Bijen laten zwermen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 13:34

Hallo,

Bij mij op de bijenstandplaats komt een nieuwe (beginnende) imker te staan, die haar bijen natuurlijk imkert.
Ze geeft haar bijen eigenlijk alleen de ruimte (geen behandeling, geen honing oogst) en laat de bijen zwermen die ze dan zelf schept.

Nu wist ik dat sommige imkers de bijen lieten zwermen, maar ik dacht dat dit weinig voorkwam en eigenlijk alleen in landelijk gelegen gebieden kon en niet midden in Amsterdam. (Bij mijn cursus was het vanzelfsprekend om een kunstzwerm te maken en het leek me ook het beste naast een woonwijk)

Het is nieuw voor mij en ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaring van anderen? Ik kan me voorstellen dat het voor de bijen zelf natuurlijker (en beter?) is.

Alvast bedankt!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door ErikS » zo 13 mei 2018, 14:06

Tsja, waarschijnlijk gaat er reactie komen maar....
Ik ben gewoon tegen laten zwermen, zeker in de stad.

Voorbeeld. Ik heb afgelopen woensdag een zwerm geschept in eindhoven.
hing op een terras bij mensen achter, leuk bij de terrastafel. waar mensen zitten.
In een boom op lastige plaats bleek later, bijen zaten tussen allerlei hout waarmee de boom was geleid.
Gevolg, grote zwerm geschept maar bijen achter gebleven. Niet gezien omdat ik vanaf half 9 tot kwart over 11 ermee bezig ben geweest en het was donker, met zaklampen hebben we de andere bijen niet gezien.

bleken dus daags erna enkele duizenden bijen te zijn.
gelukkig kon een collega imker komen om die bijen te scheppen. grotendeels gelukt maar ze zijn nog een keer terug moeten komen voor de laatste tros die er weer hing te scheppen. Uiteindelijk is de huiseigenaar met de spuit achter de bijen aangegaan om ze weg te krijgen.

En aanvliegen op lastige plaatsen is onvermijdelijk in de stad, drama voor de bewoners die overvallen worden door de zwerm. een imker moet komen om te scheppen als dit al mogelijk is, soms gewoon gevaarlijk of bijen zitten in een spleet of onder een dak. En er blijven bijen achter als je niet kunt wachten tot donker de eerste dag. Niet doen als het welzijn van bijen belangrijk voor je is.

Over niet behandelen op een gemeenschappelijke standplaats, a-sociaal. De kans op verspreiden van ziektes of varroa is groot en andere imkers zijn hiervan de dupe.

Grtz,

Erik.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 15:23

ErikS schreef:Tsja, waarschijnlijk gaat er reactie komen maar....
Ik ben gewoon tegen laten zwermen, zeker in de stad.

Voorbeeld. Ik heb afgelopen woensdag een zwerm geschept in eindhoven.
hing op een terras bij mensen achter, leuk bij de terrastafel. waar mensen zitten.
In een boom op lastige plaats bleek later, bijen zaten tussen allerlei hout waarmee de boom was geleid.
Gevolg, grote zwerm geschept maar bijen achter gebleven. Niet gezien omdat ik vanaf half 9 tot kwart over 11 ermee bezig ben geweest en het was donker, met zaklampen hebben we de andere bijen niet gezien.

bleken dus daags erna enkele duizenden bijen te zijn.
gelukkig kon een collega imker komen om die bijen te scheppen. grotendeels gelukt maar ze zijn nog een keer terug moeten komen voor de laatste tros die er weer hing te scheppen. Uiteindelijk is de huiseigenaar met de spuit achter de bijen aangegaan om ze weg te krijgen.

En aanvliegen op lastige plaatsen is onvermijdelijk in de stad, drama voor de bewoners die overvallen worden door de zwerm. een imker moet komen om te scheppen als dit al mogelijk is, soms gewoon gevaarlijk of bijen zitten in een spleet of onder een dak. En er blijven bijen achter als je niet kunt wachten tot donker de eerste dag. Niet doen als het welzijn van bijen belangrijk voor je is.

Over niet behandelen op een gemeenschappelijke standplaats, a-sociaal. De kans op verspreiden van ziektes of varroa is groot en andere imkers zijn hiervan de dupe.

Grtz,

Erik.
Bedankt voor je reactie, ik had er zelf ook mijn twijfels over (overweeg het zelf ook niet) maar aangezien ik er niks van afwist en zij erg enthousiast was hierover vroeg ik me af hoe anderen hier naar kijken. We zullen zien hoe het zal gaan, hopelijk zal het goed gaan.

Ik behandel zelf wel, dus het is een beetje jammer voor mij. Maar ik respecteer haar keuze voor natuurlijk imkeren, ze heeft deze methode op een cursus (in Amsterdam) geleerd dus ik heb er wel vertrouwen in.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 mei 2018, 17:29

Begrijp ik er uit dat men in Amsterdam een cursus geeft om bijen te houden als wilde dieren en verder niets? - een kijkimker?

Dit kan alleen in welvaart. :think:

Verder is het verbazing wekkend dat nog steeds in bepaalde kringen gedacht wordt dat bij het zwermen de varroa niet meekomt of afvalt.
Nu kan uit eigenervaring melden dat een zwerm soms aardig varroa bevat. (oxaal druppelen)
Ik vang na meldingen zwermen van imkers of kijkimkers, die zwermen worden behandeld met oxaal.
Wat is nu de rede dat "natuurlijk" bijenhouden? Andere hebben er soms veel last van en het is geen reclame voor de bijenteelt.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door A.A. Staals » zo 13 mei 2018, 17:34

Vallen vanzelf af. :whistle:

ad staals

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 17:44

Hans van der Post. schreef:Begrijp ik er uit dat men in Amsterdam een cursus geeft om bijen te houden als wilde dieren en verder niets?
Het gaat om een cursus bij deze stichting:

http://wellbeeing.org/nl/welkom-bij-sti ... ellbeeing/

Dit is niet de cursus van de Amsterdamse Vereniging tot Bevordering van de Bijenteelt (AVBB), deze heb ik gevolgd.

Ik heb niet het idee dat wordt gedacht dat de mijten eraf vallen, maar volgens mij gaat het om het idee van het aanpassingsvermogen en natuurlijke selectie van de bijen. Dit laatste lijkt me alleen slecht mogelijk in een stad als Amsterdam waar zoveel verschillende bijenvolken worden gehouden (en rassen voortkomen die kunstmatig worden geselecteerd). Jouw jonge moer hoeft dus niet een 'sterke' dar tegen te komen die al door gevelouteerd is op het niet behandelen van de varroa mijt.

Ik vind het moeilijk om haar kant de verdedigen want we hebben slechts een eerste kennismaking gehad. Ik wil haar positie dus niet verder uiteenzetten, want dan doe ik haar geen recht aan.

Ik ben puur geïnteresseerd in positieve/negatieve ervaringen van natuurlijk laten zwermen (al dan niet in de bebouwde kom)
Laatst gewijzigd door EstherB op zo 13 mei 2018, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 17:47

Dit is een quote van de stichting die de cursus geeft en lijkt me de beweeg redenen goed te verwoorden.
De bijen hebben met allerhande pathoghenen(ziekteverwekkers) te kampen. Zo is er de bijvoorbeeld de Varroa mijt waaraan onze Europeese honingbij zich nog niet heeft kunnen aanpassen. Door bijen op een natuurlijke manier te houden willen we hun immuunsysteem sterken, met lokale bijen werken wiens genen al duizenden jaren hebben kunnen evolueren naar de lokale omstandigheden en een natuurlijke selectie toestaan. In tegenstelling tot het houden van gekweekte, raszuivere bijen, parasieten te bestrijden met middelen die ook de bijen kunnen schaden, de natuurlijke driften van bijenvolken te beperken en ons te richten op de honingopbrengst van de bijen. We houden dus echt bijen voor de bijen en de toekomst van de bestuiving, niet de honingopbrengst.
Daarom houden we zelf bijen in natuurlijke bijenkasten, trainen we ook in de stad mensen in het houden van bijen op een natuurlijke manier zodat er in de toekomst meer natuurlijke imkers zijn en geven we bedrijven en organisaties de mogelijkheid een natuurlijk bijenvolk te adopteren zodat meer bijenvolken in natuurlijke bijenkasten kunnen leven en verzorgd worden door goed opgeleide natuurlijke imkers. Bedrijven en organisaties kunnen zelf de opleiding van een natuurlijke imker sponsoren.
Ik vraag me alleen dus af of dit goed mogelijk is in de stad als niet iedereen op dezelfde manier imkert. Lijkt me eigenlijk alleen mogelijk in een afgelegen bijenpopulatie waar je natuurlijke selectie zijn beloop geeft.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 19:08

Bedankt voor alle reacties, mijn eigen twijfels hierover zijn bevestigd. Mochten er nog positieve kanten zijn of nuances op het bovenstaande zijn dan hoor ik het graag.

Op mijn volgende ontmoeting zal ik haar nogmaals hierover doorvragen, maar ik heb de indruk dat ze dit zonder twijfel wil gaan doen. Ik hoop dan maar dat het allemaal mee zal vallen en dat er niet iets gebeurt waardoor alle bijen (incl. mijn volk) van het terrein af moeten.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Erick » zo 13 mei 2018, 19:55

EstherB schreef:
...............Daarom houden we zelf bijen in natuurlijke bijenkasten..................
:hand: "natuurlijke bijenkasten" wat moet ik mij daarbij voorstellen, :think: een holle boom of een rotsspleet in de tuin? :whistle:

Ik heb dus een bezoekje gebracht aan de site en het volgende gelezen:
Praktische Training: Natuurlijk (Stads-) Imkeren
De volgende jaarlijkse praktische imkertraining Natuurlijk (Stads-) Imkeren voor Beginners start 9 April 2018. De cursus is gebaseerd op de uitgangspunten van biodynamisch imkeren en toegepast op het zo natuurlijk mogelijk houden van bijen (in de stad).
Je volgt de bijen in hun natuurlijke ontwikkeling vanaf de lente tot aan de winter. Hierbij wordt gewerkt met verschillende bijenvolken in verschillende natuurlijke kasten (top-bar-hive en Einraumbeute/Golden hive).
Bron: http://wellbeeing.org/nl/beekeepingnl/

top-bar-hive en Einraumbeute/Golden hive zijn toch ook kunstmatig gemaakte onderkomens voor bijen net als alle ander kasten en korven die imkers door jaren hebben gebruikt?
Laatst gewijzigd door Erick op zo 13 mei 2018, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 13 mei 2018, 20:02

Erick schreef:
EstherB schreef:
...............Daarom houden we zelf bijen in natuurlijke bijenkasten..................
:hand: "natuurlijke bijenkasten" wat moet ik mij daarbij voorstellen, :think: een holle boom of een rotsspleet in de tuin? :whistle:
Ik heb begrepen dat ze met TBH's werken en ik geloof Mellifera Einraumbeutes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten