Bijen laten zwermen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Erick » zo 13 mei 2018, 20:10

top-bar-hive en Einraumbeute/Golden hive zijn toch ook kunstmatig gemaakte onderkomens voor bijen net als alle ander kasten en korven die imkers door jaren hebben gebruikt?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 20:59

Erick schreef:top-bar-hive en Einraumbeute/Golden hive zijn toch ook kunstmatig gemaakte onderkomens voor bijen net als alle ander kasten en korven die imkers door jaren hebben gebruikt?
Het ligt er denk ik aan hoe je een natuurlijke kast definieert. Het is iets wat wij mensen maken, maar misschien zien zij een kast met 1 ruimte en geen kunstraat of ijzerdraad als een natuurlijke kast. Maar ik ben het met je eens dat het wat ongelukkig en onduidelijk geformuleerd is.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door ErikS » zo 13 mei 2018, 21:39

EstherB schreef:Dit is een quote van de stichting die de cursus geeft en lijkt me de beweeg redenen goed te verwoorden.
De bijen hebben met allerhande pathoghenen(ziekteverwekkers) te kampen. Zo is er de bijvoorbeeld de Varroa mijt waaraan onze Europeese honingbij zich nog niet heeft kunnen aanpassen. Door bijen op een natuurlijke manier te houden willen we hun immuunsysteem sterken, met lokale bijen werken wiens genen al duizenden jaren hebben kunnen evolueren naar de lokale omstandigheden en een natuurlijke selectie toestaan. In tegenstelling tot het houden van gekweekte, raszuivere bijen, parasieten te bestrijden met middelen die ook de bijen kunnen schaden, de natuurlijke driften van bijenvolken te beperken en ons te richten op de honingopbrengst van de bijen. We houden dus echt bijen voor de bijen en de toekomst van de bestuiving, niet de honingopbrengst.
Daarom houden we zelf bijen in natuurlijke bijenkasten, trainen we ook in de stad mensen in het houden van bijen op een natuurlijke manier zodat er in de toekomst meer natuurlijke imkers zijn en geven we bedrijven en organisaties de mogelijkheid een natuurlijk bijenvolk te adopteren zodat meer bijenvolken in natuurlijke bijenkasten kunnen leven en verzorgd worden door goed opgeleide natuurlijke imkers. Bedrijven en organisaties kunnen zelf de opleiding van een natuurlijke imker sponsoren.
Ik vraag me alleen dus af of dit goed mogelijk is in de stad als niet iedereen op dezelfde manier imkert. Lijkt me eigenlijk alleen mogelijk in een afgelegen bijenpopulatie waar je natuurlijke selectie zijn beloop geeft.
exact. alleen al de opmerking over "bijen werken wiens genen al duizenden jaren hebben kunnen evolueren naar de lokale omstandigheden ". In de stad heb je een omgeving die er pas sinds tientallen jaren is en elk decennium weer anders is. Aanpassing en evolutie is dan een waanidee.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door jossmits » ma 14 mei 2018, 09:06

Sinds ik in Frankrijk woon laat ik mijn bijen zwermen. Hier kan dat, mijn dichtstbijzijnde buur woont op ongeveer 1 km. Ik zou het dus zeker niet aanraden midden in de stad.
Ik laat ze zwermen omdat ik het gewoon heel mooi vind.
Hier komen ook relatief veel "wilde" volken voor. In mijn dorp van ongeveer 4 km2, heb ik er minstens 10 gevonden. En deze volken overleven jaar na jaar, zonder behandeling tegen varroa of andere ingrepen door een imker. Als voorbeeld: ik ben vorige week geroepen bij een volk in een "regard", dat is een soort putje om het functioneren van de riolering te kunnen controleren. Dit putje is ca 30cm bij 30 cm en 1,20 mtr diep. Volgens de (nederlandse) eigenaar van het huis zit dit volk er al minstens een jaar of 6. Het is nu een uitdaging om het eruit te krijgen; je kunt er niet goed bij. Inmiddels heb ik er een element van een warre-kast opgezet. Ik hoop dat ze daar honing in gaan opslaan en het broed langzaam naar boven komt zodat ik later dit jaar of begin volgend jaar het volk er compleet uit kan krijgen. Van de eigenaar van het huis mag ik er net zo lang over doen als nodig is. Het volk stoort hem niet al te veel, het is alleen net iets te dicht bij zijn huis en zijn zwembad.
Ik heb wel vaker zwermen van deze "wilde" volken geschept. Zij hebben zeker varroa, maar wel verrassend weinig. Ik denk dat zij toch in zekere zin de varroa achterlaten. In de eerste plaats zit het grootste deel van de varroa in het broed, dat komt dus zeker niet mee. Dan komt maar een deel van het volk met de zwerm mee (30%?) en ten slotte sluit ik niet uit dat de meest fitte bijen met de zwerm mee komen en dat zijn zeker niet de bijen met een varroa op de rug of met DWV.
Als je een zwerm tegenkomt van een "wild" volk dan moet je maar eens de varroa tellen die na de behandeling met oxaal vallen.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 mei 2018, 09:58

Goed verhaal Jos! Als ik "buiten" zou wonen liet ik ook mijn bijenvolken zwermen. Als je hier in regio's NL bijenhoud kun je beslist niet vrijheid blijheid propageren "laat maar zwermen". Andere imkers moeten dit dan opknappen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Fish » ma 14 mei 2018, 12:25

Hoe verwacht zij de zwermen te vangen? Het natuurlijk imkeren propageert het zo min mogelijk verstoren van het bijenvolk en hiermee dus weinig inspecties, wat het bepalen van het moment van zwermen niet ten goede komt. Bij een zwermmelding in mijn omgeving staat direct een rij mensen klaar die graag bijen voor niets willen, in Amsterdam zal dat niet anders zijn en zullen de zwermen net zo rap "gepikt" worden. Of hebben jullie gezamenlijk een gedragscode opgesteld omtrent het zwermen?

Zonder behandeling zal de mijt al snel de overhand krijgen, al zal een natuurlijk imker de middelen niet hebben om deze diagnose te stellen. Misschien is het een oplossing om na een jaar samen een poedersuiker mijttelling doen, om de effectiviteit van de imkermethode vast te stellen.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » ma 14 mei 2018, 13:23

Het lijkt me duidelijk dat er veel bezwaren zijn voor het laten zwermen in de stad. Ik durf niet te antwoorden hoe ze dit precies voor zich ziet, maar volgens mij is dit in die cursus behandelt. We hebben straks in het totaal twee volken op het terrein (als alles doorgaat). Iets verder op zitten meerdere andere volken in een tuincomplex. Ik zal nog een update geven na onze volgende ontmoeting.

Ik geloof dat de methode van zowel de cursus als deze imker op wel bedoelde (maar te idealistische) grond gebaseerd is. De motieven lijken me dus zuiver met als doel het welzijn en de respect voor de bij. Maar het zou heel goed kunnen dat ondanks de intentie, het tegenovergestelde resultaat wordt behaald (ziektes en stress met zwerm scheppen). Ik blijf het wel lastig vinden hier een definitief oordeel over te vellen (ik ben zelf ook nog veel aan het leren).

Zoals is al eerder zij respecteer ik haar keuze, maar zal deze wel in gesprekken ter discussie stellen. Als ze bij haar standpunt blijft zullen we moeten afwachten hoe het loopt.

In ieder geval bedankt voor al de gedeelde kennis en ervaringen. Ik zal het meenemen in mijn vervolg gesprek.

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door agnita » wo 16 mei 2018, 17:17

Ik zit nu in mijn 3e jaar, heb een kast op de volkstuin, rondom bos, heemtuin, pluktuin, land. En ik verheug me nu al op het zwermen. Vorig jaar was prachtig en met een aantal tuinders hebben we exodus bewonderd. Voor de kast is alleen een veld met nog lage boompjes en struikjes, scheppen was een makkie en ook een paar nazwermen vlogen allemaal naar hetzelfde struikje. Ik heb een tbh (2 nu) en het is prachtig om te zien hoe ze zelf nieuwe raten maken, in een mooie witachtige kleur. Ik behandel niet. Honing krijg ik alleen als er over is, die smaakt vast extra lekker :P
Mijn bijtjes staan in het walhalla en dat heeft natuurlijk niet iedereen. Het blijft zoeken. Als je tevreden kunt zijn met wat honing voor jezelf, zou ik zeggen ga voor zo natuurlijk mogelijk, en doe aanpassingen waar noodzakelijk. Kijk eens op biobees.com, er ging een wereld voor mij open.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » wo 16 mei 2018, 22:27

Net weer een gesprek gehad, we zijn het niet eens geworden helaas.

Aangezien ze pas op zijn vroegst volgende week zelf met een zwerm start, denkt ze niet meer dit jaar een zwerm van haar eigen volk te krijgen (hopelijk komt dit uit). Het besluit van wel of niet laten zwermen is dus uitgesteld naar het volgende jaar...

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door ErikS » do 17 mei 2018, 07:41

ok, het ligt aan de grootte van de zwerm maar eerste zwermen zijn waarschijnlijk al geweest, dat zijn de grootste. Kan zeker lukken en ook veel ruimte geven. Hoor graag hoe het verder verloopt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten