Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » za 06 okt 2018, 13:34

Hommelnesten en wilde bijen vlakbij kasten?
De honingbijen vliegen vaak niet op dracht vlakbij de kast.
Dus hommels en zo kunnen lekker hun gang gaan.
Hoewel bij Hennie de bijen vliegen op klimop vlak boven de kasten,
vliegen ze bij mij op de klimop van de buren en niet boven in de boom vlak bij de kasten,
terwijl er wel volop wespen, zweefvliegen en zelfs nog hommels in zitten.
gr,
m

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans » za 06 okt 2018, 14:40

Ik heb twee hommelnesten in mijn tuin deze zomer naast 4 bijenvolken die op 1 bk staan. Het is niet zo dat ik er meer had toen er nog geen bijen waren. De tuin is gewoon geschikt voor insecten. Niet gladgemaaid, maar veel beschutting en planten. De hommels vliegen op planten waar ik de bijen amper op zie. Alles wat paars of lila is daar zijn de hommels gek van. Zij lijken ook dichter bij huis te blijven.

Ik heb nog wel een vraag aan Keijmel. In het bos en in mijn achtertuin heb ik in de nabijheid van mijn kasten ook bijenhotels staan. Ik monitor zo op mijn manier in welke mate de solitaire bij aanwezig is. Overal zijn bijna alle gaten dichtgemetseld, behalve die met zeer grote diameter. Geeft dit een beeld hoe het met de wilde bij gaat in de nabijheid van mijn volken denk je? Zolang alles goed bezet is heb ik de indruk dat het nog steeds goed gaat en geef ik ze ook nestgelegenheid hoewel ze dat in het bos volop zullen hebben. Dus kunnen wij als imkers een betrouwbaar beeld ontlenen aan de stand van de bijenhotels die we bij onze volken plaatsen? Dan hebben we in ieder geval een idee hoe het in onze omgeving gaat en of de concurrentie nog gezond is. Het is maar vraag, maar ik houd de discussie liever praktisch. Teruggave van leefgebied is de enige echte oplossing. Alle insecten staan immers onder druk.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » za 06 okt 2018, 15:07

Hans schreef:Ik heb twee hommelnesten in mijn tuin deze zomer naast 4 bijenvolken die op 1 bk staan. Het is niet zo dat ik er meer had toen er nog geen bijen waren. De tuin is gewoon geschikt voor insecten. Niet gladgemaaid, maar veel beschutting en planten. De hommels vliegen op planten waar ik de bijen amper op zie. Alles wat paars of lila is daar zijn de hommels gek van. Zij lijken ook dichter bij huis te blijven.

Ik heb nog wel een vraag aan Keijmel. In het bos en in mijn achtertuin heb ik in de nabijheid van mijn kasten ook bijenhotels staan. Ik monitor zo op mijn manier in welke mate de solitaire bij aanwezig is. Overal zijn bijna alle gaten dichtgemetseld, behalve die met zeer grote diameter. Geeft dit een beeld hoe het met de wilde bij gaat in de nabijheid van mijn volken denk je? Zolang alles goed bezet is heb ik de indruk dat het nog steeds goed gaat en geef ik ze ook nestgelegenheid hoewel ze dat in het bos volop zullen hebben. Dus kunnen wij als imkers een betrouwbaar beeld ontlenen aan de stand van de bijenhotels die we bij onze volken plaatsen? Dan hebben we in ieder geval een idee hoe het in onze omgeving gaat en of de concurrentie nog gezond is. Het is maar vraag, maar ik houd de discussie liever praktisch. Teruggave van leefgebied is de enige echte oplossing. Alle insecten staan immers onder druk.
Ik durf hier ook wel antwoord op te geven. Ik denk niet dat we aan de hand van de stand van de bijenhotels kunnen zeggen hoe het met de wilde bij gaat. Er zijn zeker 330 verschillende soorten in ons land. Lang niet alle hebben wat aan een bijenhotel. Ze geven daarom geen representatief beeld. Hommels vliegen trouwens wel degelijk op planten c.q. bomen waar ook bijen op vliegen, daar zijn veel voorbeelden van. Ik noem een paar bekende en belangrijke voorbeelden: linde, lavendel, wilg, heide, meidoorn, appel, campanula.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door gijs.v » za 06 okt 2018, 15:19

Keijmel schreef:Bombus: "Ik speel al jaren met de gedachte om honingbijen te gaan houden maar ben aan het twijfelen geslagen na de nodige research."

Sowieso verstandig om eerst research te doen.
En begin je toch met het houden van honingbijen weet dan wel dat deze de concurrentie met de hommels in jouw tuin (en die in de tuinen van de buren) aangaan en je volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst in 6 jaar géén hommelvolkje treft...
Toen ik bijen in de tuin had staan hadden we altijd hommels en hommelnesten in de tuin en die van de buren. De laatste jaren geen bijen meer in de tuin en zien we minder hommels. Het is geen wetenschap of een logisch verband maar zuiver een constatering. De stelling gaat mij wat ver.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans » za 06 okt 2018, 17:53

imker Marinus schreef:
Hans schreef:Geeft dit een beeld hoe het met de wilde bij gaat in de nabijheid van mijn volken denk je? Zolang alles goed bezet is heb ik de indruk dat het nog steeds goed gaat en geef ik ze ook nestgelegenheid hoewel ze dat in het bos volop zullen hebben. Dus kunnen wij als imkers een betrouwbaar beeld ontlenen aan de stand van de bijenhotels die we bij onze volken plaatsen? Dan hebben we in ieder geval een idee hoe het in onze omgeving gaat en of de concurrentie nog gezond is.
Ik durf hier ook wel antwoord op te geven. Ik denk niet dat we aan de hand van de stand van de bijenhotels kunnen zeggen hoe het met de wilde bij gaat. Er zijn zeker 330 verschillende soorten in ons land. Lang niet alle hebben wat aan een bijenhotel. Ze geven daarom geen representatief beeld. Hommels vliegen trouwens wel degelijk op planten c.q. bomen waar ook bijen op vliegen, daar zijn veel voorbeelden van. Ik noem een paar bekende en belangrijke voorbeelden: linde, lavendel, wilg, heide, meidoorn, appel, campanula.
Hoi,

Dat hommels ook op planten vliegen waar bijen ook op fourageren zie ik ook, maar tevens waar alleen de hommels op vliegen. Bijv. Lavendel komt wel een bij op, maar 90% hommels. Ook blijven de hommels dichterbij en doen/deden de nesten het hier goed.

Het zal geen representatief beeld geven voor alle 330 soorten, maar ik denk toch wel een indicatie van hoe het gaat. Als je het aantal metselgangen ziet teruglopen, weet je dat het niet goed gaat. Ik hoef geen wetenschap te bedrijven. Dat doe ik met mijn bijen ook niet. Veel doe ik intuïtief. Zo let ik ook op de solitairen.

Groet, Hans

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » za 06 okt 2018, 19:28

Keijmel schreef:
Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Weet jij het soms beter? :wink:
Even op de foto klikken voor een duidelijk beeld .
ert.jpg

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » za 06 okt 2018, 20:52

Mooie foto!
Brengt precies in beeld waar we het al dagen over hebben....concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen :wink:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » za 06 okt 2018, 21:07

Keijmel schreef:....concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen :wink:
Ik zie daar geen concurrentie maar een gezamenlijk profijt .

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door bee-tree » zo 07 okt 2018, 00:08

Jaap v.Popering schreef:
Keijmel schreef:....concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen :wink:[/quote

Ik zie daar geen concurrentie maar een gezamenlijk profijt .
Vondel wist het al; "De wereld is een strijdtoneel; eenieder vecht en krijgt zijn deel.
Zelfs tussen twee honingbijen is 'verdringing uit de markt' in beeld gebracht door Jaap
op een foto van een half jaar geleden.
Zoek maar de foto waarop dat te zien is.

Op de meest recente foto van Jaap, zijn een hommel en bij tegelijk -
ieder op een eigen bloem -
vlak naast elkaar aan het foerageren. Het is helaas een stilstaand beeld.
Of ze elkaar accepteren of verjagen is niet te zien. Elk heeft recht op een portie
nectar en stuifmeel; de hommel als individu behoorlijk wat meer dan de bij, want de
hommelstaat bevat veel minder werksters.

Er komt ook nog op andere manieren concurrentie-ongelijkheid tot stand
tussen hommels en bijen. De hommels zijn sneller. In de tijd dat de honingbij
10 bloemen bezoekt, bezoekt de hommel er 50.
Tevens begint de hommel vroeger op de dag dan de honingbij en
vliegt's avonds langer door.
De hommel vliegt al onder de 10 graden Celsius.
Ze maakt meer vluchten op 'n dag.
Daarom hebben fruit- en groenten- en
bloementelers liever hommels voor de bestuiving.

De hommel is dus in het voordeel. Er is namelijk concurrentie-ongelijkheid
ten opzichte van de honingbij.
Vergelijk je echter het totaal aantal werksters van een hommelstaat met dat van
een bijenstaat, dan zou de honingbijenstaat in een voordeelpositie verkeren.

Hoe groot de cuncurrentie is, is afhankelijk van de aantalssterkte
in een hommelvolk en honingbijenvolk. Zj. :b10:

P.S.
Concurrentie betekent : wedijver, mededinging.

Concurrentievervalsing zou kunnen optreden als de imker zijn bijen 'doping' geeft
om ze sneller te laten lopen op de bloemen,
dus,als hij in de wedstrijd met de naam "stuifmeel en nectar winnen ",
zijn bijen laat concurrere samen met hommels en andere wilde bijen.

Concurrere is Latijn voor samen lopen. Denk ook aan wielerconcours.
Laatst gewijzigd door bee-tree op zo 07 okt 2018, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 okt 2018, 00:27

citaat Bee-tree:
Concurrentie betekent : wedijver, mededinging.

Concurrentievervalsing zou kunnen optreden als de imker zijn bijen 'doping' geeft
om ze sneller te laten lopen op de bloemen ofwel in de wedstrijd samen met hommels
laat concurrere.
Concurrere is Latijn voor samen lopen. Denk aan wielerconcours
Een paar wietplanten bij de kast. ( wel een mannelijke plant!)
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten