Echte honing?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Echte honing?

Bericht door Fish » do 22 nov 2018, 12:00

Dat er ook in de hobby-imkerij gesjoemeld wordt met honing staat voor mij vast. Vooral onbewust lijkt mij, onkunde.

In 2007 had de Keuringsdienst van Waarde het al een beetje over nephoning, maar voor zover ik weet gebeurd er niet veel onderzoek naar suikertoevoegingen in honing. Artikels zoals deze bijvoorbeeld lijken te bevestigen dat suiker in de honing beland en dat dit onderzocht zou kunnen worden. Met een paar imkertechnische fouten slinger je al snel je wintervoer, en mijn collega-imker die honderden kilo's meer slingert (ik zal het verhaal vol jaloezie achterwege laten) verkoopt volgens mij voornamelijk zijn geslingerde siroop. Dit voorlopig even terzijde.

Ik lees verhalen over honingkeurmeesters die alleen naar het potje en het etiket kijken, voor mij is juist de inhoud belangrijk. Maar bij wie moet ik nu zijn om mijn potje vermoedelijke Trim-o-bee te laten controleren? De bijen voegen hier net zo goed enzymen en dergelijke aan toe, en als het vermengd wordt met een deel echte honing zal je ook niet veel aan een pollenanalyse hebben. Bestaat er een simpele test? Gaat het mij honderden euro's kosten voor een wetenschappelijke test? Los van simpel vertrouwen, hoe kom ik erachter of iets echte honing is, voor de volle honderd procent?

Tijdens het typen moest ik opeens aan supermarkt honing denken. Als de honing van mijn collega-imker getest zou kunnen worden, waarom wordt al die niet-EU honing uit de supermarkt dan niet simpelweg getest? Moet ik nu concluderen dat er geen tests bestaan, dat mijn collega-imker gewoon weg komt met honingvervalsing?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Echte honing?

Bericht door Hans van der Post. » do 22 nov 2018, 14:26

Fish je zal wat meer moeten lezen! Heb je een bordje in de tuin staan met opschrift: "honing te koop"?
Vroeg of laat komt er een klant een paar potjes honing kopen.
En paar weken later krijg je een brief waarin staat dat de honing wel of niet goed is.
Als deze niet goed is wordt er verder gevraagd waar je je honing slingert?
En ook daar zijn regels voor.

Verder geen honing slingeren uit de broedruimte. Bewaar die ramen voor de reserve volken.
!Hans.

Lippe

Re: Echte honing?

Bericht door Lippe » vr 23 nov 2018, 12:30

Bekijk de aflevering van de serie Rotten eens op netflix. De allereerste aflevering gaat over sjoemelhoning. Een simpele pollenanalyse wees uit dat de honing werd aangelengd met suikerwater. Ik dacht dat ze dat konden zien aan het gebrek aan pollen dat in de honing zat. Ook geleidbaarheid, ph-waarde en de verhouding frustose/glucose zegt wat over de herkomst. We moeten accepteren dat honing in de top 5 staat van meest gesjoemeld product in de levensmiddelenindustrie.

Een wetenschappelijke test kost geen honderden euro's. Informeer eens bij de bijkersgilde. Die houden ieder jaar honingkeuringen en de opleiding honingkeuring vindt het ook leuk om de honing te testen als examenonderdeel. In mijn vereniging konden we dit jaar namelijk gratis onze honing laten testen voor de aanstormende keurmeesters. Die testen dacht ik ook op monoflorale honing waar ik zojuist een ander draadje over las.

Ik weet dat wanneer je een bordje honing te koop aan je pui hebt hangen je vroeg of laat de NVWA aan de deur krijgt. Als jij beweerd bijvoorbeeld koolzaadhoning te verkopen en je hebt dat dus op je etiket staan, dan wordt dat zeer zeker door hun gecontroleerd en de boetes die kunnen volgen zijn niet mals. Jouw collega-imker loopt dus vroeg of laat wel een keer tegen de lamp.

Na een zoekslag op google van slechts 1 seconde vind ik deze informatie al:

http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... honing.htm

https://www.bijenhouders.nl/files/pdf/H ... usboek.pdf

https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... oning.html

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Echte honing?

Bericht door Fish » vr 23 nov 2018, 14:57

Bedankt voor de reacties, maar ik ben nog niet overtuigd.

Hans, dat de NVWA controles doet en dat je geen wintervoer moet slingeren begrijp ik, maar dat stopt mijn collega-imker vooralsnog niet. Meer lezen zal ik toevoegen aan de goede voornemens voor 2019, al snap ik de context (nog) niet. Lippe, die aflevering heb ik wel eens gezien, maar in Azië werkt men anders dan mijn collega-imker. Gooi eens twee tankjes wintervoer in een kast, en slinger een tankje terug in het voorjaar. Ik denk dat je dezelfde gisten/enzymen terug gaat vinden als in onvervalste honing, hoogstens zitten er minder pollen in. Dit is anders dan nectar indikken en dergelijke op industriële schaal, waar misschien geen honingbij aan te pas komt.

Monoflorale honing is een mooi iets, helaas niet iets wat veel uit mijn streek komt. Leuk voor cursisten om onder een microscoop te bekijken, en ik weet zeker dat het vastgesteld kan worden als het percentage pollen anders is dan wat er op het etiket staat. In mijn situatie hebben we de gewone "bloemen" honing, dus nectar van alles wat er op het moment groeit, waardoor het monoflorale onderzoek niet meer van toepassing is. Suikergehalten meten haalt niet veel uit (fluctueert), en pollen zou je in vele soorten tegenkomen, als je het over een vervalst mengsel met een deel echte honing hebt.

Voor honingkeuringen van het bijkersgilde wordt getest op vochtgehalte, kleur, peroxide gehalte, HMF waarde, pH, en elektrische geleiding. Volgens mij haalt geen van deze onderdelen een mix met Trim-o-bee eruit, maar ik zal eens navraag doen of ik daar gelijk in heb.

Even een kleine opsomming;
Trim-o-bee is hoofdzakelijk fructose. Fructose zit ook in nectar. Dus geen probleem met links/rechtsdraaiend, hier veranderd niets ten opzichte van gewone honing. Suikerwater is "makkelijk" te onderzoeken, omdat het de verhouding fructose/andere suikers verstoort. Trim-o-bee heeft dit niet, omdat het qua suiker-samenstelling overeenkomt met bloemennectar.
Trim-o-bee bevat geen natuurlijke gisten. Maar wel als het door bijen als wintervoer in de kast is opgeslagen en vervolgens geslingerd. Alle "culturen" uit de kast zullen aanwezig zijn.
Trim-o-bee bevat van zichzelf geen diastase. Maar wordt wel opgenomen als wintervoer, dus wordt ook weer uitgespuugd door de bij. Gaat dit te samen met enzymen? Ik vermoed van wel.

Is dan het enige verschil dat er misschien wat minder pollen in een geslingerde trim-o-bee honing zitten? Wat als de verhouding anders is, bijvoorbeeld 70% echte honing en 30% trim-o-bee? Volgens mij gaat dit niet opvallen onder een microscoop.

Nogmaals wil ik de supermarkt honing aanhalen, als het NVWA of het bijkersgilde of wie dan ook honing zou kunnen testen op vervalsing, hoe kan het dan dat de niet-EU honing gewoon nog verkocht mag worden? Ik ga er niet van uit dat dit 100% echte honing is voor het geld wat het kost, jullie wel?

Wat zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Echte honing?

Bericht door Fish » vr 23 nov 2018, 15:26

Voor de volledigheid even het keuringsreglement van het bijkersgilde doorgelezen. Wat betreft chemische eigenschappen houdt het wel op bij vocht- en HMF-gehalte (logisch, voor de houdbaarheid). Voornamelijk checkboxen voor zaken als luchtbelletjes, vuil en etiketten. Nergens of het wel echte honing is. Ik voel er steeds meer voor om te proberen een gouden medaille te halen met een potje geslingerd Trim-o-bee, puur uit interesse.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Echte honing?

Bericht door maartenkleijne » vr 23 nov 2018, 16:29

In de SovjetUnie zaliger kende ik een imker die het volgende probleem benoemde:

Om de gestelde doelen voor honingproductie te halen was er 8 maanden per jaar een tekort aan suikerbieten-pulp waar de bijen honing van kunnen maken.

De SovjetUnie bestaat niet meer maar ik denk dat dit 'probleem' nog niet is opgelost.
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Echte honing?

Bericht door alfa vulgaris » za 24 nov 2018, 18:28

Fish schreef:Voor de volledigheid even het keuringsreglement van het bijkersgilde doorgelezen. Wat betreft chemische eigenschappen houdt het wel op bij vocht- en HMF-gehalte (logisch, voor de houdbaarheid). Voornamelijk checkboxen voor zaken als luchtbelletjes, vuil en etiketten. Nergens of het wel echte honing is. Ik voel er steeds meer voor om te proberen een gouden medaille te halen met een potje geslingerd Trim-o-bee, puur uit interesse.
Bij het bijkersgilde laat je de honing testen op verkoopbaarheid en heb je genoeg punten dan ben je automatisch lid van het gilde. Het warenwetbesluit Honing verteld je wat je honing mag noemen... Neem wel de allerlaatste versie want de afgelopen 15 jaar zijn er nogal wat dingetjes veranderd.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Echte honing?

Bericht door alfa vulgaris » za 24 nov 2018, 18:31

Ik meen dat de beste methode was om suikerwater van honing te onderscheiden was de verdraaiingstest van gepolariseerd licht.
Honing verdraait links en suikerwater rechts of net andersom dat kan ook.

Ik heb al eens zitten prakkeseren om hier een simpel testertje voor te maken met LCD schermpjes...

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Echte honing?

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 25 nov 2018, 09:55

alfa vulgaris schreef: Ik heb al eens zitten prakkeseren om hier een simpel testertje voor te maken met LCD schermpjes...
Moet jou lukken, polariserende filters zijn simpel te verkrijgen, lamp e.d. ook.
Moet alleen nog honing hebben.
Zoek nog wel even een voorbeeldje op van een eenvoudige opstelling.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Echte honing?

Bericht door alfa vulgaris » zo 25 nov 2018, 18:08

Ik voelde je aankomen Gerard. Heb al iets in het hoofd. Leuk om even wat van je te horen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten