Figuren in witte pakken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Figuren in witte pakken

Bericht door Franschman » zo 28 apr 2019, 20:57

Beste Beelievers,
In de loop van de vele imkerjaren heb ik diverse kappen,handschoenen en bijenpakken benut.
In Frankrijk heb ik mij wel moeten bedienen van een super-sluitend pak omdat het Franse landras bijzonder agressief kan zijn ( maar halen deden ze !)

In Nederland werk ik het liefst zonder handschoenen omdat manipuleren van ramen prettiger gaat. Zeker als handschoenen ouder en stijver worden is het geen plezier ermee te werken . Van van die rubber afwashandschoenen , die ik wel heb zien gebruiken moet ik niets hebben, Bij het zien ervan krijg ik al transpirerende handen.Groentjes adviseer ik: ga er met blote handen in en voel zo handelingen aan.
Graag zou ik van forumgebruikers weten hoe zij zich beschermend kleden Waar aangeschaft ?

Bij warm heet weer gebruikte ik in Frankrijk een Sheriff jack met fijne vaste kap, eronder een witte overall( je werkt met een roestvaste beroker bij veel grote volken. Franse bijen lachen om het Dathepijpje :be5:

In Nederland komt mijn Dathépijpje wel te voorschijn, nostalgie he. Altijd oppassen voor je voortanden.
Hier in Nederland draag ik een stofjas met losse kap.
Soms is het wel prutsen met die pijp door die kap die soms ook gaat overhellen en bijen toch ergens toelaat. Niet leuk bij een bezweet gezicht of bij lippen,ogen en oortjes. :be5:

Ik weet dat ik nu te horen krijg; pak het probleem aan de bijenkant aan, dus zachtaardige beestjes. De andere kant van de medaille is echter een fijn gemakkelijk zittend jack en een goed zittende kap. Wat is Uw ervaring en mening.?

Hier kan de uitdrukking voor een goed advies gelden, overgehouden aan mijn Militaire diensttijd:====>
"Wie de Ouwe matst, matst zichzelf "! :dance: :lol:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door Franschman » zo 28 apr 2019, 22:39

Degelijk imkerjack voor het zwaardere werk
Imker Ton  Apiculteur Antoine.JPG

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door Tieme » ma 29 apr 2019, 07:41

Ik heb geen kap meer. Ik heb nog wel van die jacks, maar die liggen in de schuur en die vergeet ik dus meestal als ik naar de bijen ga. De wat pikantere volken moet ik dus met wat rook overtuigen mij niet te hard aan te pakken.

Voor de kinders had ik zo'n mooi jack met kap gekocht. Maar gek genoeg valt het niet mee de kleintjes te overtuigen dat ze een pak aan moeten als je dat zelf ook niet doet. :D Ik heb daar nog niet echt een oplossing voor, behalve dat ze op afstand moeten blijven.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door JackC » ma 29 apr 2019, 09:50

Voor mij geldt hetzelfde als voor Tieme: hoe overtuig je anderen dat ze het niet moeten doen zoals jij het doet? Geen handschoenen, geen kap of pak, maar ook niet echt onder de indruk van een enkele steek en dat weet je natuurlijk nooit voor de omstanders.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door Franschman » ma 29 apr 2019, 10:17

Dank voor de reacties,wellicht nog meer ? :pray:

Lippe

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door Lippe » ma 29 apr 2019, 10:27

Ik heb een licht beige jack wat je over je hoofd moet aantrekken en waar een ronde kap vanaf kan worden geritst en een losse ronde kap met elastieken voor onder de oksels. Sinds ik ben overgestapt op rasbijen 2 jaar geleden gebruik ik ze niet meer. De losse kap heb ik wel altijd bij me voor het geval dat. Voor het eerst dit jaar moest ik de kap opdoen bij het koolzaad vorige week, gelukkig waren ze 2 dagen later weer lief.
Mijn beroker is de kleine versie van de dathepijp die ik soms gebruik om een pufje rook over de latten te blazen en de bijen naar beneden te drijven bij het sluiten van de kast.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door oldtimer » ma 29 apr 2019, 13:33

Als je het dan toch wilt weten:

Ik heb nog twee uit Frankrijk afkomstige volken, vorige week meegenomen. (staan NIET bij mij thuis)

Daarvoor heb je nodig.
--Je spijkerbroek
-- Een overall
-- onder je overall zit dan een T-shirt met lange mouwen, een overhemd met lange mouwen en een imker jack.
Niet te vergeten over het Imker jack een stevige broekriem. (anders kruipen ze in je kap)
De overall in hoge laarzen, en aan de handen natuurlijk leren handschoenen. (daar steken ze gewoon doorheen)

Zo kom je een heel eind maar zelfs dan word je links en rechts nog aardig gestoken.

Inmiddels ben ik zo vaak en zoveel gestoken dat ik het niet meer durf Buckfast of Carnica zonder pak te benaderen.

Mijn vrouw heeft tweemaal in het ziekenhuis gelegen naar aanleiding van steekpartijen van de Franse bij.
Maar halen doen ze inderdaad :mrgreen:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door Fish » ma 29 apr 2019, 13:43

Ik heb het standaard jack met ronde kap en de witte, dik leren handschoenen. Verder meestal een (extra stevige) spijkerbroek. Op slechte dagen moet ik twee lagen onder het pak (tshirt/overhemd of een dikke trui) afhankelijk van de kast waarin ik werk.

Ik deel mijn standplaats met vele imkers, er is altijd wel een kast ergens die vervelend doet. Mijn eigen bijen zijn redelijk zachtaardig.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door E slegh » di 30 apr 2019, 21:45

Zelfde als Thieme en JackC.

Mijn volken zijn poeslief, ik heb mijn kap vooral op omdat ik lang haar heb en de bijen wel lastig doen als ze daar in terecht komen. (Ik vervolgens ook trouwens) Maar eigenlijk is het niet echt nodig. Ik heb een pak met een ronde afritsbare kap en een rits aan de voorkant. Dochterlief (3y) vindt het gelukkig geweldig in een pak, maar heeft dan ook weinig respect voor de persoonlijke ruimte van mijn bijen ;) nieuwsgierigheid wint het vooralsnog van pakweg alles. Gelukkig.

Heb eerder de ervaring van Oldtimer en Franschman gehad met een volk waar ik voor zorgde. Haalde als geen ander, maar de lol was er wel een beetje van af, want ze staken zodra je alleen maar aan ze dacht. Een beetje pit kan geen kwaad, maar in de volle zomer met drie lagen kleding is niet mijn idee van een leuke hobby.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Figuren in witte pakken

Bericht door bee-tree » ma 06 mei 2019, 09:38

Franschman schreef:Degelijk imkerjack voor het zwaardere werk Imker Ton Apiculteur Antoine.JPG
In Oosteuropa zoals Rusland worden babys in afgelegen streken
gebakerd ofwel van top tot teen in doeken gewikkeld.
Ze lijken dan op 'n imker of schermer in imkerstenu dat moet beschermen
tegen prikken; bij babys tegen steekmuggen, bij schermers tegen
vlijmscherpe degens, bij imkers tegen angeldragende bijen.

De stof waaruit een schermerpak en imkerjack bestaat is heel dicht
geweven. Degens en angels kunnen er moeilijk doorheen.
Beide pakken hebben 'n nadeel; je krijgt het er aartsbenauwd in
als je er langer dan een uur ingespannen in bezig bent.

Al draag je geen ondergoed, dat normaal het zweet moet absorberen,
de luchtvochtigheid stijgt, omdat de isolerende stoffen nauweliiks
ademend zijn ofwel nauwelijks waterdamp doorlaten.

Bij mij hangen ze aan de wilgen, Een witte labjas en meestal een witte
overall vervangen het imkerjack.
De kap bestaat uit een zomerhoed met een sluier er overheen.

Mocht het nog eens 'n zomer worden zoals in 1947 en 2018,
dan draag ik in het open veld één licht geweven overall als
enige ondergoed,
en een tweede witte NATGEMAAKTE overall er overheen,
die ik na 'n uur opnieuw vochtig maak als hij droog geworden is.

Zó word ik dan NIET HEETGEBAKERD (letterlijk noch figuurlijk). Zj. :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten