Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » ma 10 sep 2018, 13:00

Zo maar een onderzoek uit 2015:

Aanwezigheid honingbijen leidt tot minder reproductie rosse metselbijen

Hudewenz & Klein (2015) voerden een experiment uit in 12 gestandaardiseerde kooien met bloemen en kunstmatige nestelplekken voor rosse metselbijen. In elke kooi waren 38 rosse metselbijen aanwezig en werd met drie verschillende aantallen honingbijen gewerkt: 0, 100 en 300, waarvan 10-20% uit foeragerende individuen bestond. Deze drie behandelingen werden elk in vier kooien herhaald. Gedurende enkele weken werden in alle kooien waarnemingen verricht aan de aantallen bloembezoeken door rosse metselbijen en honingbijen. Ook werden de aantallen nesten en nestcellen van de rosse metselbijen geteld.
Rosse metselbijen bleken minder bloemen te bezoeken wanneer honingbijen aanwezig waren. Ook bezochten ze minder verschillende soorten bloemen. Dit bleek tot een aanzienlijk lagere reproductie te leiden: bij 100 honingbijen was het aantal nestcellen van rosse metselbijen drie maal lager dan bij nul honingbijen, en bij 300 honingbijen was het aantal nestcellen zelfs tot nul gedaald.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door A.A. Staals » ma 10 sep 2018, 14:31

Keijmel schreef:Zo maar een onderzoek uit 2015:

Aanwezigheid honingbijen leidt tot minder reproductie rosse metselbijen

Hudewenz & Klein (2015) voerden een experiment uit in 12 gestandaardiseerde kooien met bloemen en kunstmatige nestelplekken voor rosse metselbijen. In elke kooi waren 38 rosse metselbijen aanwezig en werd met drie verschillende aantallen honingbijen gewerkt: 0, 100 en 300, waarvan 10-20% uit foeragerende individuen bestond. Deze drie behandelingen werden elk in vier kooien herhaald. Gedurende enkele weken werden in alle kooien waarnemingen verricht aan de aantallen bloembezoeken door rosse metselbijen en honingbijen. Ook werden de aantallen nesten en nestcellen van de rosse metselbijen geteld.
Rosse metselbijen bleken minder bloemen te bezoeken wanneer honingbijen aanwezig waren. Ook bezochten ze minder verschillende soorten bloemen. Dit bleek tot een aanzienlijk lagere reproductie te leiden: bij 100 honingbijen was het aantal nestcellen van rosse metselbijen drie maal lager dan bij nul honingbijen, en bij 300 honingbijen was het aantal nestcellen zelfs tot nul gedaald.
Dit onderzoek is puur natuurlijk :mrgreen: Echter niet representatief. Moet herhaald worden met wat andere soorten die het misschien beter doen. :be5:

ad staals

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door jossmits » ma 10 sep 2018, 16:04

Ik vraag me af of de honingbij wel concurreert met andere bijen. De honingbij zoekt (relatief) veel nectar en (relatief) weinig stuifmeel. Voor alle overige bijen geldt het omgekeerde. In feite zoekt de honingbij dus vooral heel ander voedsel dan de overige bijen. M.i vullen ze elkaar vooral aan.

Jos

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » ma 10 sep 2018, 16:53

jossmits schreef:Ik vraag me af of de honingbij wel concurreert met andere bijen.
Het door mij geposte onderzoek spreekt boekdelen :wink:

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door jossmits » ma 10 sep 2018, 17:17

dat zegt helemaal niets. dit is een soort laboratorium test.Het gaat erom om in realistische situaties te zien of er invloed is.
Bijvoorbeeld bij de heidebloei, de honingbijen zullen vooral de nectar halen en een klein beetje stuifmeel. De andere bijen vooral de stuifmeel en een klein beetje nectar.

Jos

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » ma 10 sep 2018, 17:34

jossmits schreef:dat zegt helemaal niets. dit is een soort laboratorium test
Zegt helemaal niets? Laboratoriumtest?
Dit is een gedegen onderzoek door zeer bekwame wetenschappers....
Maar goed, hier nog wat recente onderzoeken:

·         Forup & Memmott (2005): minder hommels in heidegebieden met honingbijen dan in heidegebieden zonder honingbijen. In gebieden met honingbijen foerageerden hommels op andere bloemen dan in gebieden zonder honingbijen.

·         Walther-Hellwig et al. (2006): hommels wijzigen foerageergedrag bij toenemende competitie met honingbijen. Afhankelijk van de hommelsoort gaan ze op andere tijdstippen op de dag, op andere plaatsen en/of op andere bloemen foerageren.

·         Goulson & Sparrow (2009): hommelwerksters in gebieden met honingbijen zijn kleiner dan in gebieden zonder honingbijen. Dit heeft vermoedelijk negatieve gevolgen voor het reproductiesucces.

·         Hudewenz & Klein (2013): in heidegebieden met bijenkasten bezoeken minder wilde bijen de bloemen van struikheide. De eventuele gevolgen hiervan op de wilde bijenfauna zijn niet duidelijk.

·         Hudewenz & Klein (2015): meer honingbijen leidt tot lagere reproductie van rosse metselbijen in kooiexperiment.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » ma 10 sep 2018, 17:43

Bij mij op de springbalsemien: veel hommels geen "wilde bijen" ook geen honingbijen.

Hoe groot is nu een kleine boomgaard? Ik heb een Gieserwildeman (30 jaar oud), 3 kersenbomen, 4 appelbomen. Is dat een kleine boomgaard?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 sep 2018, 17:50

Hier een veldje met een slordige 900 bloemsoorten welke voor de honingbijen niet interessant genoeg is , .....vrijwel geen honingbij te vinden enkel de hommel en solitaire bijen .
De honingbijen geven elkaar d.m.v. dans aan elkaar door dat er een drachtgebied is en doen dat niet bij enkele bloemen , om die reden blijven die over voor de solitaire bijen .
a2.jpg

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » ma 10 sep 2018, 18:06

Mijn beste ts starter. Het geweldige gebied, de Oostvaardersplassen staat geen enkele bijenkast. Het is het ultieme gebied, waar de natuur haar gang Mag (mocht) gaan. Heb je een onderzoek hoe het gaat met de "wilde bijen" daar? Zoja, kom er dan mee en toon dan ook aan, dat er moet worden ingegrepen, voorwaarden moeten worden geschept, wil je de natuur helpen.

Ga niet miepen, over dat is geen natuur, want dat hebben mensen ook geschapen. Kijk naar de doelstelling van dhr. Vera.

Ik heb het gevoel, dat je op diverse manieren je gelijk wilt halen. Eigenlijk ben ik helemaal klaar met jou.
Je past precies in wat ik heb aangegeven in de veganwiki. Veel tot je nemen aan waarheden verdraaien om je gelijk te halen.

Ik vind het best hoor mijn beste. Maar ik ben deze oeverloze discussie gewoon zat.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » ma 10 sep 2018, 18:58

nyckle schreef:Ik heb het gevoel, dat je op diverse manieren je gelijk wilt halen. Eigenlijk ben ik helemaal klaar met jou...............Veel tot je nemen aan waarheden verdraaien om je gelijk te halen.
Volgens mij hebben we hier toch gewoon een normale discussie, Nyckle?
Ik vind alleen de wetenschap aan mijn zijde (dus hoef niets te verdraaien), en daar heb jij blijkbaar een beetje moeite mee....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten