Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » do 27 sep 2018, 08:08

Het begint met educatie lijkt me.
Misschien is het een goed idee om (in samenwerking met alle belanghebbenden) een lespakket samen te stellen over de mogelijk negatieve effecten van het houden van honingbijen/imkeren op de natuur?
Dit lespakket zou dan o.a. deel uit kunnen gaan maken van cursussen m.b.t. het houden van honingbijen/imkeren.

Vooral beginnende bijenhouders zijn vaak in de veronderstelling dat zij door het houden van honingbijen een bijdrage leveren aan het oplossen van het "bijen-probleem" terwijl zij feitelijk het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Met een stukje educatie kan hier veel gewonnen worden lijkt me...

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » do 27 sep 2018, 13:22

Het lijkt me een goed idee wanneer aankomende imkers kennis maken met deze informatie tijdens de basiscursus. So wie so zullen imkers hier tegen aan gaan lopen. Organisaties zoals Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, provinciale landschappen en Waterschappen houden in toenemende mate rekening met de wilde bijenfauna. Om deze reden geven zij niet zomaar toestemming voor het plaatsen van bijenvolken op hun terreinen. Dat beleid sijpelt ook door naar gemeenten. Gemeente Den Haag bijvoorbeeld kijkt er nu ook naar wanneer zij aanvragen binnen krijgen voor het plaatsen van bijenvolken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 sep 2018, 16:31

Keijmel schreef:
Vooral beginnende bijenhouders zijn vaak in de veronderstelling dat zij door het houden van honingbijen een bijdrage leveren aan het oplossen van het "bijen-probleem" terwijl zij feitelijk het tegenovergestelde bewerkstelligen.
.
Weet je ook wie deze stelling de wereld in gestuurd heeft ??

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » do 27 sep 2018, 16:50

Het lijkt mij een veganistische stelling.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » do 27 sep 2018, 17:41

Hij wordt zelfs soms door plaatselijke imker-verenigingen gehanteerd bij de promotie van imker-cursussen voor beginners.
gr,
m

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans » do 27 sep 2018, 18:42

Terugkomend op wat eerder is geschreven over Staatsbosbeheer. Mij is op mijn vraag het volgende advies gegeven in 2015: niet meer dan 3 bijenvolken per 100 ha. Dat is een duidelijke richtlijn.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » do 27 sep 2018, 20:00

Vraag en antwoord :wink:

Jaap v.Popering: "Weet je ook wie deze stelling de wereld in gestuurd heeft ??"

maartenkleijne: "Hij wordt zelfs soms door plaatselijke imker-verenigingen gehanteerd bij de promotie van imker-cursussen voor beginners."

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 sep 2018, 21:01

Ik bedoel meer welke instantie's er voor verantwoordelijk zijn en door de media gedurig meldingen maken over grote bijensterftes terwijl de Imker beroepsgroep de grote bijensterfte aan hun deur voorbij hebben zien gaan .

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » vr 28 sep 2018, 08:07

Jaap v.Popering schreef:Ik bedoel meer welke instantie's er voor verantwoordelijk zijn en door de media gedurig meldingen maken over grote bijensterftes terwijl de Imker beroepsgroep de grote bijensterfte aan hun deur voorbij hebben zien gaan .
Het is vooral onwetendheid denk ik.
Mensen horen via de media dat het slecht gaat met "de bij" en trekken hier hun conclusie uit.
De media gaan hierin overigens ook niet vrijuit; zij zouden het onderwerp ook verder uit kunnen diepen en behalve alleen het gevolg ook de oorzaken kunnen benoemen.

Punt is dat mensen (ook de media) vaak gewoon niet weten dat er meer bijen-geslachten bestaan dan alleen de honingbij (Apis).
En zoals ik eerder zei; het begint met educatie.
Als je begrijpt hoe het één en ander in elkaar steekt dan ben je ook in staat de juiste maatregelen te nemen.
En dan begrijp je ook dat het in de huidige situatie niet raadzaam is om honingbijen te gaan houden...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 sep 2018, 08:36

Keijmel schreef: En dan begrijp je ook dat het in de huidige situatie niet raadzaam is om honingbijen te gaan houden...
Men dient wel rekening te houden met de natuurlijke bestuiving welke voor de plant en de insecten het beste in . Heel veel keren is het de mens welke de natuur zijn wil op wil leggen . .

Zie mijn bijdrage over de bestuiving .

viewtopic.php?f=49&t=33098&start=20#p221190

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten