Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 okt 2018, 21:30

Voor velen een lezenswaardig stukje ....Neem eens een kwartiertje de tijd om dit compleet te lezen .

Door o.a H Velthuis .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... iJ7affpHSl

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 07 okt 2018, 23:38

Jaap v.Popering schreef:Voor velen een lezenswaardig stukje ....Neem eens een kwartiertje de tijd om dit compleet te lezen .

Door o.a H Velthuis .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... iJ7affpHSl
Zeker interessant en lezenswaardig. In grote lijn in overeenstemming met wat in de Rode Lijst staat. Ook daarin wordt duidelijk gesteld dat concurrentie met de honingbij niet de belangrijkste oorzaak is voor de achteruitgang van onze wilde bijenfauna. Wel is wat meer duidelijkheid gekomen (het stuk waar Jaap naar verwijst komt uit 2012) over de invloed van concurrentie door honingbijen op hommels. De nuance is daarmee in mijn ogen opgeschoven in de richting dat het wel aantoonbaar een negatieve invloed kan hebben. Het artikel waar Jaap naar verwijst, staat in een nummer van Entomologische Berichten. Entomologische Berichten is een tijdschrift dat zich niet specifiek richt op bijen, maar op insecten in het algemeen. 2012 was echter het jaar van de bij. Dat gehele nummer is om die reden gewijd aan bijen. Er staat nog een artikel in dat zeer interessant is voor imkers en ook over concurrentie gaat: https://www.bijenhouders.nl/files/Heide ... ie2012.pdf. Het is van de hand van Erik van der Spek
Laatst gewijzigd door imker Marinus op ma 08 okt 2018, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Tieme » ma 08 okt 2018, 12:01

interessant artikel inderdaad.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans » di 09 okt 2018, 09:10

Het was Erik vd Spek die mij adviseerde vanuit Staatsbosbeheer over het aantal kasten per ha.

Toch vind ik de discussie honingbij vs wilde bij oneigenlijk.

Ten eerste is de afname van de honingbij alarmerend. Ik las oa dat in Frankrijk de honingopbrengst gehalveerd is.

Ten tweede zijn alle insecten in de verdrukking. De afgelopen 30 jaar met 70% terugloop.

Honingbijen compenseren met wilde bijen zal de druk verminderen, maar de enige faire conclusie is dat leefgebied teruggegeven moet worden. Ik las hier in deze draad dat nu woonwijken staan waar boomgaarden waren. Dat is tekenend voor de situatie.

Minder imkers is dan een geforceerde en eenzijdige maatregel die op lange termijn geen verbetering zal geven. De honingbij zal nog verder afnemen en als geen leefgebied terugkomt zal het met de rest van de insecten ook niet beter gaan.

Gr. Hans
Laatst gewijzigd door Hans op di 09 okt 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door szx2js » di 09 okt 2018, 11:57

Hans,
Ik deel je mening volkomen. Had al eerder melding gemaakt van zowel een forse afname van het aantal bijenvolken als van alle andere insecten. De oorzaken zijn echter verschillend. Imkers en andere insectenliefhebbers zouden elkaar moeten versterken door zich in te zetten voor meer natuur.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans » di 09 okt 2018, 13:38

Ja samen een brief opstellen oid. Iets gezamenlijks maken.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » di 09 okt 2018, 14:17

Hans schreef:Het was Erik vd Spek die mij adviseerde vanuit Staatsbosbeheer over het aantal kasten per ha.

Toch vind ik de discussie honingbij vs wilde bij oneigenlijk.

Ten eerste is de afname van de honingbij alarmerend. Ik las oa dat in Frankrijk de honingopbrengst gehalveerd is.

Ten tweede zijn alle insecten in de verdrukking. De afgelopen 30 jaar met 70% terugloop.

Honingbijen compenseren met wilde bijen zal de druk verminderen, maar de enige faire conclusie is dat leefgebied teruggegeven moet worden. Ik las hier in deze draad dat nu woonwijken staan waar boomgaarden waren. Dat is tekenend voor de situatie.

Minder imkers is dan een geforceerde en eenzijdige maatregel die op lange termijn geen verbetering zal geven. De honingbij zal nog verder afnemen en als geen leefgebied terugkomt zal het met de rest van de insecten ook niet beter gaan.

Gr. Hans
Ik kan er wel inkomen dat je de discussie oneigenlijk vindt. Concurrentie van de honingbij is niet de belangrijkste oorzaak voor het gegeven dat het slecht gaat met de wilde bijen. Eerst de belangrijkste oorzaken aanpakken.

De afname van de honingbij, daar maak ik me minder zorgen om. Ik vraag me af of dat zo is. De honingbij is de meest talrijke soort van ons land. Imkers hebben niet veel te klagen lijkt me, problemen met varroa onder controle, volle cursussen, we oogsten honing. Maar goed, jij loopt langer mee dan ik. Jij weet vast wel hoe het in jouw begintijd was qua aantal imkers en aantal volken dat ze hadden. Ook zal er toen meer dracht zijn geweest, omdat er simpelweg meer natuur was. Maar een gehalveerde honingoogst hoeft niet te betekenen dat er minder volken zijn. En imkers houden hun volken wel in leven. Wintersterfte valt wel mee de afgelopen jaren (ik probeer die achteruitgang van de volken te begrijpen). Je tweede punt is een waarheid als een koe. Ik geloof ook niet zo in minder imkers, maar op sommige punten, momenten in het jaar, wat meer rekening houden met wilde bijen kan geen kwaad (niet reizen naar de wilg, uitkijken op plekken waar bedreigde soorten zitten zoals de heidehommel). Meer dracht, daar moeten we inderdaad naartoe, maar sterk staan we, imkers, op dat punt niet. Natuurorganisaties staan wat dat betreft sterker, die kunnen wijzen op het gebrek aan biodiversiteit.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op di 09 okt 2018, 15:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Tieme » di 09 okt 2018, 15:13

Is het ook niet zo dat het aantal honingbijen volken een tijd geleden een dieptepunt heeft gekend maar intussen weer toeneemt?
Als je naar te lang geleden kijkt, mis je de kentering, en dus ook een belangrijk stukje informatie.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door szx2js » di 09 okt 2018, 15:36

Eens, met de honingbij gaat het wel redelijk tot goed. De aantallen volken zijn minder dan 30 jaar geleden, maar dat is niet erg. Misschien wel beter, want dan is de spoeling ook minder dun voor alle nectarminnende insecten, inclusief de honingbij.
Direct na de introductie van de varroamijt zijn veel imkers gestopt, door de vergrijzing zijn er ook veel imkers gestopt. Gelukkig komen er jaarlijks veel imkers bij, maar die houden gemiddeld duidelijk minder bijenvolken, dus per saldo is het aantal volken veel minder dan 30 jaar geleden.
Er zijn heel veel natuurminnende imkers bijgekomen, die van harte de andere bijen en vlinders een warm hart toedragen en veel doen aan verrijking van de natuur. De meeste imkers zijn ook bereid om rekening te houden met de andere insecten.
Desalniettemin gaat het minder goed met de hommels, vlinders en andere insecten.

In Duitsland is er een grootschalig wetenschappelijk onderzoek gestart (zie Bienen und Natur oktober 2018) om de achteruitgang van de insecten breder te bestuderen, want er zijn wat twijfels rondom bestaande onderzoeken, die 70% massaverlies aan insecten laten zien.

Ik zou zeggen: red de bij, plant wat meer nectar- en stuifmeel planten/bomen en beinvloed via de lokale politiek de groenvoorziening en bermbeheer in je gemeente!
Groet, Ben

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » wo 10 okt 2018, 08:44

szx2js schreef:

Ik zou zeggen: red de bij, plant wat meer nectar- en stuifmeel planten/bomen en beinvloed via de lokale politiek de groenvoorziening en bermbeheer in je gemeente!
Beste .....szx2js"

Ook daar zullen de bedoelde ( bedreigde ) bijen niet van opknappen die hebben behoefte aan een specifieke waardplant .
Wil je deze werkelijk helpen .... zal je eerst uit moeten zoeken welke bedreigde bij je steunen wil en daar jaren aan jaren ( permanent ) achtereen de waardplant welke deze mint op een locatie waar ook deze zich kan handhaven moeten realiseren .

Wij mensen zijn nog al eens geneigd om bloemen te zaaien ( akkerranden ) en elk jaar of na enkele jaren wat andere bloemsoorten te willen hebben .

Dat is juist de dood voor de solitaire bijen . Wanneer men wat jaren bloemen heeft , je soort veranderd , de bij ( op zijn tijd wakker wordt ) , zijn waardplant er niet meer is ..... en de kolonie welke zij opgebouwd hebben ........doodgaan omdat hun waardplant verdwenen is . Zij hebben maar een zeer beperkte actieradius !!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten