Honing kopen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Honing kopen

Bericht door oldtimer » ma 19 nov 2018, 14:59

Het komt toch regelmatig voor dat mensen die honing willen komen kopen, eerst willen proeven.
Als je Honing aangeboden krijgt van een imker, of bij een imker aan de deur staat om honing te kopen vind ik het een beetje raar om te vragen of je eerst mag proeven. Helemaal bij verkoop van Imker aan Imker als het om diverse soorten honing gaat.
Als ik in de supermarkt vraag of ik eerst de Jam, honing of soep die ze daar verkopen mag proeven, vragen ze waarschijnlijk of ik wel helemaal snotje ben vrees ik.

Aan de andere kant begrijp ik wel als je niet weet hoe honing smaakt dat je dat vraagt maar ik zou gewoon een potje kopen en dan proeven.

Wat vinden jullie.
Laatst gewijzigd door oldtimer op ma 19 nov 2018, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Honing kopen

Bericht door mick » ma 19 nov 2018, 15:05

Hier wordt het eigenlijk niet gevraagd, maar als er mensen niet kunnen kiezen tussen bladhoning of andere dan stel ik het zelf wel eens voor.
Enkele malen ook op een marktje gestaan hier in de buurt en daar lieten we de mensen standaard de verschillende soorten proeven, vinden ze wel leuk!
Vorige zomer in de Elzas geweest en ook honing aan de deur gekocht, die hadden standaard (bij de vloeibare) 2 flesjes met zo'n handpompje staan om de klanten te laten proeven.

Datahonger
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 17:57
Imker sinds: 2008
Contacteer:

Re: Honing kopen

Bericht door Datahonger » ma 19 nov 2018, 16:53

Ik vind het geen gekke vraag. Zeker als home made is. Bij de kleine bierbrouwerij kan dat vaak ook.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Honing kopen

Bericht door tomer » ma 19 nov 2018, 20:48

Ik vraag altijd of ze willen proeven, dan kunnen ze kiezen welke honing ze het liefst hebben. Niet iedereen heeft graag de sterke smaak van bladhoning.
Onlangs waren er mensen die een bord, een lepel en wat water vroegen. Dan deden ze een lepel bladhoning op het bord, wat water erbij en een minuutje ronddraaien, tot er een mooie tekening in de honing verscheen (raatachtige structuur), een teken dat het echte honing was. Ik kende die test nog niet.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Honing kopen

Bericht door Teake de Jong » ma 19 nov 2018, 21:49

Ik leg gewoon uit wat de verschillen in smaak zijn, nog geen vragen gehad om vooraf te proeven.
Ik heb dit jaar 5 verschillende soorten, de meeste klanten komen vaker, dus de volgende keer kopen ze wel de andere soort.
Heel opvallend hoeveel klanten de donkere bladhoning kiezen.
Maar het idee van de knijpflesjes vind ik wel een goede om zonder al te veel gesmeer te laten proeven.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Honing kopen

Bericht door gijs.v » di 20 nov 2018, 07:01

Het proeven heeft denk ik iets te maken met het feit dat het een natuur- en seizoens-product is. Bij de kaasboer mag je ook proeven. Ik denk dat het goed is om op deze manier met je eten bezig te zijn. Het is een stuk bewuster dan door de stellingen lopen en in je wagen laten vallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten