Artikel nrc

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 apr 2019, 21:44

marc schreef:Het resultaat van dergelijke studies is zeer variabel en discutabel. Doe ze in goede drachtgebieden en je zal geen concurrentie waarnemen. In zwakke drachtgebieden kan je tot resultaten komen dat zelfs solitaire soorten concurrent zijn van elkaar.

Er zijn hier al voldoende gepaste antwoorden gegeven, ik hoef die niet te herhalen.
Ik wil er alleen bij vertellen dat een zekere groep deze studies met argusogen volgt. Dezelfde groep die de honingbij als exoot beschouwt. Dezelfde groep die voor het herstellen van een 'EIGEN' biodiversiteit naar vette subsidies lonkt. Dezelfde groep die de honingbij alleen aanvaardt als ze zwart is (want oorspronkelijk van hier). Dezelfde groep die maar al te graag bufferzones rond natuurgebieden zou willen instellen waar geen honingbijen mogen staan. Dezelfde groep die imkers met 'exoten' ziet als veefokkers, intensieve landbouwers... [.....................]
[..............................]
Een punt waar we als IMKER meer aandacht aan moeten besteden, en waar die groepen wel veel gebruik van maken, is het bespelen van de media.
Wij doen dit veel te weinig.
Marc Je schrijft hier ware woorden. zoals we in NL zeggen: "je slaat de spijker op zijn kop".
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door gijs.v » do 18 apr 2019, 06:39

We moeten ons dus focussen op de biodiversiteit voor met name de wilde bijen. Dus vooral die waardplanten in stand houden en inzaaien. In plaats van platspuiten of maaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » do 18 apr 2019, 08:30

marc schreef:
Een punt waar we als IMKER meer aandacht aan moeten besteden, en waar die groepen wel veel gebruik van maken, is het bespelen van de media.
Wij doen dit veel te weinig.
Ik heb deze plaatjes geplaatst om aan te duiden dat er nog voldoende insecten in de polders aanwezig zijn .
Wanneer ik mij op dezelfde plaats omkeer ( zie foto ) zie ik een polder vol land en tuinbouwgewassen waar ik vrijwel elke dag de spuitwagens van de landbouwers met hun gewasbeschermingsmiddelen door de gewassen zie rijden .

Dat kan dus niet de hoofdzaak zijn dat er op veel plaatsen minder insecten gezien worden .

Betere drachtgebieden met voldoende waardplanten kan de uitkomst bieden .

Om de media te bespelen is denk ik de vereniging die zich daarvoor in zou moeten zetten in mijn optiek doorgeslagen naar de verkeerde zijde van het verhaal .
IMG_9004.jpg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door marc » do 18 apr 2019, 08:58

BuzzLightyear schreef:
marc schreef:Dezelfde groep die de honingbij als exoot beschouwt. Dezelfde groep die voor het herstellen van een 'EIGEN' biodiversiteit naar vette subsidies lonkt. Dezelfde groep die de honingbij alleen aanvaardt als ze zwart is (want oorspronkelijk van hier). Dezelfde groep die maar al te graag bufferzones rond natuurgebieden zou willen instellen waar geen honingbijen mogen staan. Dezelfde groep die imkers met 'exoten' ziet als veefokkers, intensieve landbouwers...
Wat is jouw bezwaar/kritiek op de zwarte bij (imkers) op het subsidieverhaal na?
Buzz, ik heb helemaal geen bezwaar tegen de zwarte bij op zich. Ik heb er ook enkele kasten van.
Mijn reden hiervoor is gewoon dat ik graag bijen zie met al hun eigenschappen en karakters en dus ook enkele echte zwarte bijenvolken (van een oud overleden imker) aan hou. Op een buitenstand weliswaar want niet te doen in bewoond gebied.
Dus NIET omdat ik een vroegere biodiversiteit zou willen herstellen (met neefjes uit Noorwegen, Ierland, Polen...) en zeker niet om in te gaan tegen de imkerbijen (carnica, buckfast, gemengd...).

Het 'herstellen van de (eigen) biodiversiteit' is tegenwoordig een lucratief (€€€€€€) zaakje geworden en sommige nieuwe verenigingen weten daar zeer handig mee om te springen. Op het gebied van planten kennen we hetzelfde fenomeen (al dan niet schadelijke exoten).
Deze groepen wanen zich oppermachtig tegenwoordig met alle nationale en Europese steun in de rug.
Er zou een duidelijke reactie moeten komen tegen deze Ecoracisten. Je kan niet alle 'exoten' over dezelfde kam scheren. Zij die hier goed gedijen en een gunstige bijdrage leveren aan het lokale dierenleven moeten gewoon aanvaard worden en dan krijg je een echte geslaagde biodiversiteit.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Fish » do 18 apr 2019, 09:52

Makkelijk zat, de huidige zwarte bij is net zo inheems als de carnica of ligustica; namelijk helemaal niet. Er zijn geen populaties zwarte bijen in Nederland die zich tot deze tijd (zelfstandig!) in stand hebben gehouden. Kweken we een mammoet terug (immers waren deze er nog de laatste ijstijd), dan gaan we deze ook niet overal als begrazer inzetten omdat ze zo lekker inheems zijn. Verder vooral een mooi romantisch verhaal, die zwarte bij.

Daarnaast zijn we feitelijk toch gewoon veefokkers, allemaal? Is hier iets mis mee? Laten wij onszelf en/of de media niet voor de gek houden. Voor natuurbehoud moet je niet bij de honingbij zijn. Als de wilde bij profiteert van wat wij aanplanten of iets dergelijks, mooi meegenomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten