Imkers niet blij met Glyfosfaat

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Franschman » zo 02 jun 2019, 08:21

Beste Beelievers,
Waarneming.nl een site voor natuurwaarnemingen, maakt melding van het grootschalig gebruik van glyfosaat, waardoor de velden geel kleuren (zie fig.)
Het product dat door Monsanto is ontwikkeld ,wordt nu door Bayer op de markt gebracht nadat het chemisch concern, Monsanto heeft overgenomen .

Bedrijfovernames of niet, aangetoond is dat glysofaat grote negatieve impact heeft op ecosystemen. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o

Bij waarneming.nl , kunt u waarneming van toepassing in terreinen doorgeven.
In verschillende landen is het gebruik van het middel inmiddels verboden. :

Imkers, let op uw zaak !
Velden kleuren geel als het middel wordt toegepast !
C332BCC2-28ED-40D7-99F2-EF5D02950592.jpeg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 jun 2019, 08:41

Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o

g
Ik mag van een landbouwer mijn stal op zijn grond plaatsen .
Hij onderhoud zelf zijn gronden daar behoort ook al heel veel jaren het spuiten met roundup tegen onkruiden onder direct voor mijn stal .Zie fig 1 .
bijenstal 1 .jpg
Een maand later ziet het er weer zo uit fig 2
Bijenstal 2 .jpg
Mijn ervaringen zijn dat ik in al die jaren ....GEEN ....schade aan mijn volken heb kunnen constateren .

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door DoubleDutch » zo 02 jun 2019, 14:03

Jaap v.Popering schreef:
Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o

g
Ik mag van een landbouwer mijn stal op zijn grond plaatsen .
Hij onderhoud zelf zijn gronden daar behoort ook al heel veel jaren het spuiten met roundup tegen onkruiden onder direct voor mijn stal .Zie fig 1 .
bijenstal 1 .jpg
Een maand later ziet het er weer zo uit fig 2
Bijenstal 2 .jpg
Mijn ervaringen zijn dat ik in al die jaren ....GEEN ....schade aan mijn volken heb kunnen constateren .
Hele domme vraag wellicht Jaap, maar wat heeft het precies voor zin om met Round Up te spuiten als het een maand later weer zo uitziet?

Bij ons wordt het gebruikt om de bollenvelden grasvrij te maken. Bizar gezicht vind ik.

Kan het ook zo zijn dat het gebruik op fourageplaatsen meer effect zal hebben dan rond de kasten zel?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 jun 2019, 14:38

DoubleDutch schreef:?

Bij ons wordt het gebruikt om de bollenvelden grasvrij te maken. Bizar gezicht vind ik.

Kan het ook zo zijn dat het gebruik op fourageplaatsen meer effect zal hebben dan rond de kasten zel?
De teler voorkomt hierdoor het verspreiden van onkruidzaden over zijn akker , en ik gebruik dit voorbeeld vaker om aan te tonen dat mijn bijen na meer dan twintig jaar op deze wijze behandeld te zijn ....geen zichtbaar nadelige gevolgen ondervinden .

Wat zal het effect op honingbijen zijn denk jij bij het getoonde doodgespoten grasveld ??

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door DoubleDutch » zo 02 jun 2019, 15:44

Jaap v.Popering schreef:
DoubleDutch schreef:?

Bij ons wordt het gebruikt om de bollenvelden grasvrij te maken. Bizar gezicht vind ik.

Kan het ook zo zijn dat het gebruik op fourageplaatsen meer effect zal hebben dan rond de kasten zel?
De teler voorkomt hierdoor het verspreiden van onkruidzaden over zijn akker , en ik gebruik dit voorbeeld vaker om aan te tonen dat mijn bijen na meer dan twintig jaar op deze wijze behandeld te zijn ....geen zichtbaar nadelige gevolgen ondervinden .

Wat zal het effect op honingbijen zijn denk jij bij het getoonde doodgespoten grasveld ??
Tsja da's weer een "voordeel" van de groene grasvelden hier. Dacht wellicht in omliggende velden, water, etc. etc.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Primus » zo 02 jun 2019, 16:33

In Amerika gebruiken ze roudup (Glyfal) voor het rijp spuiten van graanvelden, daarna worden de graanvelden gedorst en de tarwe gewoon voor consumpie gebruikt. Dus zo erg zal het niet gesteld zijn met dat product. In Belgiê is het ook verboden voor particulieren maar als je wist wat er nu allemaal de natuur ingaat van producten die het milieu aantasten dan denk ik dat ze beter Roudup toegelaten hadden en minder schade hadden dan nu.
Maar professionals boeren tuinders enz. die mogen het gewoon gebruiken. En wat er in de plaats gekomen is van Glyfall is natuurlijk 10 keer zo duur en daar zal het om gaan zeker!!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 jun 2019, 16:44

Ja ....en dan nog over de trieste aanblik . Een foto maken heeft altijd een doel .
Ik ben half de zeventig en mijn stal zal eerdaags wel afgebroken worden , maar de omgeving heb ik ook andere plaatjes voor waar dat gespoten stukje niet is te zien met mijn stal in de verte. :D .
9.jpg

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Franschman » zo 02 jun 2019, 19:53

Jaap v.Popering schreef:
Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o

g
Ik mag van een landbouwer mijn stal op zijn grond plaatsen .
Hij onderhoud zelf zijn gronden daar behoort ook al heel veel jaren het spuiten met roundup tegen onkruiden onder direct voor mijn stal .Zie fig 1 .

bijenstal 1 .jpg

Een maand later ziet het er weer zo uit fig 2

Bijenstal 2 .jpg

Mijn ervaringen zijn dat ik in al die jaren ....GEEN ....schade aan mijn volken heb kunnen constateren .

Let op: Het middel heeft aantoonbare negatieve effecten , niet alleen op de vegetatie en de levende have daarin, maar ook is aangetoond dat de stof bij de mens kanker kan oproepen. Geen prettig vooruitzicht en o.a. In de V.S een argument om schadeclaims in te dienen. :o

Oude wijsheid :”Als het kalf verdronken is dempt men de put” denk maar eens aan het DDT drama!) het niets ontzienende middel Parathion (!) ook zo fijn toepasbaar in de landbouw :? en het uiterst giftige Dioxine. Het middel ‘Gaucho’ in Frankrijk inmiddels verboden. :o Ook het aquatisch milieu heeft te lijden van het middel.
Vissen, salamanders zelfs watervlooien e.d niet blij ! :roll:

Amerikaanse kennissen die nu permanent in Frankrijk wonen, beklagen zich dat er in de V. S. bijna geen ‘onbehandeld’ (!) en onbespoten voedsel meer te koop is.

Een argument voor deze (rijke) Amerikanen ,( woonden eerst in Vermont en Florida) om zich in Frankrijk te vestigen. Een teken aan de wand ! :?
Laatst gewijzigd door Franschman op zo 02 jun 2019, 20:55, 7 keer totaal gewijzigd.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Primus » zo 02 jun 2019, 19:59

Franschman schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o

g
Ik mag van een landbouwer mijn stal op zijn grond plaatsen .
Hij onderhoud zelf zijn gronden daar behoort ook al heel veel jaren het spuiten met roundup tegen onkruiden onder direct voor mijn stal .Zie fig 1 .

bijenstal 1 .jpg

Een maand later ziet het er weer zo uit fig 2

Bijenstal 2 .jpg

Mijn ervaringen zijn dat ik in al die jaren ....GEEN ....schade aan mijn volken heb kunnen constateren .

Let op: Het middel heeft aantoonbare negatieve effecten , niet alleen op de vegetatie en de levende have daarin, maar ook is aangetoond dat de stof bij de mens kanker kan oproepen. Geen prettig voor uitzicht en o.a. In de V.S een argument om schadeclaims in te dienen. :o
Oude wijsheid :”Als het kalf verdronken is dempt men de put” denk maar eens aan het DDT drama en het middel ‘Gaucho’ :think:
En wat denk je dan hiervan; https://tenbrinkebv.nl/actueel/nieuws/g ... p-ultimate

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 jun 2019, 20:22

Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide. :o
Ik heb naar mijn mening gereageerd op bovenstaande ..., inmiddels heb je een waslijst vol met aannames waar heel verschillend over gedacht wordt .

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten