Verontreiniging en vervalsing van bijenwas: risico voor de bijengezondheid (advies 18-2018, 14 november 2018)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Verontreiniging en vervalsing van bijenwas: risico voor de bijengezondheid (advies 18-2018, 14 november 2018)

Bericht door jjmvaningen » do 06 dec 2018, 19:26

Interessant rapport van onze zeer gewaardeerde zuiderburen van zeer recente datum, zie ook:
http://www.afsca.be/wetenschappelijkcom ... ndheid.pdf

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verontreiniging en vervalsing van bijenwas: risico voor de bijengezondheid (advies 18-2018, 14 november 2018)

Bericht door bee-tree » vr 07 dec 2018, 01:58

Wat een boeiende lijvige publicatie. Maar goed dat de avonden lang zijn
en de laptop bestaat en de TV uitgezet kan worden..
Er is al na enkele bladzijden bij mij een vraag gerezen tijdens het lezen van :
Titel :3.1 Elementen ter verduidelijking.
Titel : 3.1.1 De verschillende natuurlijke en synthetische wassoorten.

Op het land levende insecten hebben een exoskelet.{ofwel geraamte aan de buitenkant
dat wij meestal "harnas" of "chitinepantser" noemen.} Het dient voor de aanhechting
van spiertjes en tevens om uitdroging tegen te gaan.

{Onder het harnas zitten kliercellen die óók was produceren, maar wel van een
andere samenstelling is dan de was uit de 4 paar waskliertjes van het achterlijf.
Via poriën in het (hele ?)harnas komt die 'andere was' op het harnas terecht als
een "cuticulair waslaagje". Dat laagje heeft dezelfde functie als het witte waslaagje
op pruimen en druiven. enz.
Onderzoeker Hepburn 1991 noemt niet de honingbijen.}

Mijn vraag is : Produceren honingbijen óók "cuticulaire was"?

{De cuticula van 'was' ontbreekt bij waterinsecten en andere geleedpotige dieren
die in een vochtig milieu leven zoals duizenpoten en pissebedden enz.}

M'n stelling is :
Indien honingbijen GEEN oenocyten ofwel waskliercellen onder
het harnas hebben en dus geen waslaagje over hun harnas en haren hebben,
moeten zij gerekend worden tot die geleedpotige dieren,
die een VOCHTIG MILIEU nodig hebben, dus een HOGE LUCHTVOCHTIGHEID in de kolonie
verlangen en buiten de kast zichzelf bevochtigen bij droog weer of een vochtig milieu
opzoeken of er maar kort verblijven. Zj. :b10:

P.S. Misschien onnodig om te zeggen dat ik in de stelling NIET de 4 paar waskliertjes
bedoel die de 3 millimeter lange en 0,1 mm dikke wasplaatjes maken.

Wat tussen haken staat is tekst die ik bewerkt heb.
Het is dus geen letterlijke weergave van de Belgische verdienstelijke publicatie.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verontreiniging en vervalsing van bijenwas: risico voor de bijengezondheid (advies 18-2018, 14 november 2018)

Bericht door JanvdR » za 08 dec 2018, 11:16

Ik lees dat die andere was uit de epidermale cellen komt.
Een paar regels verder lees ik: "Vanuit dit epidermale weefsel hebben zich ook vier paar wasklieren ontwikkeld bij honingbijen die ‘bijenwas of raatwas’ produceren."

Als ik het goed begrijp is het zo dat honingbijen die andere was ook produceren en bovendien uit 4 paar wasklieren bijenwas produceren.

Het artikel gaf ook antwoord op een vraag die mij al een tijd bezig hield. Ik had een volk dat zich slecht ontwikkelde. De raten uit dit volk begon veel eerder te smelten als dat van andere volken. Juist, het was sjoemelwas waarvan het smeltpunt door toevoegingen lager was geworden.

Bzz Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten