Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » do 13 sep 2018, 16:34

Jaap, ben ik dan niet te laat met voeren?
We hebben ongeveer 6 kilo honing in alle kasten laten zitten en ze hebben nu 5 kilo suiker gekregen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 sep 2018, 18:08

Marije_en_Bas schreef: We hebben ongeveer 6 kilo honing in alle kasten laten zitten en ze hebben nu 5 kilo suiker gekregen...
Dan ben je helemaal niet te laat en zeker niet met deze warme periode .

Met twee weken even aan de kasten tillen , en nog enkele kilo's voeren , begin okt het voeren afronden .

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » do 13 sep 2018, 19:28

Ok, dankjewel voor dat antwoord.
Nadat we vanmiddag de opening nog kleiner gemaakt hebben ( krap 6cm en 0,7 cm hoog) was er minder strijd op de plank. Wel veel druk gegons voor een rondom de kasten waar actief gezocht werd naar een andere ingang.
Dit gaan we nu dus even zo laten denk ik een dan nemen we even een pauze van het voeren.

Bedankt voor het meedenken!

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » za 15 sep 2018, 11:03

Er is nu, bij 15 graden, enige onrust op de vliegplank. Bij alle volken, maar bij 3 wel weer het meest. Ik schat zo 50 bijen die bij de opening ruzie maken. Weinig dode bijen.
Ik vind het erg lastig in te schatten of dit nou schade doet aan onze volken... En hoe lang dit nog zou duren...

We hebben niet meer gevoerd en zullen daar ook nog ruim een week mee wachten. We hopen dat het komende dagen uit gaat doven...

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door A.A. Staals » za 15 sep 2018, 11:11

Marije_en_Bas schreef:Er is nu, bij 15 graden, enige onrust op de vliegplank. Bij alle volken, maar bij 3 wel weer het meest. Ik schat zo 50 bijen die bij de opening ruzie maken. Weinig dode bijen.
Ik vind het erg lastig in te schatten of dit nou schade doet aan onze volken... En hoe lang dit nog zou duren...

We hebben niet meer gevoerd en zullen daar ook nog ruim een week mee wachten. We hopen dat het komende dagen uit gaat doven...
Als dat volk 3 niet "goed" is (bv moerloos) maken ze die onherroepelijk leeg. Niet voeren of vlieggat klein helpt daar niks aan.

ad staals

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » za 15 sep 2018, 13:59

Vorige week bij de laatste controle was dat volk in orde. Verse eitjes in de ramen, mooi gesloten broed en een ruime hoeveelheid honing in eigen voorraad...
Alle volken zijn met mierenzuur behandeld, gemiddeld 50 mijten, geen uitschieters tussen de volken...

A.a.Staals, zouden de bijen toch tijdelijk moeten verhuizen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door A.A. Staals » za 15 sep 2018, 14:14

Marije_en_Bas schreef:Vorige week bij de laatste controle was dat volk in orde. Verse eitjes in de ramen, mooi gesloten broed en een ruime hoeveelheid honing in eigen voorraad...
Alle volken zijn met mierenzuur behandeld, gemiddeld 50 mijten, geen uitschieters tussen de volken...

A.a.Staals, zouden de bijen toch tijdelijk moeten verhuizen?
ik zou in eerste instantie alleen nr 3 verplaatsen.

ad staals

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Matthijsb » za 15 sep 2018, 23:35

Ik zou helemaal niets verplaatsen, enkel de vliegopening nog meer verkleinen naar 1cm ongeveer, dat zou genoeg moeten zijn, als er toch teveel oponthoud blijkt kan je de opening max een cm groter nog maken. Als je opening zo klein is, kan je prima door gaan weer met voeren omdat ze het dan gemakkelijk kunnen verdedigen en andere volken er niet meer in durven omdat er weinig mogelijkheid is om te vluchten met de buit.

Ik heb 2 volken naast elkaar staan, een grote bezet 2 broedbakken en een klein volk wat een paar ramen bezet.
Toen ik begon met voeren kwamen ze vanuit het grote volk ook op het kleine volk af en roofden daar de voerbak leeg.

Ik had de vliegopening verkleind naar 15cm, daarna nogmaals verkleind naar 6cm, maar nog steeds bleef de roverij aan de gang. Uiteindelijk een opening ter grootte van 2 bijen gemaakt en was het opgelost.

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door Marije_en_Bas » zo 16 sep 2018, 10:15

Matthijs, dankjewel!
We hebben inderdaad besloten om ze niet te verplaatsen. De opening is nu verkleind tot 3cm. Alle vier onze volken bezetten nog twee volle broedkamers, met een vrij volle raambezetting. De eerste twee volken hebben we twee weken geleden van drie terug naar twee bakken gewerkt naar het zijn allemaal dus echt wel grote en sterke volken.
Wij zijn nu een paar dagen weg, een ik heb geen vier aangevuld. Dat volgt later deze week. En bevriende imker rijdt week elke dag even langs of de strijd niet opnieuw oplaait...

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Slachtpartij op vliegplank, geen darren

Bericht door mgobbels » zo 16 sep 2018, 11:08

Ik zou de rovende bijen verplaatsen! Je hebt misschien de kans als ze niet meer in het beroofde volk terecht kunnen,de roverij naar een andere volk overslaat. Een volk waar roverij is ontwaakt laat dit niet zo vlug los.
Math Göbbels

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten