Zeer donkere honing

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Honing
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 19:22
Locatie: Halen (België)
Contacteer:

Zeer donkere honing

Bericht door Honing » wo 25 jul 2018, 19:37

Dag allemaal,

Ik ben zelf geen imker maar een familielid die in de Balkanbossen (Bulgarije) woond heeft zelf bijenkorven en vind in de bossen ook bijennesten waar hij honing eruit haalt en de bijen verplaatst in zijn korven.
Nu heb ik van hem dit jaar ander soort honing als alle andere gekregen.
Ze zijn nl. zeer donker van kleur ( bijna zwart).
Hij vertelde mij dat dit bij hem 1x om de 10 jaar of zo voorkomt en weet zelf ook niet hoe dit komt.
Hij zou dit zelf ook willen weten omdat dit honing ongelooflijk lekker is (andere van hem ook wel hoor maar dit is niveau apart).
Het is niet dat hij zijn korven bepaalde plaatsen zet waar bepaalde bloemen of bomen zijn.
Het is gewoon beschermd natuur daar waar je zeker een uur moet rijden voor de volgende kleine stadje.
Weet iemand hier antwoord op?

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door Matthijs » wo 25 jul 2018, 21:45

Luizenhoning is vaak donker. Wordt door de bijen verzameld van de honingdauw welke afgescheiden wordt door de luizen. Bos- of waldhoning is ook zo donker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 25 jul 2018, 22:14

Honing schreef:Weet iemand hier antwoord op?
Zou zeggen kom met een potje zaterdag 4 augustus naar de Markt van Melk en Honing in Zuidlaren.
Daar zijn keurmeesters van het Bijkersgilde en die kunnen dan kijken, meten en proeven.
En je dan wellicht vertellen wat de herkomst van jullie honing kan wezen.

Willen ze vast wel doen, zijn altijd nieuwsgierig naar BIJzondere honing :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Honing
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 19:22
Locatie: Halen (België)
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door Honing » do 26 jul 2018, 07:04

gerard.b.w.vos schreef:
Honing schreef:Weet iemand hier antwoord op?
Zou zeggen kom met een potje zaterdag 4 augustus naar de Markt van Melk en Honing in Zuidlaren.
Daar zijn keurmeesters van het Bijkersgilde en die kunnen dan kijken, meten en proeven.
En je dan wellicht vertellen wat de herkomst van jullie honing kan wezen.

Willen ze vast wel doen, zijn altijd nieuwsgierig naar BIJzondere honing :D

Ik had heel graag gekomen maar heb juist die dag een vrijgezellenfeestje. Is er op een ander dag ergens anders zo'n markt of waar ik ergens gewoon naartoe kan om te laten testen?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door oldtimer » do 26 jul 2018, 09:26

Kijk hier maar eens, dan hoef je misschien niet naar de keuring.

Luishoning is feitelijk niet het juiste woord, het klinkt ook wat afstotend, het wordt ook wel Dauwhoning genoemd.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... dauwhoning
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door perk » do 26 jul 2018, 10:54

ik heb dat ook hier, de honing was zeer stroperig en donker.

Daar ik de laatste maanden wat bijgevoerd had, dacht ik dit terug te geven aan de bijen voor de winter.
Nu lees ik op Imkerpedia dat je meer risico op ziekte hebt met deze honing?

Is dat ook de ervaring hier? Het lijkt me nogal onvermijdelijk want met de bossen hier rond mij gaan ze toch dit soort honing gaan verzamelen de komende tijd.

Patrick

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door Fish » do 26 jul 2018, 11:47

Het is minder geschikt als wintervoer. Met de zoekfunctie op het forum kan je veel informatie vinden, bijvoorbeeld hier.

Honing
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 19:22
Locatie: Halen (België)
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door Honing » do 26 jul 2018, 11:52

Hierbij ook foto
IMG_20180726_124854.jpg

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door gerard.b.w.vos » do 26 jul 2018, 17:02

Ter Info:

Honingdauwhoning.
Er is honing en honingdauwhoning. Wat zijn de verschillen?
Het honingbesluit vermeld twee soorten honing, nl florale-honing bereid uit bloemennectar en honing van insecten, ofwel, “afscheidingsproducten van levende plantendelen of uitscheidingsproducten van plantensapzuigende insecten”.
Hoofdzakelijk de luis consumeert het sap van bladen voor hun noodzakelijke proteïnen. Het sap bestaat vooral uit water en suiker met slechts een 1 a 2% proteïne. De luis moet dus zeer veel verwerken om voldoende proteïnen binnen te krijgen en wat overblijft wordt dus door de luis uitgescheiden. Juist! Luizenpoep! Eind juni was de onder begroeiing van struiken en begroeiing geheel bedekt met die kleverige substantie. Luizen waren op dat moment echt talrijk in de tuin(en) aanwezig. De uitgescheiden vloeistof verdampt snel en de bijen verzamelen dat in hoofdzaak in de ochtend en de avond. Planten die het produceren zijn vooral bomen, zoals o.a. Linde, Wilg, walnoot en kastanje. De bijen verwerken het dan verder als normale nectar waardoor er een mix ontstaat. Het verkrijgen van deze honing is zeer afhankelijk van klimaat en weersgesteldheid. Wordt er zeer veel verzameld dan mogen we spreken van Honingdauwhoning.
Een honingsoort die in ons gebied zelden voorkomt maar afgelopen jaar op veel plaatsen werd geoogst. De honing is zeer donker van kleur, dikker, en smaakt minder zoet met een kruid-, schors- en aard- achtige nasmaak. Kristallisatie treed ook bijna niet op.
De honing is zeer rijk aan mineralen zoals ijzer, aminozuren en oligo-elementen – dat zijn o.a. magnesium, zink, fosfor, kobalt en zwavel de z.g sporenelementen. Hierdoor heeft deze honing ook een hoog antioxidant gehalte en is daardoor zeer geliefd door sporters en zou een goede werking hebben op het zenuwstelsel en hersenactiviteiten. Het werkt minder snel dan bij een hoger glucosegehalte van florale honing.
Maar hoe weet je nu of je geoogste honing ook echt honingdauwhoning genoemd mag worden? Dat kan je meten en onderzoeken.
pH waarde ligt tussen de 4,5 en 5 en de elektrische geleiding is hoog n.l tussen de 1100 en 1600 µS/cm. Ook de rotatie is een indicatie alsmede pollenoverzicht en peroxide activiteit.
Door het hoge minerale gehalte en reststoffen is het ongeschikt om de bijen hierop te laten overwinteren.
Gaan we de honing van zeer dichtbij bekijken dan zien we onder de microscoop een geheel ander beeld dan bij florale honing. In deze honing komen schimmelsporen voor als ketens. Deze honingdauwgisten veroorzaken geen gisting van de honing maar behoren tot de suikertolerante gisten en lijken op Nosema-sporen. Verder zien we veel calciumoxalaatgruis. Deze bijzonderheden zijn in florale honingen niet of zelden aanwezig en duiden dus op honingdauwhoning.
image079.png
honinggisten en oxalaatgruis
image079.png (253.15 KiB) 7640 keer bekeken
Peroxidegehalte is bovengemiddeld met 25microgram/gram/uur. En na 8 uur loopt dit op tot de gemeten waarde 125. Bij florale honing neemt deze waarde altijd af na een uur.
Rotatie of draaiing van florale honing is linksdraaiend en te meten met een polarimeter of met polarisatiefilters. Honingdauwhoning heeft een positieve of rechtsdraaiende rotatie.
In Duitsland en Frankrijk is deze honing zeer gewild en worden er flinke prijzen voor gevraagd. Zoekend op het WWW zie je ook hier bedragen staan van €10,00 voor een flacon van 450gram. De honing is hier onbekend maar bij het proeven van de consument valt de uiteindelijke keuze toch vaak op honingdauwhoning dan op bloemenhoning. Komt het door het klimaat dat we dat nu konden oogsten? Misschien moeten we weer vele jaren wachten tot we deze BIJzondere honing hier weer van onze bijen kunnen verwachten.
Foto van gisten en tekst; Gerard Vos

(geplaatst in Informatiegids Imkers Ruinen 2015-2016 http://www.ruinerimkers.nl/)

Meting en test zullen dus uitwijzen welke kwaliteit je honing zal hebben :o
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Icemen4
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 20:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Midlum
Contacteer:

Re: Zeer donkere honing

Bericht door Icemen4 » do 26 jul 2018, 20:55

gerard.b.w.vos schreef:
Honing schreef:Weet iemand hier antwoord op?
Zou zeggen kom met een potje zaterdag 4 augustus naar de Markt van Melk en Honing in Zuidlaren.
hoe groot moet/mag dat potje honing zijn en kan ik er gewoon mijn etikette op plakken??
Ben erg benieuwd wat ze van mijn honing vinden!!?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten