Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » vr 28 sep 2018, 12:04

Keijmel schreef: Als je begrijpt hoe het één en ander in elkaar steekt dan ben je ook in staat de juiste maatregelen te nemen.
En dan begrijp je ook dat het in de huidige situatie niet raadzaam is om honingbijen te gaan houden...
Poeh, achter deze stelling durf ik niet te staan. Dat klinkt weer een beetje alsof we allemaal moeten stoppen.
Ok, er bestaan zorgen over de mate waarin honingbijen concurreren met wilde bestuivers, zoals wilde bijen en zweefvliegen. En verschillende onderzoeksartikelen melden negatieve effecten van de aanwezigheid van honingbijen op de wilde bijenfauna.

Maar honingbijen zijn niet de belangrijkste reden dat de wilde bijenfauna van Nederland achteruit gaat. En er zijn natuurlijk ook positieve effecten aan het houden van honingbijen.

Wat de som van de positieve en negatieve effecten van het houden van bijen is, ik weet het niet. Dat zal samenhangen met de dichtheid van het aantal volken. Die dichtheid is niet overal gelijk. De ideale dichtheid, waarbij de som van de effecten positief is, is ook niet overal gelijk. Daar zouden we meer inzicht in moeten krijgen.

Misschien slaan we al een slag wanneer nauwkeuriger kijken naar het aantal volken dat een gebied kan herbergen en daar naar handelen. Terreinbeheerders doen dat al, het heeft de aandacht van grote gemeenten. Wat meer regie op dit vlak, daar moet het naartoe. En meer goed onderbouwde duidelijkheid over de dichtheid van het aantal volken dat gehouden kan worden afhankelijk van de locatie.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Fish » vr 28 sep 2018, 14:08

Marinus, je noemt het onderwerp bijendichtheid en hier wil ik toch graag wat over kwijt, ondanks dat het topic een beetje een zooitje aan het worden is.

In mijn omgeving staan zat imkers, bijen bevolkingsdichtheid is al een tijdje een probleem. De oplossing heb ik nog niet gevonden. Problemen hier (stedelijk gebied) zijn met name dat iedereen, wél of geen lid van een imkervereniging, gewoon een kast in de achtertuin kan zetten. Hier heb je geen controle over en als bijvoorbeeld een NBV vereniging geen zeggenschap over. De gemeente heeft het onderdeeltje bijen blanco gehouden in de plaatselijke verordening en op deze wijze ontstaat een enorm grijs gebied wat betreft het bijenhouden. Alles mag en kan. Misschien niet zo grijs eigenlijk.

Handhaving. In een gebied waar je op duurzame wijze misschien 10 tot 20 kasten kan houden, staan er nu 150. De landelijke NBV doet er niks mee, immers gaan zij niet met het vingertje wijzen; ze willen bottoms-up in plaats van top-down beleid. Geen regels opleggen. De plaatselijke afdeling kan wat met verenigingsstallen doen, maar kan zijn leden hierbuiten niet afstraffen en wat te doen met niet aangesloten leden? Kasten op eigen terrein? Toch maar een bijenpolitie opzetten of dergelijks?

Adviezen zijn moeilijk te vinden. 3 tot 4 per locatie, 4 per honderd hectare, 10 tot 20 op een goed drachtgebied. Een paar honderd op de heide? Het is een beetje natte vinger werk. In ieder geval is mijn gehele provincie aardig verzadigd inmiddels. Er wordt jacht gemaakt op de paar volkstuincomplexen waar nog geen imkers zijn, nét buiten natuurgebieden worden stiekem nog enkele plekjes gevonden. Verder is het vooral concurreren met elkaar, en de overige bestuivers.

Ik kan mij voorstellen dat je een andere kijk hebt op het bijenhouden als je ergens een mooi plek hebt in landelijk gebied. Persoonlijk beleef ik nog steeds veel plezier bij het imkeren en het contact met andere bijenhouders, ook de nieuwe lichting. Toch zie ik een grote zwarte wolk, bestaande uit weinig honing, krimpende volken, wintersterfte, mijt-overpopulatie en gesjoemel. Jammer.

Wel zie ik een lichtpuntje, en dat is registratie. Ik vermoed dat deze verplichting er aan zit te komen vanuit de EU. Heus heeft dit ook negatieve kanten (voor iedere zwerm de registratie aanpassen?), maar als er glashard op papier staat dat er veel kasten in een gebied staan dan kan er misschien actie worden ondernomen, van bovenaf. Maar dat zal wel weer een paar jaar duren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 sep 2018, 16:08

Fish schreef: maar als er glashard op papier staat dat er veel kasten in een gebied staan dan kan er misschien actie worden ondernomen, van bovenaf. Maar dat zal wel weer een paar jaar duren.
Op ons dorpje hebben wij gezamenlijk ongeveer een tweehonderd volken . Zonder problemen en dit jaar ......VOLLE kasten met honing . :D :D

Wie zou er dan moeten bepalen hoeveel volken er staan mogen ....Zeker geen NBV .!

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door A.A. Staals » vr 28 sep 2018, 17:37

Jaap v.Popering schreef:
Fish schreef: maar als er glashard op papier staat dat er veel kasten in een gebied staan dan kan er misschien actie worden ondernomen, van bovenaf. Maar dat zal wel weer een paar jaar duren.
Op ons dorpje hebben wij gezamenlijk ongeveer een tweehonderd volken . Zonder problemen en dit jaar ......VOLLE kasten met honing . :D :D

Wie zou er dan moeten bepalen hoeveel volken er staan mogen ....Zeker geen NBV .!
En die plekken zijn er meer. Kunnen nog best wat volken bij.

ad staals

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » vr 28 sep 2018, 17:49

Even een imkers nachtmerrie.

Imkers moeten een imkersakte behalen. Een verzekering is verplicht, om te gaan imkeren.
Voor 2 kasten 40 ha moet u grond pachten.
Het is verboden om in stedelijk gebied en binnen de bebouwde kom te imkeren.
Bij teruggang van wilde bijen, bent u als imker geldelijk aansprakelijk.
Verhandelen van honing is verboden. Honing is enkel en alleen voor eigen gebruik.
Bijen behoren voortaan tot het wild en niet tot gehouden vee.
Zwermen mogen daardoor niet meer geschept worden. Dit om de soort varroaimmuniteit te laten ontwikkelen.
Fruittelers is het verboden om een beroep te doen op imkers. Enkel solitaire bijen mogen worden ingezet. Deze bijen mogen echter niet worden verhandeld.

Nog vergeten. Voor uitzonderingen kunt u een ontheffing aanvragen bij het ministerie voor volksgezondheid.

Zo zie ik ongeveer de toekomst voor de imkers en de bijen.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » vr 28 sep 2018, 19:39

imker Marinus: "Poeh, achter deze stelling durf ik niet te staan. Dat klinkt weer een beetje alsof we allemaal moeten stoppen."

De context ontbreekt ook een beetje.
Het ging eerder in deze discussie over het "bijen-probleem" en wat je als individu kan doen om een bijdrage te leveren aan de oplossing.
Mijn stelling was (en is): zet je tuin vol met bloemen, timmer een bijenhotel in elkaar en wordt zeker geen imker!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » vr 28 sep 2018, 20:18

Tsja, al die bijenhotels zijn heel leuk en educatief.
En ze vermeerderen het aantal bijen van het beperkt aantal soorten dat erin kan leven tot wel 100-voudig.
Dus veel extra concurrentie voor alle andere soorten.
Hoe nuttig is dat?

Nou ja, maakt niet uit.
Is gewoon leuk toch.....
gr,
m

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » vr 28 sep 2018, 20:51

Keijmel schreef:imker Marinus: "Poeh, achter deze stelling durf ik niet te staan. Dat klinkt weer een beetje alsof we allemaal moeten stoppen."

De context ontbreekt ook een beetje.
Het ging eerder in deze discussie over het "bijen-probleem" en wat je als individu kan doen om een bijdrage te leveren aan de oplossing.
Mijn stelling was (en is): zet je tuin vol met bloemen, timmer een bijenhotel in elkaar en wordt zeker geen imker!
Mijn stelling is: en, en prima kan.

Anders denk ik dat mijn imkers nachtmerrie, eerder beschreven, tot de toekomst behoort.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » vr 28 sep 2018, 21:45

Jaap v.Popering schreef:
Op ons dorpje hebben wij gezamenlijk ongeveer een tweehonderd volken . Zonder problemen en dit jaar ......VOLLE kasten met honing . :D :D
Maar dat dorpje is ook geen doorsnee dorp wanneer ik de foto’s bekijk en je verhalen lees. Met zoveel teelt op de open grond en in de kas. Het dorp is daarmee niet representatief voor Nederland. En onbekend is hoe het de wilde bijen fauna vergaat. Daar zijn vast geen cijfers van (verloop van diversiteit aan soorten en, per soort, het aantal kolonies). Dat is zo wie so een probleem, heel veel cijfers zijn er nu ook weer niet over wilde bijen. Aan anekdotisch bewijs hebben we niet zoveel.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 sep 2018, 22:05

imker Marinus schreef:., heel veel cijfers zijn er nu ook weer niet over wilde bijen. Aan anekdotisch bewijs hebben we niet zoveel.
Daar heb je gelijk in ....Over de bijen of het nu honingbijen zijn of solitaire bijen .....betrouwbare cijfers zijn er niet !

En zouden er cijfers zijn ........is het enkele honderden meters verder weer anders .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten