Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » wo 12 sep 2018, 16:16

Goedendag, mijn vriend en ik zijn beginnende imkers en ik heb mij zojuist aangemeld speciaal voor het volgende probleem. Mijn vader heeft tientallen jaren ervaring met een groot aantal volken, hij is onze mentor maar weet hier ook niet echt wat er mee te doen.

Wij hebben vier volken. Vorige week hebben ze alle vier de darren opgeruimd, dit konden wij goed observeren.

Al een paar dagen is er gerommel op de vliegplank van volk 3. De wachtposten zijn fel, en elke bij die aan komt vliegen ( met of zonder stuifmeel) wordt gecontroleerd door meerdere wachtposten. Ongeveer één op de drie wordt vervolgens gedood op de vliegplank.
In de zomer hebben ze dit ook een weekje gedaan, met een berg dode binnen voor het volk tot gevolg. Betreft geen darren, gaat om zowel binnen uit het volk als vliegbijen die het nest niet meer in mogen. Alles wat eraan gaat ziet er gezond uit, het is 8 tegen 1 om ze naar buiten te werken. Is dit normaal gedrag, of zijn ze wat vreemds aan het doen? We denken dat het niet om roofgedrag gaat.

Volk 3 doet dit dus sinds een dag of drie, maar vandaag is het bij dat volk enorm uitgebreid en doen sinds vanmiddag volken 1 en 2 het zelfde.
Als we dichtbij komen om te kijken vallen ze ons aan, iets wat onze volken eigenlijk nog nooit gedaan hebben.

We hebben het gefilmd, ik ga nu uitvogelen of ik dat hier kan delen.
Één van de theorieën is dat het gaat om een volk van verderop wat zich probeert in te bedelen.

Mijn concrete vraag is of dit iets is wat bijen af en toe doen? Moeten we ingrijpen? Hoe dan?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2018, 16:36

Hoe breed zijn op dit moment je vliegopeningen ?

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » wo 12 sep 2018, 16:37

Of is het toch roof, maar niet door mijn eigen bijen onderling, maar van een volk dat vertel woont?
Dat het niet en van onze eigen volken is vinden we minder waarschijnlijk omdat we op het gemak, per volk, weg vliegende bijen met bakpoeder bestrooid hebben, en die zien we dan niet naar de volken er naast vliegen, naar echt weg...

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » wo 12 sep 2018, 16:39

Jaap, die zijn op dit moment de volle breedte. Daar werden we door mijn vader ook al op gewezen om die in elk geval flink kleiner te maken.
Dat ligt klaar maar gaan we pas doen als ze straks tegen donker stoppen met vliegen. Ze zijn nu te giftig om in de buurt te komen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2018, 16:52

Ik zou deze zo snel mogelijk verkleinen tot een cm of vijf . Ik ga er van uit dat het roverij is , en is vaak moeilijk te stoppen .
Om dat te voorkomen verklein ik deze standaard in de herfst .

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » wo 12 sep 2018, 16:54

We gaan het zo doen. Dankjewel.
Zijn er manieren om inzichtelijk te krijgen of dit echt roof is?
En behalve de opening verkleinen zodat onze bijen beter kunnen verdedigen, is er nog meer te doen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door A.A. Staals » wo 12 sep 2018, 17:11

Je schrift: Met of zonder stuifmeel...
Kan het zijn dat de bijen in hun eigen kast geweerd worden vanwege een of andere bespuiting waardoor ze niet herkend worden als eigen?

ad staals

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » wo 12 sep 2018, 17:23

Ad, inderdaad worden er ook werksters gedood door met stuifmeel terug komen... Dat pleit tegen roof toch?
En of zij ergens op gevlogen hebben waar gespoten is... Wie weet? Wij wonen buiten Dalfsen. Om ons heen hooi land, maïs en een perceel bieten... Wij zijn vanwege vakantie toevallig veel thuis en hebben als enige activiteit gezien dat er gehooid wordt, naar dat sluit jouw theorie niet uit...

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door JohnHoogendoorn » wo 12 sep 2018, 17:59

Welke kleur stuifmeel hebben de bijen gehaald die afgeslacht worden?
Misschien is aan de kleur van het stuifmeel de bron te achterhalen?

Wijngaard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 19:23
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard in Warré kasten
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Wijngaard » wo 12 sep 2018, 18:09

Heb hier in Lelystad ook veel last van roof, niet alleen bijen maar ook wespen. Heeft me een klein beginnend volkje gekost. Mijn vliegopening voor een actief volkje heb ik nu op 35 mm breed en 7 mm hoog. Voor een zwak volkje zelfs maar 18 mm breed (drie bijen breed) en 7 mm hoog. Die hoogte is belangrijk denk ik, ik zie steeds bijen die ook van bovenaf of van de zijkant de kast in proberen te komen over de wachters heen. Wespen proberen dat ook!
Krijg de indruk dat ze zich zekerder voelen met zo'n kleine opening en minder prikkelbaar.
Zag dat alle imkers in de buurt hun openingen ook zo drastisch hadden verkleind.
Sterkte ermee!
Roelof

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten