Artikel nrc

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Fish » ma 15 apr 2019, 11:18

Staan die 200 volken in een 3km radius? Want hier zijn er slechts 150 en dat geeft wel degelijk problemen. Van stuifmeelschaarste tot een nectar tekort, en daar bovenop een flink mijtprobleem. Niet iedere omgeving is hetzelfde.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 apr 2019, 11:38

Fish schreef:Staan die 200 volken in een 3km radius? .
Zij staan binnen een 2 km zone .

Dit raam heb ik vorige week bij een volk vervangen omdat deze direct naast het broednest zat , allemaal vers stuifmeel .
IMG_8681 (2).jpg

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door JackC » ma 15 apr 2019, 14:03

Vorige week sprak ik een wilde bij deskundige, ook hij sprak over het grote probleem van teveel honingbijen. In zijn voordracht gaf hij dat ook aan, echter verder in zijn verhaal had hij het over het grote belang van dracht en nestgelegenheid; hij had zijn eigen tuin daar volledig op ingericht met als resultaat dat hij daar meer dan 100 verschillende soorten wilde bijen had aangetroffen. Voor mij het duidelijke bewijs waar het aan schort op ons platteland. Het ligt natuurlijk voor de hand dat een paar honderdduizend honingbijen nieuw in een gebied concurreren met de al aanwezige bijen zeker op een eiland als Tenerife waar in een groot vulkaan/woestijn landschap kortdurend bijzondere drachtplanten bloeien.
Zojuist op een eigen stand: de peer werd bevlogen door honingbijen en solitaire bijen, de laurierkers gonsde van de wilde bijen, geen honingbij gezien op minder dan 10 meter van 2 kasten.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Camilio » ma 15 apr 2019, 20:13

Jaap v.Popering schreef:
Dan moeten wij nu van uit het buitenland lezen dat de honingbijen de solitaire in de weg zitten ..mag ik daar mijn vraagtekens bij zetten .

Jaap v P
Jaap, lees het onderzoek dan snap je hun conclusie beter. Ze stellen het niet zo zwart/wit als dat de NRC doet overkomen.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Camilio » ma 15 apr 2019, 20:18

It disrupts their hierarchical structural organization causing the loss of interactions by generalist species, and also impairs pollination services by wild pollinators through reducing the reproductive success of those plant species highly visited by honeybees. High-density beekeeping in natural areas appears to have lasting, more serious negative impacts on biodiversity than was previously assumed.
Laatste 2 zinnen uit hun samenvatting geeft wel aan hoe je het onderzoek moet interpreteren. Ze zeggen niet dat de honingbij massaal het probleem is, maar ze geven wel aan dat ze meer invloed hebben dan in eerste instantie gedacht was.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Franschman » ma 15 apr 2019, 22:38

Beste Beeleever,
Ik ben het apert oneens met je interpretatie van de Engelse tekst en de conclusies die je daaraan verbindt.

Er wordt in de Engelse tekst gesteld dat intensieve imkerij in natuurgebieden een blijvende ja, meer serieuze negatieve invloed heeft op de biodiversiteit dan eerder werd aangenomen.

Mijn mening is en blijft, dat de spoeling dun wordt bij een hoge concentratie nectarzoekers.Daar zou je limieten in kunnen stellen in kwetsbare biotopen. Veel valt of staat natuurlijk bij instandhouding van soort typische dracht- en waardplante nen zelfs de aanwezigheid van mieren.

Het effect op bestuiving en de kwaliteit daarvan, kan ik als niet- bioloog niet beoordelen.===> Kan een honingbij een wespenorchis bestuiven en kan een solitaire bij dat wel ? ?Kan een soortspecifieke wesp het klusje klaren. :doh: Wie het weet mag het zeggen ! :shhh:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 apr 2019, 22:58

Franschman schreef:Beste Beeleever,
Ik ben het apert oneens met je interpretatie van de Engelse tekst en de conclusies die je daaraan verbindt.
Er wordt in de Engelse tekst gesteld dat intensieve imkerij in natuurgebieden een blijvende ja, meer serieuze negatieve invloed heeft op de biodiversiteit dan eerder werd aangenomen.
Mijn mening is en blijft, dat de spoeling dun wordt bij een hoge concentratie nectarzoekers.Daar zou je limieten in kunnen stellen in kwetsbare biotopen. Veel valt of staat natuurlijk bij instandhouding van soort typische dracht- en waardplante nen zelfs de aanwezigheid van mieren.
Het effect op bestuiving en de kwaliteit daarvan, kan ik als niet- bioloog niet beoordelen.===> Kan een honingbij een wespenorchis bestuiven en kan een solitaire bij dat wel ? ?Kan een soortspecifieke wesp het klusje klaren. :doh: Wie het weet mag het zeggen ! :shhh:
Inerdaad Typische waardplanten daar gaat iedereen aan voorbij. Dit is de kruks. De solitaire bijen leven maar drie weken en elk soort heeft zijn eigen waardplant ga maar kijken: http://www.wildebijen.nl
Er zijn te weinig waardplanten Als langs de bermen zaden worden gestrooid moet het wel zaden van waardplanten zijn.
Over het algemeen is het een schrale samenstelling waarvan de planten die er uitkomen hoofdzakelijk in de zomer bloeien.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 apr 2019, 19:19

Ik heb vandaag wat aan bijentelling gedaan . Je kan natuurlijk overal gaan zoeken , ik heb een veldje uitgekozen vlak naast mijn bijenstal . Aubrieta een veldje van 5000 vierkante meter .
Drie kleuren Hommels vijf per 25 meter kom ik op 1000 hommels .
Honingbijen vijf per meter …..25.000 honingbijen .
En dat van de morgen tot de avond gezellig naast en door elkaar zonder vechtpartijen .
Dan heb ik wat solitaire bijen waar kunnen nemen , en heb daar enkele van kunnen fotograferen , de meesten waren te snel om op de plaat vast te kunnen leggen ik denk van zo'n 25 over heel het veld .
een .jpg
H en Hb .jpg
HB-1 .jpg
HB-wit .jpg
HB-Z .jpg
sb-1 .jpg
sb-2 .jpg
sb-3 .jpg
sb-4 .jpg
sb-6 .jpg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door marc » wo 17 apr 2019, 20:30

Het resultaat van dergelijke studies is zeer variabel en discutabel. Doe ze in goede drachtgebieden en je zal geen concurrentie waarnemen. In zwakke drachtgebieden kan je tot resultaten komen dat zelfs solitaire soorten concurrent zijn van elkaar.

Er zijn hier al voldoende gepaste antwoorden gegeven, ik hoef die niet te herhalen.
Ik wil er alleen bij vertellen dat een zekere groep deze studies met argusogen volgt. Dezelfde groep die de honingbij als exoot beschouwt. Dezelfde groep die voor het herstellen van een 'EIGEN' biodiversiteit naar vette subsidies lonkt. Dezelfde groep die de honingbij alleen aanvaardt als ze zwart is (want oorspronkelijk van hier). Dezelfde groep die maar al te graag bufferzones rond natuurgebieden zou willen instellen waar geen honingbijen mogen staan. Dezelfde groep die imkers met 'exoten' ziet als veefokkers, intensieve landbouwers...

De redenen dat er minder solitaire bijen zijn werden al uitvoerig genoemd (minder waardplanten, klimaatverandering...).
Dat insecten ergens verdwijnen als hun voedselaanbod daar verdwijnt is normaal. Heel veel solitairen hebben zich in de loop van hun evolutie niet aangepast om van verschillende bronnen te leren leven maar richten zich op één waardplant. Hommels, wespen, mieren, honingbijen, zweefvliegen... evolueerden daarom in een betere richting die veel meer overlevingskansen biedt.

Ik heb het geluk in een goed drachtgebied te zitten. Voor het mindere nazomer- en najaarsaanbod heb ik bovendien zodanig veel exoten aangeplant waar honingbij, hommel, wesp, vliegen e.a. sterk de winter van in gaan. Ook dat wordt door diezelfde groepen zwaar afgekeurd.
Er is voldoende nestgelegenheid voor de solitairen en ze hebben een onbespoten bijentuin ter beschikking van 2.5 Ha. Ik zie hier het bestand aan solitairen jaarlijks groeien en kom regelmatig nieuwe soorten tegen. En toch vliegen er in het solitairenseizoen constant 50 x 20000 : 1000000 honingbijen rond die geen probleem betekenen.

Een punt waar we als IMKER meer aandacht aan moeten besteden, en waar die groepen wel veel gebruik van maken, is het bespelen van de media.
Wij doen dit veel te weinig.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door tomer » wo 17 apr 2019, 20:47

Jaap v.Popering schreef:Drie kleuren Hommels vijf per 25 meter kom ik op 1000 hommels .
Honingbijen vijf per meter …..25.000 honingbijen .
Dan heb ik wat solitaire bijen waar kunnen nemen, ik denk van zo'n 25 over heel het veld
Het aantal hommels of solitaire bijen is denk ik minder van belang. Het aantal soorten is belangrijker. Die aardhommels, steenhommels, akkerhommels en metselbijen zie je inderdaad overal. Er zijn zoveel zeldzame bijensoorten die je niet of nauwelijks ziet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten