Imkers niet blij met Glyfosfaat

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vdiesveld

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 19:00

Jaap,

Lees deze artikelen ook nog even. De eerste gaat er over hoe Trump de EPA gezuiverd heeft van integere wetenschappers, en zijn eigen marionetten naar voren heeft geschoven in de top van de EPA. Dat is dus die organisatie die beweert dat glyfosfaat niet schadelijk is voor mensen. Bayer blijkt overigens nauwe relaties te onderhouden met die organisatie.
Het tweede artikel maakt korte metten met dat rapport van de EPA.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5922212/

https://www.leefbewust.com/2019/nieuws/ ... t_epa.html

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 jun 2019, 19:13

vdiesveld schreef:
Kun jij recht uit je hart beweren, dat glyfosaat niet schadelijk is voor insecten, en/of het ecosysteem waarin zij leven?
Volgens mij is Roundup begin/half de jaren zeventig van de vorige eeuw in omloop gekomen .
Daar ik toen al bijen verzorgde is dat gedurende al deze tijd rondom mijn bijenvolken gebruikt . Directe schade aan mijn volken heb ik nooit kunnen constateren terwijl alle boeren rondom mijn stal dit gebruiken .
Wanneer zij een bloemenveld dood zouden spuiten zouden mijn bijen minder voedsel kunnen hebben .....dan zou er indirecte schade kunnen ontstaan ....Maar zulke gekken lopen er hier gelukkig niet rond .

Ik zie het verschil voor de insecten niet tussen een veld ploegen/frezen ...en doodspuiten .

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 19:24

Jaap v.Popering schreef:
vdiesveld schreef:
Kun jij recht uit je hart beweren, dat glyfosaat niet schadelijk is voor insecten, en/of het ecosysteem waarin zij leven?
Directe schade aan mijn volken heb ik nooit kunnen constateren terwijl alle boeren rondom mijn stal dit gebruiken .

Ik zie het verschil voor de insecten niet tussen een veld ploegen/frezen ...en doodspuiten .
Sorry, maar ik vind dit niet echt een sterk argument. Ik twijfel niet aan jouw enorme imkerkennis, maar snap je het als ik meer waarde hecht aan wetenschappelijk onderzoek, dan aan jouw waarneming bij je bijenstal? Ik kan je als je wilt een lijst sturen met tientallen onderzoeken die gedaan zijn over de (schadelijke) effecten van glyfosfaat op een heleboel dingen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 jun 2019, 19:45

vdiesveld schreef:, maar snap je het als ik meer waarde hecht aan wetenschappelijk onderzoek, dan aan jouw waarneming bij je bijenstal? Ik kan je als je wilt een lijst sturen met tientallen onderzoeken die gedaan zijn over de (schadelijke) effecten van glyfosfaat op een heleboel dingen.
Laten wij hier maar mee stoppen want ik kan evenveel lijsten van onderzoeken opzoeken die het tegendeel beweren . Voorlopig is het zo dat ....als de bijen er dood aan gaan zullen ook mijn bijen dat doen . Dan heb ik nog één vraagje ....nee eigenlijk twee.
De eerste is of jij zelf wel eens op een perceel hebt gestaan waar roundup gebruikt is en schade ondervonden . . ??
De tweede is ken jij een geval van bijensterfte in Nederland waar na onderzoek is komen vast te staan dat roundup de oorzaak geweest is . ?

En hier sluit ik mee .

vdiesveld

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 20:07

Jaap v.Popering schreef:
Laten wij hier maar mee stoppen want ik kan evenveel lijsten van onderzoeken opzoeken die het tegendeel beweren . Voorlopig is het zo dat ....als de bijen er dood aan gaan zullen ook mijn bijen dat doen . Dan heb ik nog één vraagje ....nee eigenlijk twee.
De eerste is of jij zelf wel eens op een perceel hebt gestaan waar roundup gebruikt is en schade ondervonden . . ??
De tweede is ken jij een geval van bijensterfte in Nederland waar na onderzoek is komen vast te staan dat roundup de oorzaak geweest is . ?
En hier sluit ik mee .
Ik vind het erg jammer dat je de discussie zo probeert te eindigen, want ik ben wel erg benieuwd naar jouw lijst van onderzoeken, die beweren dat glyfosfaat goed is voor insecten. Ik denk niet dat die er zijn Jaap.
Het antwoord op jouw vragen:
1. Ik sta midden tussen de boomgaarden en akkers, dus er wordt waarschijnlijk lustig op los gespoten in de omgeving van mijn bijen. Alleen zoals ik al zei: ik zie liever iets wetenschappelijk onderzocht worden, dan daar zomaar iets over te roepen. Al sterven er misschien geen complete volken uit op jouw bijenstand, jij weet niet wat voor effect het heeft op jouw bijen op individueel niveau.
2. Er is heel veel onderzoek gedaan over de effecten van glyfosfaat op allerlei dingen. Op bijen, maar ook op andere levende systemen. Die artikelen die jij zelf aanhaalt zeggen ook dat het schadelijk is voor bestuivers en het ecosysteem waarin zij leven.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 jun 2019, 20:47

vdiesveld schreef:[n. Die artikelen die jij zelf aanhaalt zeggen ook dat het schadelijk is voor bestuivers en het ecosysteem waarin zij leven.
Ik hou niet zo van het verdraaien van feiten .....Ik lees .. Het agentschap kan NIET UITSLUITEN dat glyfosaat een nadelig effect heeft op bepaalde soorten bestuivers en de monarchvlinder. Dit MOGELIJKE risico is echter afhankelijk van de manier waarop het toedienend wordt .

Ook ik schrijf of beweer nergens dat al die middelen goed zijn voor insecten , dat maak jij er van ......Zij zijn nu eenmaal gemaakt om iets te doen .


Zo schrijft men dat nu eenmaal .

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 21:16

Jaap v.Popering schreef:
Ik hou niet zo van het verdraaien van feiten .....Ik lees .. Het agentschap kan NIET UITSLUITEN dat glyfosaat een nadelig effect heeft op bepaalde soorten bestuivers en de monarchvlinder. Dit MOGELIJKE risico is echter afhankelijk van de manier waarop het toedienend wordt.
Precies dat stukje bedoel ik. In het tweede artikel waar jij naar verwijst wordt wat beter beschreven wat ze daar mee bedoelen:

“While the agency did not identify public health risks in the 2017 human health risk assessment, the 2017 ecological assessment DID identify ecological risks.

Today’s proposed action includes new management measures that will help farmers use glyphosate in the most effective and efficient way possible, including pollinator protections”.

Ze zeggen dus dat er ecologische risico’s zijn. Als oplossing gaan ze boeren instrueren om glyfosfaat zo efficiënt mogelijk in te zetten, om zo bestuivers te beschermen. Hoe gaan ze dat doen? Het glyfosfaat heel voorzichtig op de gewassen spuiten? Afbeelding Bovendien als bestuivers beschermd dienen te worden, zeggen ze in feite dat het spul niet goed voor ze is.

Die Andrew Wheeler (hoofd EPA) trouwens is dus een marionet die Trump daar heeft neergezet, zodat hij allerlei klimaat- en milieukwesties kan beïnvloeden. Zoals ook dit glyfosfaat-verhaal. Het is eigenlijk heel droevig, want de EPA was altijd een integere en respectabele club mensen, die heel veel baanbrekende dingen hebben gedaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 jun 2019, 22:34

Wanneer ik mij zorgen moet gaan maken over alle mogelijke gevolgen die overal mogelijk aan kleven , Mogelijk schadelijk .....mogelijke risico's ... ik kan niet uitsluiten ... .ga maar door . .. :think: En mogelijk schadelijk betekend ook ....mogelijk onschadelijk :D .
Dan lees ik ....hoe gaan zij dat doen voorzichtig op gewassen spuiten ......
Ik ben er zeker van dat jij geen spuitlicentie hebt , dan zou je dat weten .
Dan lees ik verder dat het droevig is bij de EPA ......Wanneer een bepaalde instantie tot een bepaalde conclusie komt welke je niet aanstaat ......ja dat is voor de een droevig ....en voor de ander een andere uitkomst van een bepaald onderzoek .

Nee hier gaan wij samen niet uitkomen .
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op ma 03 jun 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

vdiesveld

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 22:52

Uit pure nieuwsgierigheid even off topic: jij bent ook iemand die vindt dat het allemaal wel meevalt met die klimaatverandering?

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » ma 03 jun 2019, 23:32

Jaap v.Popering schreef:
Nee hier gaan wij samen niet uitkomen .
Nee, dat denk ik ook niet, maar laten we kritisch blijven naar elkaar.
Ik vind het alleen erg verontrustend dat een vooraanstaand imker als jij dit soort dingen zegt. Jij hebt een voorbeeldfunctie voor veel nieuwe imkers, en dan moet je vind ik niet zo ongefundeerd dingen gaan roepen. Mensen nemen dan weer dingen van jou over, zonder dat daar een wetenschappelijke basis voor is. En dan krijg je allerlei onwaarheden in de wereld.
Ik maak me, in tegenstelling tot jou blijkbaar, erg zorgen over mogelijke gevolgen en risico’s. Ik heb echt geen spuitlicentie nodig om te beseffen dat dat spul veel kapot maakt.
De EPA komt juist tot de conclusie dat het slecht is voor bestuivers en het ecologisch systeem, dus met die conclusie ben ik het helemaal eens. Ik vind het droevig dat er verkeerde mensen de boel nu runnen daar, en dat ze proberen te ontkennen dat glyfosfaat slecht is voor de gezondheid. Ze proberen Bayer te helpen in hun rechtzaken die tegen ze zijn aangespannen hiervoor. Bepaalde mensen hebben er erg veel belang bij (lees: verdienen er ongelooflijk veel geld mee) om Bayer gezond te houden. Gelukkig wordt dat rapport van de EPA aan alle kanten neergesabeld. De onderbouwing stelt echt helemaal niets voor.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten