Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » ma 24 sep 2018, 14:54

Astrid Schoots schreef:@Tieme, Bee-tree e.a.
... misschien leuk om nog even inhoudelijk te reageren op het super-onderzoek van Tom Seeley...
En inderdaad, superbij is een raar woord.
Astrid
Het lijkt mij heel sterk, dat een honingbij zich in 30 jaar kan evalueren naar een ander poetsgedrag.
En over welke varroa wordt er gesproken?

http://edepot.wur.nl/151900

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Astrid Schoots » ma 24 sep 2018, 17:16

Daar gaan we weer, Nyckle lees even de bijgesloten links,
en kom niet met oude brochures van 2010.
De inzichten van de makers zijn inmiddels veel verder,
ook van bijv Blacquiere.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » ma 24 sep 2018, 17:43

Astrid Schoots schreef:Daar gaan we weer, Nyckle lees even de bijgesloten links,
en kom niet met oude brochures van 2010.
De inzichten van de makers zijn inmiddels veel verder,
ook van bijv Blacquiere.
Verwacht je ook dat de metselbij over 60 jaar kolonies gaat stichten, omdat de honingbij hen het leven zo zuur maakt?

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » ma 24 sep 2018, 19:51

Hoewel je het sarcastisch bedoelde zit er wel degelijk een kern van waarheid in wat jij in jouw laatste post schreef, Nyckle.

In één enkel nestblok nemen zo'n 5.000 metselbijen (Osmia cornuta en/of Osmia bicornis) hun intrek waar ze gezamenlijk zo'n 45.000 netcellen bouwen.
Hoewel elke metselbij (v) voor het eigen nageslacht zorgt, en ze dus ook geen koningin hebben, vormen ze wel degelijk een (soort van) kolonie....

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door jossmits » di 25 sep 2018, 08:36

@ Nyckle
Het aanpassen van de honingbij aan de varroa in Arnott forest was veel minder dan 30 jaar Al in 2002 constateerde Seeley dat ze terug was in Arnott forest, dat was minder dan 20 jaar nadat de varroa daar geconstateerd was. Voorts bestaat de resistentie niet uit een beter poetsgedrag, maar uit een betere weerstand tegen de varroa (of de ziekten die met de varroa meekomen).

@ Astrid
De onderzoeken en boeken van Seeley zijn zeer lezenswaardig voor degenen die vooral in de honingbij geinteresseerd zijn en niet alleen in het imkeren.

Toen ik hier in 1993 kwam was er 1 "wild" volk in een schoorsteen. Dit volk verdween tussen 1993 en ca 2005 tneminste drie keer, telkens werd bijna onmiddelijk de schoorsteen weer in bezit genomen door een nieuw volk. sedert 2005 zit in die schoorsteen onafgebroken een volk. Ik kan je garanderen dat dit volk stikt van de varroa. Ik heb een paar jaar geleden een zwerm van geschept.
Inmiddels weet ik, zoals eerder vermeld minstens een stuk of tien van deze wilde volken te zitten.

Jos

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » di 25 sep 2018, 09:07

jossmits schreef:@ Nyckle
Het aanpassen van de honingbij aan de varroa in Arnott forest was veel minder dan 30 jaar Al in 2002 constateerde Seeley dat ze terug was in Arnott forest, dat was minder dan 20 jaar nadat de varroa daar geconstateerd was. Voorts bestaat de resistentie niet uit een beter poetsgedrag, maar uit een betere weerstand tegen de varroa (of de ziekten die met de varroa meekomen).

@ Astrid
De onderzoeken en boeken van Seeley zijn zeer lezenswaardig voor degenen die vooral in de honingbij geinteresseerd zijn en niet alleen in het imkeren.

Toen ik hier in 1993 kwam was er 1 "wild" volk in een schoorsteen. Dit volk verdween tussen 1993 en ca 2005 tneminste drie keer, telkens werd bijna onmiddelijk de schoorsteen weer in bezit genomen door een nieuw volk. sedert 2005 zit in die schoorsteen onafgebroken een volk. Ik kan je garanderen dat dit volk stikt van de varroa. Ik heb een paar jaar geleden een zwerm van geschept.
Inmiddels weet ik, zoals eerder vermeld minstens een stuk of tien van deze wilde volken te zitten.

Jos
Ik weet niet hoe lang je in Frankrijk imkert, maar dan zullen jouw bijen zo langzamerhand ook zonder behandeling tegen de varroa kunnen. Er zijn in elk geval genoeg "wilde"darren om je heen.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door jossmits » di 25 sep 2018, 11:32

Ik denk dat mijn bijen inderdaad "genetisch" overeenkomen met de wilde volken om mij heen.

Ik behandel wel (met mate) want ik wil ook graag honing. Voor mij is overleven niet genoeg. Mijn behandeling bestaat uit een behandeling van uitluiten "oude" volken. Tot voor enkele jaren met apivar, Sinds het een toelating heeft in Frankrijk Met MAQS (is mierenzuur). Zwermen van het lopende jaar behandel ik niet; ik vind dat schieten met een kanon op een mug.

Ik heb geprobeerd zwermen uit "wilde" volken niet te behandelen, maar na een jaar was de varroabelasting zo hoog dat ik een tweede winter zonder behandeling niet aandurfde.(tenslotte ben ik maar een kleine imker 8 tot 10 kasten).


Jos

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Toxiq » di 25 sep 2018, 12:59

Jaap v.Popering schreef: Mag ik eens vragen ....je boomgaard staat natuurlijk vol met zaailingen ??? want alle geënte rassen is niet meer natuurlijk . Of .....heb je deze op een onderstam welke jij zelf verkiest gezet ??
Typerend dat de ts deze vraag nou net vakkundig 'niet' beantwoord, hij voelt de bui al hangen gok ik zo

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door tomer » di 25 sep 2018, 13:31

Ik hou me er eigenlijk liever tussenuit, want er wordt blijkbaar veel gediscussiëerd gewoon om te kunnen discussiëren, ook naast de kwestie.
Dat er concurrentie tussen soorten optreed wanneer 1 bepaalde diersoort kunstmatig en in onnatuurlijk hoge aantallen wordt gehouden, lijkt mij logisch. Dat moet je niet willen ontkennen vind ik, ook niet als je al imker bent. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen imker mag worden.
Over virussen zoals DWV die door het houden van honingbijen worden overgedragen op wilde bijen (hommels) heb ik hier zelfs nog niets gelezen.
Eigenlijk zou de titel van het topic moeten zijn: Red de planeet, krijg geen kinderen!
Want door de mensheid kan je de natuur zoals je die kent in Nederland of België niet echt wildernis noemen, eerder een landbouw- of parklandschap. Honingbijen doen het met de hulp van de mens nog goed, maar veel wilde diersoorten hebben het moeilijk.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » di 25 sep 2018, 19:03

Tomer: "Dat er concurrentie tussen soorten optreed wanneer 1 bepaalde diersoort kunstmatig en in onnatuurlijk hoge aantallen wordt gehouden, lijkt mij logisch. Dat moet je niet willen ontkennen vind ik, ook niet als je al imker bent."

Dat zou je denken inderdaad.
Maar het tegendeel is waar, Tomer.
Lees maar eens terug zou ik zeggen :wink:

Toxiq: "Typerend dat de ts deze vraag nou net vakkundig 'niet' beantwoord, hij voelt de bui al hangen gok ik zo"

Wij hebben spillen staan; zeg maar een soort struikvorm op een langzaam groeiende onderstam (geënt dus inderdaad).
Maar even voor de goede orde; ik heb helemaal niets tegen imkers of het houden van Honingbijen.
Ik geloof ook niet dat ik in mijn eerdere posts iets geschreven heb waaruit die conclusie te trekken valt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten