augustus, de maand van zelfverwijten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

augustus, de maand van zelfverwijten

Bericht door nyckle » zo 26 aug 2018, 10:55

Volgens Het bijenboek van Joh. A. Joustra (1928), de maand van zelfverwijten en had ik maar dit of had ik maar dat.

Hoe zit dat bij jullie?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: augustus, de maand van zelfverwijten

Bericht door crunx » zo 26 aug 2018, 17:43

Volgens mij heet dat mid-life crisis.
Komt met de jaren.....

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: augustus, de maand van zelfverwijten

Bericht door oldtimer » zo 26 aug 2018, 22:31

Zelfverwijten zou ik het niet willen noemen. Je hebt allemaal wel eens dat je denkt, dit had ik anders moeten doen.
Stomme streken halen we ook allemaal uit in het leven, dus ook bij het Imkeren.
Alexander (Lex)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: augustus, de maand van zelfverwijten

Bericht door Hans » ma 27 aug 2018, 08:50

Ik heb 15 volken en imker nu zelf 10 jaar. Ik was zo op zwermen gericht dat ik van twee volken met moercellen een aflegger heb gemaakt. Achteraf bleek het om een wissel te gaan in beide gevallen. In beide zesramers is de koningin alsnog vervangen. Het bedrieglijke was dat er ook cellen aan de onderzijde van de raat zaten, maar niet door de hele kast.
Achteraf heeft er dus geen een volk gezwermd. Nooit eerder meegemaakt. Je leert nog ieder jaar. Ik had dus eigenlijk beter niets gedaan. Niet moeten ingrijpen.

Bomans heeft wel eens gezegd dat je alleen echt genieten kunt als je de kunst verstaat helemaal in het moment op te gaan. Dat lukt mij alleen met de bijen. Als ik met ze bezig ben denk ik niet aan gisteren of morgen.

Verder zit ik met een volk, een zwerm die ik vorig jaar schepte, die maar niet gedijen wil. Het blijft kwakkelen. Ik vermoed sjoemelwas, omdat ze sommige ramen niet uitbouwen, ook niet na vervanging. Maar andere volken bouwen van dezelfde partij wel goed uit. Ik zou wensen te weten wat ik anders bij hen had kunnen doen. Ja koningin vervangen.... maar ik wil graag weten wat er is om juist dat op te lossen. Vaak lukt me dat en dat is een van de leukste dingen van het bijenhouden.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: augustus, de maand van zelfverwijten

Bericht door E slegh » ma 27 aug 2018, 20:23

In het beste geval zou je augustus ook de maand van het opgelucht ademhalen kunnen noemen. Mijn nieuwe moeren zijn allemaal lekker aan de leg en inwinteren lijkt goed te gaan op springbalsemien. Vorig jaar was het in mijn geval wel anders hoor, dus ik ben even heel opgelucht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten