Wat deed je vandaag in 2019.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Willem75
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Willem75 » wo 24 apr 2019, 20:30

Volgens mij niet, dat is toch ook de reden dat je het overgebleven wintervoer uit je volken haalt vóór de honingkamers erop gaan... zodat ze geen suikerwater naar boven slepen.
Imkers die met eigen honing inwinteren hebben dit probleem niet.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door crunx » do 25 apr 2019, 04:18

Ja het is zichtbaar, ECHTER; niet met het blote oog.
Maar wanneer je wat meer tijd en matriaal hebt kun je dit zien. Anders zijn daar zelfs nog bedrijven voor die dit voor je kunnen uitsluiten.


Maar zoals Willem zegt; haalt men het winter voer eraf voor de dracht begint aangezien je anders vermenging krijgt tussen wintervoer en honing op het zelfde raam.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door mick » do 25 apr 2019, 07:14

Gisterenavond een Pia-afleggertje gemaakt, van één raam broed dus.

En de meidoorn staat hier in bloei, ook wel zéér vroeg!

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Niko » do 25 apr 2019, 09:19

Willem75 schreef:Volgens mij niet, dat is toch ook de reden dat je het overgebleven wintervoer uit je volken haalt vóór de honingkamers erop gaan... zodat ze geen suikerwater naar boven slepen.
Imkers die met eigen honing inwinteren hebben dit probleem niet.
Bedankt voor het antwoord, dat is meteen duidelijk.
Voor mij persoonlijk is dit een reden te meer om mijn (toekomstige) volken zoveel mogelijk op hun eigen honing te overwinteren en suikerwater enkel als 'extra' te houden in hongerige tijden. Ik heb nooit begrepen waarom imkers (terecht) vol lof zijn over de goede eigenschappen van honing, en dan hun eigen bijen suikerwater in de plaats geven.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Primus » do 25 apr 2019, 10:26

Bijen overwinteren beter op een mengeling van honing en suikerwater, honing alleen is niet zo goed veel meer kans op roer ( diarree) bij de winterbijen als ze wat lang binnen moeten blijven.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Matthijsb » do 25 apr 2019, 17:01

Primus schreef:Bijen overwinteren beter op een mengeling van honing en suikerwater, honing alleen is niet zo goed veel meer kans op roer ( diarree) bij de winterbijen als ze wat lang binnen moeten blijven.
Bijen hebben duizenden jaren op enkel honing overwinterd en nu is een combinatie van honing en suikerwater “ineens” beter?
Of proberen imkers daarmee het gebruik van suikerwater goed te praten?

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Primus » do 25 apr 2019, 18:45

Matthijsb schreef:
Primus schreef:Bijen overwinteren beter op een mengeling van honing en suikerwater, honing alleen is niet zo goed veel meer kans op roer ( diarree) bij de winterbijen als ze wat lang binnen moeten blijven.
Bijen hebben duizenden jaren op enkel honing overwinterd en nu is een combinatie van honing en suikerwater “ineens” beter?
Of proberen imkers daarmee het gebruik van suikerwater goed te praten?
Suikerwater voer je in de herfst en in de lente haal je al wat teveel is er weer uit voor broedafleggers enz. Suikerwater hoort niet thuis in de honing en op die manier komt en mag die er ook niet in. Je kan ook de bijen alleen op suikersiroop laten overwinteren. bij mij mogen de bijen alles wat gehaald wordt na de lindedracht zelf houden en dan krijg je een perfecte samenstelling om te overwinteren.

MVG

Willem75
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Willem75 » do 25 apr 2019, 18:45

Matthijsb schreef:
Primus schreef:Bijen overwinteren beter op een mengeling van honing en suikerwater, honing alleen is niet zo goed veel meer kans op roer ( diarree) bij de winterbijen als ze wat lang binnen moeten blijven.
Bijen hebben duizenden jaren op enkel honing overwinterd en nu is een combinatie van honing en suikerwater “ineens” beter?
Of proberen imkers daarmee het gebruik van suikerwater goed te praten?
Als dat volgens jou de allerbeste manier is...
Ik ga er vanuit dat iedereen zijn volken zo goed mogelijk door de winter wil krijgen. En dus doet wat hem of haar daarvoor het beste lijkt. Dan hoef je volgens mij niks goed te praten, toch? Afbeelding

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door nyckle » vr 26 apr 2019, 19:40

Vandaag zomerrogge gezaaid. Aan de randen korenbloem en papaver. Over enige weken boekweit.

Van het stro van de roggestro maak ik eendenkorven. Het graan spaar ik op om volgend jaar een grotere akker te maken. Zo ook het boekweit. En er is niks mis met een boekweit pannenkoek. De honing is ook welkom natuurlijk.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Freek » vr 26 apr 2019, 21:34

Wat wilgenhoning geslingerd :D .

Freek

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten