Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door G,A3. » di 25 sep 2018, 22:55

Jos zei: Ik heb geprobeerd zwermen uit "wilde" volken niet te behandelen, maar na een jaar was de varroabelasting zo hoog dat ik een tweede winter zonder behandeling niet aandurfde.(tenslotte ben ik maar een kleine imker 8 tot 10kasten). Die angst is te vaak leidend en daardoor heeft het zolang geduurd tot dat er VHS bijen zijn, sommigen vonden het asociaal als men niet behandelde, maar de bij is nog steeds een wild insekt (dat men probeerd te temmen). G,A3.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 07:22

G,A3. schreef:Jos zei: Ik heb geprobeerd zwermen uit "wilde" volken niet te behandelen, maar na een jaar was de varroabelasting zo hoog dat ik een tweede winter zonder behandeling niet aandurfde.(tenslotte ben ik maar een kleine imker 8 tot 10kasten). Die angst is te vaak leidend en daardoor heeft het zolang geduurd tot dat er VHS bijen zijn, sommigen vonden het asociaal als men niet behandelde, maar de bij is nog steeds een wild insekt (dat men probeerd te temmen). G,A3.
De bij hoort in mijn ogen tot "wild vee" De varroa destructor is voor onze bij een vreemde indringer waar de bij geen voldoende afweer op heeft.
Als je niks doet, stort het volk na ongeveer 3 jaar in. Dan kun je zeggen: "dat is de natuurlijke gang van zaken". (hebben we weer "de natuur haar gang laten gaan de bijen leren dat poetsen nog wel eens een keer"). Ik noem dit dierenmishandeling grofweg gezegd. Je laat een potentie gezond volk creperen.

Als je hond wormen heeft, zal de gezondheid van het dier er ook niet beter op worden en is vatbaar voor verschillende zieken en zal er uiteindelijk aan dood gaan.

Een honingbij blijft een honingbij. Als imker zul je je aan haar wetten moeten houden. Doe je dat niet, dan merk je dat vroeger of later. (zet maar eens een raampjes verkeerd om in het broednest).

Het lijkt mij vreemd, dat de doorsnee imker niet betrokken zou zijn bij de solitaire bijen. Ik denk dat de meeste imkers juist betrokken zijn bij insecten. Ze geven aan hoe het met de omgeving ervoor staat. Het lijkt me dan ook vreemd, dat een imker enkel en alleen op honing uit is.

Ik denk, dat als je een volk aan het lot over laat, het snel afgelopen is met de populatie honingbijen maar ook aan de rest van de bijen. Voor een groot deel van de bevolking is een bij een steekbeest wat eng is. De tuin staat vol met tegels en in uiterste gevallen met brandnetels. :lol: (hoeveel van jullie hebben niet de melding gekregen dat er een zwerm bijen in een nestkastje is getrokken?)

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 26 sep 2018, 08:01

Nyckle: "Ik denk, dat als je een volk aan het lot over laat, het snel afgelopen is met de populatie honingbijen maar ook aan de rest van de bijen."

Ik denk dat je het aanpassingsvermogen van de soorten een beetje onderschat eerlijk gezegd.
Neem het eerder genoemde voorbeeld van het onderzoek van Seeley.
Het is een tikkeltje arrogant om te denken dat de honingbij niet zonder de mens zou kunnen.
Evolutie door natuurlijke selectie is een uiterst effectief mechanisme, Nyckle.

En waarom de wilde bij de dupe zou zijn als "we" de honingbij aan het lot zouden overlaten is mij al helemaal een raadsel.
Ik denk juist dat er dan na verloop van tijd een natuurlijk evenwicht zal ontstaan tussen honingbijen en wilde bijen en dat de honingbij er uiteindelijk sterker uit komt.
Dat is namelijk hoe evolutie door natuurlijke selectie werkt; alleen de sterkere overleven waardoor de soort o.a. ook resistenter wordt...

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 08:28

Nooit aan honingbijen beginnen. En laat huisdieren ook maar zitten. Niet naar de dokter gaan en over 10.000.000 is alles gezond.
Laatst gewijzigd door nyckle op wo 26 sep 2018, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 09:57

Astrid Schoots schreef:
Niet naar de dokter gaan en over 10.000.000 is alles gezond
@ Nyckle
Het aanpassen van de honingbij aan de varroa in Arnott forest was veel minder dan 30 jaar. Al in 2002 constateerde Seeley dat ze terug was in Arnott forest, dat was minder dan 20 jaar nadat de varroa daar geconstateerd was. Voorts bestaat de resistentie niet uit een beter poetsgedrag, maar uit een betere weerstand tegen de varroa (of de ziekten die met de varroa meekomen).
En met welke varroa heeft men daar te maken? De destructor?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » wo 26 sep 2018, 10:12

nyckle schreef: En met welke varroa heeft men daar te maken? De destructor?
In Europa is er alleen de destructor toch....
gr,
m

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 10:25

Ik loop een beetje achter. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd gesproken dat het de Varroa jacobsoni Oudemans zou zijn hier in Europa, die overgestapt zou zijn op de Europese honingbij. De honingbij was door haar gedrag niet opgewassen tegen deze parasiet.

Iedere bijenhouder stond in elk geval op tilt en op scherp.

Later hoorde ik dat het om de Varroa destructor gaat. De naam zegt het al.

Amerika heeft dus volgens jou met de Jacobsoni Oudemans te maken?
Ik denk, dat mensen die denken, dat zonder behandeling bijen het zullen redden ook denken, dat imkers in de toekomst de boom in kunnen om honing te halen. Net als zo'n 1000 jaar geleden.

Ik stam wat betreft het imkeren uit de jaren 90 vorige eeuw. Mijn eerste bijen waren van Minne Bonnema. Als reactie op de producten van Bayer is hij een Bio-groep imkeren begonnen en werd mierenzuur gebruikt.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 26 sep 2018, 13:18

Wat ik goed vind aan de bijdrage van Keijmel is dat hij oog heeft voor de invloed van het houden van honingbijen op andere bijensoorten. Dit jaar is de nieuwe Rode Lijst Bijen verschenen. De lijst is te vinden op www.bestuivers.nl/rodelijst. Vergeleken met de vorige Rode Lijst is de lijst langer geworden, meer soorten worden dus bedreigd.

Bij mij persoonlijk speelt m’n geweten op. Moet ik wel doorgaan met het houden van bijen? Ik wil niet dat door mijn toedoen andere bijensoorten verloren gaan. Ik zie in mijn omgeving dat het aantal volken in een gebied enorm kan zijn.

Ik citeer uit de Rode Lijst: “De bedreigingen van de Nederlandse bijenfauna hangen voor een belangrijk deel samen met de intensieve landbouw, die sinds halverwege de 20e eeuw het Nederlandse landschap ingrijpend heeft veranderd. Vermesting, bloemarmoede, verdroging en gebruik van bestrijdingsmiddelen hebben de grootste negatieve invloed.

Ik ben bioloog, ik ben van de waarheid van onderstaande overtuigd. Gelukkig wordt wel aangegeven dat de negatieve invloed van bijen niet de grootste oorzaak is van de problemen waarmee de wilde bijen fauna te maken heeft. Dat maakt dat ik het houden van bijen toch nog een beetje kan verkopen aan mezelf.

Onderstaande tekst is ook afkomstig uit de Rode Lijst. Het is een apart stukje over de invloed van honingbijen op de wilde bijen.

Honingbijen

De beperkte beschikbaarheid van stuifmeel en nectar veroorzaakt voedselconcurrentie tussen alle soorten bestuivende insecten. Er bestaan daarom zorgen over de mate waarin honingbijen concurreren met wilde bestuivers, zoals wilde bijen en zweefvliegen.

De honingbij wordt immers in grote volken gehouden en verzorgd door imkers, waardoor ze een bevoordeelde uitgangspositie hebben ten opzichte van wilde bestuivers.

Verschillende onderzoeksartikelen melden negatieve effecten van de aanwezigheid van honingbijen op de wilde bijenfauna. De aanwezigheid van honingbijen blijkt bijvoorbeeld de dichtheden van hommels negatief te beïnvloeden en ook invloed te hebben op hun bloemkeuze en dagactiviteit (Forup & Memmott 2005, Walther-Hellwig et al. 2006). Goulson & Sparrow (2009) toonden aan dat hommelwerksters in gebieden met honingbijen kleiner zijn dan in gebieden zonder honingbijen, wat vermoedelijk negatieve gevolgen heeft voor het reproductiesucces van de hommelkolonies. In een uitgebreid overzichtsartikel sommen Mallinger et al. (2017) op wat er bekend is over de effecten van gedomesticeerde bijen op wilde bijen. Uit dit overzicht blijkt dat de meerderheid van de studies negatieve effecten signaleert van gedomesticeerde bijen op wilde bijen. De aard en sterkte van deze effecten wisselt echter sterk.

Hoewel grote aantallen honingbijen de plaatselijke wilde bijenfauna dus nadelig kunnen beïnvloeden, is dit vergeleken met andere bedreigingen waarschijnlijk een minder bepalende factor in de achteruitgang van de Nederlandse wilde bijen. Het aantal honingbijenvolken is de afgelopen decennia gedaald, net als de diversiteit van de Nederlandse wilde bijen. Voor een deel zitten honingbijen en wilde bijen in hetzelfde schuitje: beide hebben last van de bloemarmoede in het Nederlandse landschap en mogelijk ook van gifgebruik in landbouw en stedelijk gebied. Desalniettemin is het raadzaam om de dichtheden van honingbijen plaatselijk niet te hoog te laten oplopen, zeker niet in natuurgebieden met populaties van wilde bijen van de Rode Lijst (zie paragraaf 5.2 voor meer concrete adviezen). De honingbij is van de circa 360 Nederlandse bijensoorten in grote delen van het land nog altijd de meest talrijke.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 13:34

Desalniettemin is het raadzaam om de dichtheden van honingbijen plaatselijk niet te hoog te laten oplopen, zeker niet in natuurgebieden met populaties van wilde bijen van de Rode Lijst (zie paragraaf 5.2 voor meer concrete adviezen). De honingbij is van de circa 360 Nederlandse bijensoorten in grote delen van het land nog altijd de meest talrijke.
En wat doen TBO's dan om de "wilde bijen" een boost te geven? Ze zijn vaak even arm aan bloemen dan het weiland van de boer. Een goed voorbeeld is de OVP. (Ik hoop was). Het Jakobskruiskruid doet het er wel aardig hoorde ik. Maar dat wordt dan ook niet gevreten door de grote grazers.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 26 sep 2018, 13:55

nyckle schreef: TBO's, OVP
Waar staan die afkortingen voor? Ik begrijp daarom de bijdrage niet zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten