezer is misschien nieuwsgierig naar de inhoud. Het komt er op neer dat
ik m'n medewerking aan het afstudeerproject had opgezegd om redenen
van redactionele aard (citeermankement, het ontbreken van een ondertekening,
de onduidelijkheid voor de lezer tot wie je je richtte in het bericht van 30 maart).

Ik herroep m'n opzegging, nu jij je ontwikkelt tot een bevlogen en bewogen
toekomstige imker en propagandist voor het wel en wee van bijen en hun leefomgeving.
Ik hoop dat het aantal forumleden dat aan jou medewerking gaat geven,
zal groeien. Abejas-árbor :b10:

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » di 03 apr 2018, 12:31

bee-tree schreef:Pas nu las ik dit bericht van je .Wat je boos noemt Mark. Komt streng over als boos ?
Straks zal ik het 5 regelig PB (=persoonlijk bericht) nog eens doorlezen.
De lezer is misschien nieuwsgierig naar de inhoud. Het komt er op neer dat
ik m'n medewerking aan het afstudeerproject had opgezegd om redenen
van redactionele aard (citeermankement, het ontbreken van een ondertekening,
de onduidelijkheid voor de lezer tot wie je je richtte in het bericht van 30 maart).

Ik herroep m'n opzegging, nu jij je ontwikkelt tot een bevlogen en bewogen
toekomstige imker en propagandist voor het wel en wee van bijen en hun leefomgeving.
Ik hoop dat het aantal forumleden dat aan jou medewerking gaat geven,
zal groeien. Abejas-árbor :b10:
Hallo bee-tree

Boos was inderdaad niet goed geformuleerd. Ik bedoelde er eigenlijk alleen mee te zeggen dat het niet mijn bedoeling was om ook maar iemand in dit forum te beledigen of een naar gevoel te geven. Dit omdat ik erg veel respect heb voor dit forum en de community.

Ik snap dat de manier waarop ik eerst te werk ging als vervelend kan worden opgevat. Dit had ook veel te maken met mijn onwetendheid over de werking van dit forum.
Ik ben erg voorzichtig in schrijven op forums en het geven van mijn gegevens. Dit omdat je maar nooit weet bij wie het terecht komt. Ook al is het inmiddels duidelijk dat dit forum bestaat uit mensen die echt liefde voor het vak hebben en hier geen andere bedoelingen bij hebben.

Ik zou het geweldig vinden als ik in de toekomst kan functioneren als imker en propagandist in naam van het welzijn van de bij (en naar mijn mening de gehele natuur) Dit zal ik uiteraard wel doen door mensen te inspireren en te informeren in plaats van te indoctrineren zoals propaganda een grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis.
Voor mij zou het prachtig zijn als mijn idee blijkt te werken en er op die manier meerdere van dit soort tuinen zouden kunnen worden geplaatst. Dit omdat dit voordelen heeft voor zowel de mens als de natuur en natuurlijk de bij.
Mijn doelen
- mijn examens halen
- mijn steentje bijdragen aan het verbeteren en behouden van de natuur (de natuur kan prima zonder de mens, de mens niet zonder de natuur)

dit gaat ondertussen niet meer over het onderwerp maar voor 1 bericht moet dit toch even kunnen. Toch lijkt dit mij een nuttig bericht. Dit omdat mensen kunnen lezen waarom ik dit project eigenlijk doe. En dat mensen dus niet het gevoel krijgen dat er niks met hun nuttige informatie en antwoorden wordt gedaan. Alle informatie is waardevol en kan een nieuw inzicht geven in het realiseren en tot succes brengen van dit project.

groetjes, Mark

Bijenonderzoek
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 12:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): honingbij
Contacteer:

Re: Onderzoek naar honingbijen.

Bericht door Bijenonderzoek » ma 23 apr 2018, 10:28

Beste Imkers,

Het is een tijdje geleden sinds ik contact met jullie op heb gezocht.
Dit omdat mijn project ondertussen enorm veel vorm heeft aangenomen. Ik heb ervoor gekozen om een drachtplanten volkstuin te ontwerpen waarin drachtplanten groeien die voedsel bieden tijdens de maanden dat de wilde bijen het zwaar hebben. Ook heb ik verschillende ontwerpen gemaakt van bijenhotels die aantrekkelijk zijn voor de specifieke wilde bijen soorten die in mijn gebied voorkomen. Hierbij heb ik het houden van honingbijen buiten beschouwing gelaten omdat de kans dat een verwilderde populatie het zal overleven erg klein is en het project hierdoor snel veel te ingewikkeld werd.

Mijn project heeft mede door jullie inkijk en jullie informatie een enorme stap vooruit gemaakt. Vandaag de dag zijn er vanuit verschillende natuur organisaties en projectontwikkelaars zeer positieve reacties gekomen over mijn project. !!!!

Ik wil jullie allemaal graag bedanken voor jullie hulp !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten