Wat deed je vandaag in 2019.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door roelof1945 » di 05 mar 2019, 17:21

Heb witte herfstanemonen verplant erg jammer dat mijn bijen er niet op willen vliegen.
Van de roze herfstanemonen heb ik er wat uitgespit want de oppervlakte werd steeds groter het is een geweldige bijenplant.
De bijen vlogen vanmiddag ze kwamen bijna allemaal met geel stuifmeel naar binnen.
Gisteren met harde wind werd er ook nog gevlogen ze waaiden zo de kast in.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Freek » do 07 mar 2019, 19:52

Gister nieuw apifonda voer gelegd ze hadden het op.
Gaat er rap door.
Ik weet niet precies hoe de voer situatie in de kast zelf is mogelijk is er nog genoeg voer in de raten aanwezig.
De wilg bloeit mooi maar hoe komen ze er bij met deze wind regen en lagere temperatuur?

Freek

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door tomer » zo 10 mar 2019, 16:10

Even iedereen waarschuwen: zorg dat je kasten goed beschermd staan tegen het stormweer! Leg zware stenen op het dak of gebruik spanriemen. Zorg ook dat de bijentafel stevig aan of in de grond vastzit.
Hier is er net een dadant tienramer met bijentafel en al omgewaaid bij rukwinden van 100 tot 120 km/uur. :evil: Ik denk dat de kast ongeveer een half uur ondersteboven in het gras lag met het dak en de bodem eraf. De bijen zaten mooi tussen de ramen. Ik was net op tijd om alles terug op zijn plaats te zetten, dus ze zijn gelukkig niet natgeregend. Er zijn wel wat steken gevallen. Hopelijk is de koningin niet geplet en is het broed niet teveel afgekoeld, dan komt het wel goed...

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door debijenboer » wo 13 mar 2019, 21:17

wat deed ik vandaag? Ik heb een jaar sabbatical en na het verkopen van de meeste van mijn volken heb ik mijn laatste 2 volken toevertrouwd aan 2 collega imkers in Zwolle.

Ik ben een half jaar in Israël en kwam vorige week op een lokaal marktje een imker tegen die honing verkocht. Uiteraard met hem aan de praat gekomen en vandaag door hem uitgenodigd voor een kop thee en een praatje over bijen. Bijzonder om te zien hoe het imkeren in Israël gaat. Veel regelgeving. Er zijn enkele grote imkers met meer dan 500 volken en verder een paar kleinere met zo'n 100 - 200 volken. Hobby imkers zijn er zover hij wist niet.
Chaim, zoals onze collega imker heet, woont in de Negev, het zuidelijke gedeelte van Israël wat voornamelijk uit woestijn bestaat. Tot mijn grote verbazing is er hier genoeg nectar te halen voor de bijen. Vooral in het voorjaar als het toch geregend heeft staan er in de woestijn allerlei struiken en bloemen in bloei. Ook de eucalyptus bomen zijn een goede bron van nectar. Wel is het nodig om met de bijen te reizen om ze van voldoende voer te voorzien. Maar ook hier is de verkoop van honing geen vetpot, hij kan er niet van rondkomen. Het blijft een passie en hard werken.
Geert (debijenboer)

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door JackC » di 19 mar 2019, 13:42

Omdat vorig jaar september bleek dat de wasmotten zich niet meer aan de regels hielden: afblijven van onbebroede raat en wegblijven uit torens met ijsazijn, heb ik toen de aangetaste honingraten omgesmolten en de rest onder de jonge volken gezet. Met succes bleek vandaag: zojuist die honingkamers verwijderd, leeg en onaangetast en die volken een tweede broedkamer met kunstraat gegeven.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 mar 2019, 17:41

JackC schreef:Omdat vorig jaar september bleek dat de wasmotten zich niet meer aan de regels hielden: afblijven van onbebroede raat
Het probleem is :think: dat je bijen de regeltjes niet kunnen lezen :whistle: .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 mar 2019, 18:41

Ik heb vorig jaar half/eind augustus bij al mijn volken de rijpe honing geslingerd , en begin september begonnen met opvoeren .
Omdat het weer en de dracht nog goed waren heb ik elk volk slechts 5 L gevoerd .

Vandaag ben ik begonnen met de grote voorjaarscontrole .....onvoorstelbaar ! .....zo zal ik mij door mijn volken heen moeten worstelen .
Deze kast zit het volk in de onderbak met de kantramen nog vol voer . De bovenbak zal een kilo of 14 behappen . Ik heb dit nog nooit meegemaakt
Ik denk dat ik bij elk van mijn volken een kg of tien zal moeten verwijderen en ergens op moeten slaan .
IMG_8543 (2).jpg

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door JackC » di 19 mar 2019, 19:21

Mijn bijen hebben inderdaad nooit kunnen lezen, was ook niet nodig, van mij krijgen ze nooit een krant. Nu ging het echter over de wasmotten, Jaap, die lezen blijkbaar ook niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 mar 2019, 21:04

JackC schreef:. Nu ging het echter over de wasmotten, Jaap, die lezen blijkbaar ook niet.
Ik bedoelde natuurlijk de wasmot :be3:

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Gert.valk » wo 20 mar 2019, 09:30

De volle verzegelde voerramen. Suiker of honing. Hoe lang is dit houdbaar buiten de koelkast of diepvries?
Ik heb ze nu in een oude vriezer staan die uit staat.

Groet, Gert

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten