Mijten en teken zijn directe verwanten.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Mijten en teken zijn directe verwanten.

Bericht door Hans van der Post. » vr 31 mei 2019, 00:35

Gelezen in de rubriek wetenschap van de NRC

Mijten en teken zijn directe verwanten

Biologie Alle soorten mijten en teken stammen af van één gemeenschappelijke voorouder, blijkt uit genetisch onderzoek.
Gemma Venhuizen 28 mei 2019

Twee van de in totaal 42.00 soorten mijten. Ze vallen nu met de 12.000 teken- en roofmijtensoorten in één groep.

Ze zijn klein, hebben acht poten en ze zuigen bloed: teken en roofmijten hebben veel met elkaar gemeen. Maar hoe nauw ze verwant waren aan ándere mijten was lang onbekend. Britse biologen hebben voor het eerst genetisch aangetoond dat de pakweg 42.000 bekende mijtensoorten (Acariformes) en 12.000 teken- en roofmijtensoorten (Parasitiformes) tot één groep behoren, de Acari, en afstammen van een gemeenschappelijke voorouder. Daarmee vormen ze binnen de spinachtigen een nóg grotere groep dan de spinnen, die tot nu toe met 48.000 soorten als de meest diverse groep werden beschouwd. Dat blijkt uit een artikel in Nature Communications.

„Als dit klopt, dan is het shocking nieuws”, zegt bioloog Wijnand Heitmans, die via de Universiteit Leiden veel onderzoek heeft gedaan aan mijten, en niet bij het huidige onderzoek betrokken was. „De laatste honderd jaar is er veel discussie geweest over of de Parasitiformes en Acariformes nu wel of niet één monofyletische groep – dat wil zeggen een groep met één gezamenlijke voorouder – vormden. Zowel de teken als de echte mijten hebben een ‘miniaturisering’ ondergaan, en de vraag was of die verkleining één of twee keer in de evolutie heeft plaatsgevonden. De laatste jaren zijn er juist veel artikelen verschenen waarin werd beweerd dat die verkleining tweemaal plaatsvond. Dus al die mooie artikelen daarover kunnen nu de bak in …”

Doel van het genetische onderzoek was een grootschalige reconstructie van de evolutionaire geschiedenis van de Chelicerata, een overkoepelende groep binnen de geleedpotigen waartoe naast de spinachtigen (onder andere spinnen, mijten, teken, hooiwagens en schorpioenen) ook de degenkrabben, de zeespinnen en de uitgestorven zeeschorpioenen behoren. Na de insecten vormen de Chelicerata (te herkennen aan hun dolkachtige voorpoten) de grootste groep binnen de geleedpotigen. Ze ontstonden zo’n 524 miljoen jaar geleden in het Cambrium, blijkt uit fossiele vondsten en moleculair onderzoek.

Op basis van de genen van 95 Chelicerata (waaronder 21 soorten teken en mijten) maakten de onderzoekers verschillende stambomen, en bepaalden ze de verwantschap tussen soorten. Zo kwamen ze tot de conclusie dat een verre gemeenschappelijke voorouder van de spinachtigen zich vanuit zee op land vestigde, en dat daaruit vervolgens onder andere spinnen, mijten, teken, op land levende schorpioenen en hooiwagens evolueerden. Eén soort die aan land kroop resulteerde zo uiteindelijk in het ontstaan van meer dan honderdduizend soorten spinachtigen. De degenkrabben en zeespinnen bleven in zee achter. Heitmans: „In eerder onderzoek is ook wel beweerd dat de migratie juist van land naar zee verliep, maar dat spreken de auteurs hier dus tegen.”

De mijten en teken zijn niet de enige achtpotigen die een nauwe onderlinge verwantschap vertonen, schrijven de Britse biologen: zo lijken de hooiwagens een zustergroep te zijn van de kapucijnspinnen (kleine achtpotigen die qua uiterlijk wel wat weg hebben van een kruising tussen een teek en een spin).

Heitmans: „Jammer is dat ze niet alle achtpotigen hebben onderzocht – twee oergroepen hebben ze overgeslagen, omdat daar geen genetisch materiaal van voorhanden was. Met die gegevens zou je misschien weer een heel andere stamboom krijgen.”
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Mijten en teken zijn directe verwanten.

Bericht door Franschman » vr 31 mei 2019, 10:29

Beste Beeleever Hans,
Een interessant verhaal over de genetische en evolutionaire relatie tussen mijt en teek.
Helaas heb ik met beide beestjes regelmatig te maken.
Voor mij gaat het gezegde op:” Mijd de teek:D

Onlangs nog met een pincet een teek bij mijn kat weggehaald en ook mijn (overleden hond) moest ik regelmatig ontdoen van teken.
Ook zal ik wel onzichtbare stof- of huismijten in huis hebben. Hygiënisch huishouden dus. Van Varroamijten bij bijen weten we nu het nodige. :(

Bedenkelijk is dat deze verwante familieleden, ziekten kunnen overbrengen en/of mogelijk maken door verzwakking van de gastheer (gastvrouw wordt in ander verband gebruikt ) :D Het Borreliavirus kan door teken ( niet teeken) worden overgebracht op de mens. Gevolg hersenproblematiek, vermoeidheid ,gewrichtsklachten etc. Oppassen dus. !
Zo’n blijvende vermoeidheid kan ‘ een teken aan de wand ‘ zijn voor een opgelopen infectie !,
Bestrijding via anti-biotica mogelijk.
Wees er snel bij !

Familie of niet, teken en mijten kan men ziekten verwijten ! :o

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Mijten en teken zijn directe verwanten.

Bericht door Franschman » za 01 jun 2019, 19:42

Beste Beelievers,
Omdat wij geregeld buiten actief zijn, kan men een teek op je huid krijgen
Vooral warme en vochtige plekken zijn bij teken geliefd.

Teken kunnen,indien ze zelf besmet zijn, de Ziekte van Lyme overbrengen.. Opletten dus ! :?

Geen paniek !
U hoeft pas naar een arts te gaan als u een ringvormige, rode uitslag rond de plaats van de beet ziet. :o
Verwijder de teek zo snel mogelijk, in ieder beval binnen 24 uur dan is de besmetting met het gevaarlijke Borreliavirus , vrijwiel nihil (info GGD Hollands Noorden).

Een teek, :dance: pak hem beet ! :dance:

Voor info :Ned. Ver. Voor Lymepatienten, Amersfoort.
Tel 0900 2100022 bij vragen over de ziekte en/of twijfel over de diagnose. :cry:
Doe u voordeel met mijn info. :think:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Mijten en teken zijn directe verwanten.

Bericht door Franschman » zo 16 jun 2019, 12:18

Beste Beelievers,
Er is nieuws binnengekomen (RTL) over de komst van een Tropische reuzen teek. Het bericht is geen hoax of Nepnieuws ! :naughty:
Het beestje is aan onze oostgrens waargenomene en luistert naar de naam Hyalomma.

Niet bijen, maar imkers die soms in of nabij bosschages werken, kunnen gebeten worden ! Ook deze grote teek kan ziekten overbrengen zoals het gevaarlijke Congo virus. :o Verschijnselen doen mij denken aan het gevreesde Ebola virus :(
Effectieve behandeling is (nog) niet voorhanden.

Het beestje schijnt in Duitsland te hebben overwinterd en ook wij, mensen, kunnen er mee te maken krijgen. (Trek)Vogels bevorderen de verspreiding van de teek en kunnen de vastgezogen teek op hun lijfje meevoeren. Mogelijk speelt ook klimaatsverandering mee in de voortgaande migratie van deze gevaarlijke tropische exoot :?

Het lijkt mij dat je zo’n grote teek niet over het hoofd ziet. :o Let op Uw ‘edele delen’, ook bij ‘wildplassen’ :o :lol: :wink:
Het beest neemt namelijk potentiële slachtoffers, op grote afstand waar. :o

Ik luister liever naar de muziek van ’ Take five’ (Dave Brubeck), zónder deze teek op het lijf. :lol: :D
Wees alert !
P.S.
Bekijk ook nog eens mijn eerdere meldingen o.a. Over behandeling na tekenbeet !
65048D98-836F-449A-83E6-3CB569110794.jpeg
Laatst gewijzigd door Franschman op ma 17 jun 2019, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Mijten en teken zijn directe verwanten.

Bericht door Franschman » ma 17 jun 2019, 00:43

Beste Beeleevers,
Op de site van Nature Today staan gegevens vermeld over de Reuzenteek,
Reuze interessant ook omdat een verspreidingskaart wordt getoond.
Het is werkelijk oppassen geblazen omdat het gedrag van de teek opmerkelijk is.
Hij kan zij gastheer/vrouw zelfs een tijdje achternagaan, terwijl bekend is dat de ‘gewone teek ‘ moet wachten op een passerende cliënt ! :o

Kortom imkers zijn gewaarschuwd .
Let op als je volken in of nabij struikgewas staan. :)
24790795-4A6D-482D-A865-5927D6211B59.jpeg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten