Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Fish » wo 12 sep 2018, 10:31

Zaadbommen zijn een prachtig idee en leuk voor een knutselmiddag met de kinderen (bovendien een goede natuurles!), maar qua effectiviteit waardeloos. Tenzij je een soort cluster-zaadbom creëert vallen de zaden allemaal op één plek, waar ze met de al gevestigde beplanting moeten concurreren. Ik ken in ieder geval geen succesverhalen. En vaak loop je toch tegen een of ander maaibeleid op, waardoor als er al bloemen opkomen, ze alsnog tijdelijk zijn. Er moet toch iets efficiënters te verzinnen zijn, met het oog op de bijen.

Wat Jaap al zegt, eigenlijk mag het niet. Je loopt toch ook niet iemand's tuin in om daar de tegels uit te trekken? Toch zijn ze er, imkers die stiekem wilgenstekken op gemeentegrond aanplanten. Maar moet het nou echt zo?

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 12 sep 2018, 12:25

Fish schreef:Zaadbommen zijn een prachtig idee en leuk voor een knutselmiddag met de kinderen (bovendien een goede natuurles!), maar qua effectiviteit waardeloos.
Ik ben hier in de omgeving toch wat plukjes wilde bloemen tegengekomen waarvan ik zeker weet dat ze daar door zaadbommen terecht gekomen zijn.
En sommige van die "plukjes" (vooral in de polderberm) hebben er een behoorlijk aantal weken gestaan.
Natuurlijk, ik weet ook wel dat het effect hiervan minimaal is, maar alle beetjes helpen.
Bovendien maakt het kinderen bewust van de natuur om hun heen.

Verder denk ik dat we ook vooral naar boeren moeten kijken.
Als iedere boer een klein percentage van zijn/haar land zou opofferen om bloemen in te zaaien (gesubsidieerd wat mij betreft) dan zou dat enorm helpen.
En ook gemeentes en provincies (ik zei het al eerder) moeten hun steentje bijdragen.
Denk aan rotondes, grasranden langs fietspaden, bermen binnen de bebouwde kom of stadsparken; allemaal geschikte plekken om meer bloemen te realiseren.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » do 13 sep 2018, 00:21

"Ik ben hier in de omgeving toch wat plukjes wilde bloemen tegengekomen waarvan ik zeker weet dat ze daar door zaadbommen terecht gekomen zijn."
Dat doet me deugd Keijmel, want ik weet er honderden te liggen waar nooit iets uit gekomen is; hoewel de betreffende kinderen daar de vreugde van de bommen te maken niet door verloren hebben.
gr,
m

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » do 13 sep 2018, 00:45

Vroege riepen wij: "ban de bom". Nu is het tot een pedagogisch onderwerp geworden... Tijden veranderen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Toxiq » do 13 sep 2018, 10:50

Fish schreef: Wat Jaap al zegt, eigenlijk mag het niet. Je loopt toch ook niet iemand's tuin in om daar de tegels uit te trekken? Toch zijn ze er, imkers die stiekem wilgenstekken op gemeentegrond aanplanten. Maar moet het nou echt zo?
Ja en nee, als er bij de gemeente nou ook eens mensen zouden zijn die niet alleen denken in rijtjes/hokjes/vakjes
Zo van daar een hele straat van dit en daar drie straten van dat

Nee kijk eens wat de natuur nodig heeft (insecten, vogels etc) en pas je plan daar op aan, dat gebeurd mijner inziens veel te weinig
En waarom zou alleen de gemeente mogen bepalen waar iets wel/niet komt
Ik snap, als iedereen gaat wild planten word het een zooitje, maar een beetje variatie in geheel...

Kijk nu naar de essen, die hebben last van takkensterfte, alles word massaal omgezaag
met meer variatie had dat niet zo een grote impact gehad

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 16 sep 2018, 13:26

Wat dat betreft lijken ze op Schouwen-Duiveland (Zeeland) stappen in de goede richting te zetten.
Ik kwam in Zierikzee langs een schitterend aangeplante rotonde met o.a. asters, geraniums (volgens mij Cambridge), perzikkruid, echinacea purpurea en daglelies.
Een klein paradijsje voor bijen en vlinders als het ware...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 sep 2018, 13:52

Keijmel schreef: Ik kwam in Zierikzee langs een schitterend aangeplante rotonde met o.a. asters, geraniums (volgens mij Cambridge), perzikkruid, echinacea purpurea en daglelies.
Een klein paradijsje voor bijen en vlinders als het ware...
Ga eens een uurtje op die rotonde staan ......en vertel dan eens hier ....wat je van de frisse lucht vind .
De honingbijen gaan al voor een pufje rook op de loop .

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 16 sep 2018, 14:58

Ik heb hier wat foto's die het tegendeel bewijzen (lukt me alleen niet om ze te posten).
Vooral veel hommels en vlinders, en lijken totaal geen last te hebben van het verkeer.

Een succes dus eigenlijk :wink:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 sep 2018, 15:50

Keijmel schreef:Ik heb hier wat foto's die het tegendeel bewijzen (lukt me alleen niet om ze te posten).
:
Link van Gerrit B

Zie hier viewtopic.php?f=2&t=32931&hilit=Hommels ... 20#p217757

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 16 sep 2018, 16:33

Nogmaals; die rotonde in Zierikzee vertelt een heel ander verhaal.

Met altijd van tevoren al roepen dat iets niet werkt is niemand geholpen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten